Milliárdokat akarnak a 4-es metró kivitelezői a pótmunkákért

2007.06.28. 13:04
Hetven esetben nyújtottak be pótmunkákra igényt a 4-es metró kivitelezői, a többletköltség milliárdos nagyságrendű, hangzott el a fővárosi közgyűlés ülésén, adta hírül az Infó rádió. Az igények jogosságának elbírálására külön bizottságot állítanak fel a BKV-n belül. Budapest a nemzetközi kapcsolatait is felhasználva próbál nyomást gyakorolni a kivitelező francia cégcsoportra, hogy kevésbé keményen képviselje érdekeit a többletköltségek érvényesítésekor.

A fővárosi közgyűlés megvitatta a 4-es metró beruházásról szóló metróbiztosi jelentést, amely számos problémáról számol be. Az Infó rádió beszámolója szerint ellenzéki képviselők főleg azt feszegették, hogy a jelentésben jelzett pótmunka-igények mennyire jogosak, és milyen mértékűek.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes nem tudott konkrét összeget mondani a pótmunkák többletköltségérő, mert a legtöbb esetben még folyik a vita a beruházó BKV és a kivitelező cégek között. Azt azonban kijelentette, hogy mintegy 70 ügyben folyik egyeztetés a pótmunkákról, a kivitelezők igénye milliárdos.

Demszky Gábor arról beszélt, hogy a kivitelezők követelése az egyes ügyekben gyakran meghaladja a szerződéses összeg tíz százalékát, amit a főváros nagyon soknak talál ahhoz képest, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint ez az arány legfeljebb 3-6 százalék lehet.

Az Infó rádió úgy tudja, hogy a kivitelező külföldi konzorciumok, főleg a francia cégcsoport a pótmunkákkal kapcsolatos minden egyes fillért keményen megpróbál behajtani a fővároson. A főváros vezetése, mint azt a főpolgármester is kijelentette, nemzetközi kapcsolatain keresztül próbálja puhítani a cégcsoportot, hogy ne a pénzcsapot lássa a beruházásban, hanem inkább partneri viszonyt alakítson ki.

A vitában ellenzéki képviselők felsorolták, hogy milyen problémák jelentenek többletköltségeket, és a megoldási lehetőségeket firtatták. Ilyen például a Kálvin téri templom talapzatának megerősítése, a fúrópajzsok átvontatása az állomások szerkezetén, az alagút betonelemeinek megrepedése, a kitermelt föld elszállításának kérdése.

A főpolgármester és helyettese igyekezett megnyugtatni a városatyákat, hogy a problémák jelentős részére már megtalálták a megoldást. Demszky Gábor kijelentette, hogy a karaván halad, és most még nincs veszélyben a 4-es metró 2010-es átadási határideje.