Csak az első metrószakaszra adhat pénzt Brüsszel

2007.05.31. 11:42
Csak két év múlva kér pénzt Brüsszeltől Budapest a 4-es metró második ütemére, tudtuk meg a fővárosi metróbiztostól. Egyelőre Brüsszel még az első ütem finanszírozását is csak vizsgálgatja, és legfeljebb az első ütem költségeinek megfelelő összeget hajlandó (esetleg) adni. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes viszont azt állítja, hogy pozitív visszajelzéseket kaptak Brüsszelből.

Becker László fővárosi metróbiztos a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén adott tájékoztatást a brüsszeli egyeztetésekről, amelyek a 4-es metró finanszírozásáról szólnak. A biztos szerint Brüsszel csak a metró első ütemének megfelelő összegről tárgyal, ám a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar közötti első szakaszból sem hajlandó mindent támogatni. Elsősorban az engedélyezési/kivitelezési tervvel rendelkező, biztosan megvalósítható részprojektek finanszírozására van esély. Ám itt sem biztosak az ígéretek, az Európai Unió megbízásából még az EIB, az Európai Beruházási Bank szakértői is átvilágítják majd a budapesti metróépítést, és átvizsgálják a fővárosi költség-haszonszámításokat.

Becker az Index kérdésére elmondta, hogy ez nem jelenti azt, hogy a metró második ütemét (A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér között) ne építené meg a főváros. Információink szerint mindez nem újdonság, hiszen Brüsszel csak az engedélyezési, kiviteli tervekkel rendelkező projekteket tudja támogatni, ilyenekkel pedig a metró második üteme még nem rendelkezik.

Becker az Indexszel közölte, az egész metróprojekt megy Brüsszelbe, ám a második szakaszra most egyelőre nem kér a főváros támogatást, erre majd két év múlva kerülhet sor. A Fővároi Közgyűlés csütörtökön tárgyalta azt az előterjesztést, amely a Brüsszelbe beadandó kiemelt támogatású projektekről szól. E projektek közül a legfontosabb a 4-es metróé, amelyre 260 milliárd forintot vár a főváros. (Ez azonban nem a teljes projekt összege, és akkor még nem is szóltunk a rendkívül drága, és a metróépítéshez elengedhetetlenül kapcsolódó felszíni beruházásokról.)

Mindez érdekes, ugyanis a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézy Dávid csütörtökön úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy a most a Fővárosi Közgyűlés által tárgyalt brüsszeli támogatásra váró projektek között már olyan beruházások is szerepelnek, amelyeket - ha az egész metróvonal megépülne - nem terjesztene elő a városvezetés. Ilyen projektek az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása, a szentendrei HÉV vonalán a járműpark cseréje és más hasonló beruházások.

Vitézy korábban már a BKV esetleges óriásbusz-beszerzésének hírére is úgy reagált, hogy valószínűleg ilyen 25 méteres duplacsuklós járatok hivatottak pótolni a várhatóan elmaradó második ütemet a metróépítésnél.

Becker a közgyűlési vitában beszélt arról is, hogy az 1-es villamos meghosszabbítását egyelőre csak a Budafoki útig tervezik. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes (MSZP) azzal indokolta ezt, hogy túl sok variáció merült fel az eredetileg kijelölt Etele térig tartó szakaszra. Az Etele tér és a Budafoki út között öt nyomvonal-verzió is "forgalomban van" jelenleg.

Hagyó beszélt a metróról szóló tárgyalásokról is a közgyűlésnek: szerinte pozitív visszajelzéseket kaptak Brüsszelből a finanszírozásra. Demszky Gábor később egy sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy ha az első ütemre sikerült pénzt szerezniük Brüsszeltől, akkor a második ütemre felszabadulnak pénzek, és ebből épülhet tovább a metró.