Judit
3 °C
7 °C

Később drágulhat a 4-es metró

2007.05.31. 18:23
Ha drágul is, csak később derül ki pontosan mennyivel kerül többe a 4-es metró első szakaszának megépítése, amely a jelenlegi becslések szerint 354 milliárd forintba kerül.

20 milliárd forinttal többe kerül a 4-es metró, írta a Blikk csütörtöki száma. A lap nem említette meg, honnan származott az információ, annyit közölt, hogy a kelenföldi végállomás építésénél jelentkezik a többletköltség.

"Én nem jósolok, ez még túl korai felvetés" - reagált az Indexnek Becker László metróbiztos, aki szerint csak akkor derül ki, hogy mennyivel került többe a Kelenföldi állomás szerkezetépítése, ha a kivitelező Hídépítő befejezte a munkát, számláit pedig kifizették.

"A pótmunka még nem jelenti azt, hogy drágul a projekt" - fogalmazott a metróbiztos, és elmondta, a kivitelező pótmunkára vonatkozó igényét minden esetben megvizsgálják. Ha önhibáján kívül lép fel többletköltség (pl. a tervek nem feleltek meg a valóságnak), akkor a különbözetet a BKV fizeti.

A metróbiztos elmondta, a pótmunkák vizsgálata még nem zárult le. Az sem biztos, hogy a pótmunka mértéke túllépi a 10 százalékos tartalékot, amit az ilyen esetekre kalkuláltak be a 354 milliárd forintos becsült árba.

A metróépítés számos részprojektjét (alagút, Fővám és Gellért téri állomásszerkezetek) kivitelező Hídépítő Zrt. a Kelenföldi állomásszerkezet kivitelezését 13,5 milliárd forintos ajánlatával nyerte el.

A cég a vasúti peronok szintjéig vállalta az állomás megépítését. Mivel az Etele téren intermodális csomópontot (metró-, busz-, vasúti és volánbuszvégállomást) alakítanak ki, megújul a Kelenföldi vasúti pályaudvar is, aminek 7-9 milliárdos költségeit már a MÁV-nak kell állnia.

Az állomásbelsők kivitelezése drágul?

Metróépítő berkekben azt csiripelik, hogy az állomások belső beépítése jelentősen fog drágulni. A munkára a tendert már kiírták, az ajánlati felhívás 26 milliárd forintra becsüli a belsőépítészeti munkákat, de hallani olyan híreket, miszerint a végösszeg eléri az 50 milliárd forintot is.

Becker László erről annyit mondott, hogy lehet, hogy eredetileg a mérnökök alulbecsülték a munka nagyságát, de igyekeznek tartani magukat a 26 milliárdos árhoz. A metróbiztos hangsúlyozta, csak ősszel, a tender lezárultával derül majd ki az ár.

"A DBR projekt igazgatóságának jelenleg semmilyen hivatalos információja nincs arról, hogy a megbízott Hídépítő, vagy BAMCO alvállalkozók, a szerződésben vállalt összegen felül szeretnék a 4-es metró adott beruházását kivitelezni" - közölte a BKV cége, metróprojektet vezető DBR.

A metróépítés projektvezetői és tanácsadói feladatait ellátó Eurometro mérnöke, Bozsó Tamás az Indexnek elmondta, határidőkről és költségekről nem nyilatkozhat, de a belsőépítésre szánt költségek megnövekedése szerinte annak lehet köszönhető, hogy a tervek és becslések 1998-ban készültek, amikor még az első szakasz költségét csupán 120 milliárd forintra becsülték.

Ilyen még nem volt Magyarországon

Azóta viszont drágultak az árak, új technikák jelentek meg a piacon, és általában egy ilyen beruházás mindig tartogat meglepetéseket, előre nem látható többletköltségeket, illetve a társadalmi igények is megváltoztak azóta, például a mozgássérültek számára lifteket is kellett az állomásokba tervezni.

Ez az érvelés kísértetiesen hasonlít arra, amikor a tavasszal elkészült metrójelentésből kiderült, az állomásszerkezetek megépítésére becsült összeg duplájáért vállalták a kivitelezők (Strabag, Hídépítő, Swietelsky) a munkát, 40 milliárd helyett 80 milliárd forintért.

Akkor a főváros azzal indokolta a drágulást, hogy Magyarországon még egy teljesen ismeretlen ún. vastag résfalas technológiát igényelt a szellős, modern állomáscsarnokok megépítése, ezért becsülték alul a költségeket. (Ezt az indoklást az Index által megkérdezett tervezőmérnökök meglehetősen kétkedve fogadták.)

Ha a metró többe kerül, azt a Fővárosi Közgyűlésnek is jóvá kell hagynia. Legközelebb júniusban lesz a közgyűlés előtt a 4-es metró ügye, akkor már többet lehet tudni arról, mennyivel kerül többe a már így is az eredetileg becsült ár háromszorosát felemésztő gigaberuházás.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?