Jónás, Renátó
5 °C
18 °C

Óriási, duplacsuklós buszok pótolnák a metró második ütemét?

2007.05.25. 15:30
Dél-Amerikából ismert közlekedési megoldásokon gondolkodik a BKV. Óriási buszokat, duplacsuklós járműveket vennének, amelyek a 7-es buszok helyett járnának. Tavaly egyébként azt mondták, akkor alakították át utoljára a 7-es járatot, ezután már csak a négyes metró miatt változtatnak. Most lehet, hogy a metró második ütemét válthatják ki a 25 méteres szuperbuszok.

Új járműbeszerzéseket fontolgat a BKV. Erről Antal Attila vezérigazgató nyilatkozott a Világgazdaságnak. Antal elmondta: "többek között gondolkodunk azon is, hogy a 7-es buszcsalád vonalán Dél-Amerikában már komoly sikereket elért, 25 méteres óriás autóbuszokat vezessünk be".

Bukik a metró?

Az esetleges buszbeszerzés hírére egyes szakértők felkapták a fejüket. Ha tényleg igaz, hogy Antal Attilának a Helsinkiben megrendezett közlekedési kiállításon megtetszettek a nagy Volvo-buszok, és valóban vásárolna ilyeneket, akkor ez arra utalhat, hogy a városvezetés kezd kihátrálni a 4-es metró projektje mögül.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője elmondta az Indexnek: ha ilyen duplacsuklós buszokat vásárol a BKV, az eltérne az európai szokásoktól, minthogy ez Dél-Amerikában jellemző, ahol nincs pénz metróra, de még villamosra se. A zártpályás duplacsuklós buszjáratokra Sao Paulóban (Brazília) és Bogotában (Kolumbia) akad példa, ahol a villamosközlekedésnek nincsenek hagyományai, de valahogy pótolni kell a metrót.

Villamosvonalakat kéne építeni

Budapesten viszont villamosokra lenne szükség, és ha a 7-es buszcsalád egy része megmaradna, akkor inkább síneket kellene építeni. Szakértők szerint a Rákóczi úton is vissza lehetne állítani a vágányokat, de a négyes metró második ütemét a VEKE szerint hatodannyiba kerülő villamospályával is pótolni lehetne a Baross tér és Újpalota között.

A duplacsuklós buszok beszerzése Vitézy szerint azt bizonyítja, hogy a kormány és a főváros belátta: nincs pénze a négyes metró második ütemének a megépítésére, de kell valamit mutatni a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakaszra váró zuglóiaknak is. Ezért találhatták ki szerinte az illetékesek a szupercsuklósokat, amelyek valószínűleg Újpalota és a Keleti pályaudvar között járnának majd, míg Dél-Buda és a Baross tér között megépülne a négyes metró első üteme.

Nincs pénz és nincs terv se a 4-es metró második ütemére?

Vitézy szerint a második ütemre se az államnak, se a fővárosnak nincs pénze, de még a tervek sem készültek el erre a szakaszra. Viszont az összes EU-, állami és fővárosi forrásból, amit a két ütemre összesen szántak, megépíthető lenne a tervezettnél jóval drágábbnak bizonyuló első szakasz.

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója viszont azt mondta az Indexnek: nincs összefüggés a négyes metró és a buszbeszerzés között. A 25 méteres buszok bárhol járhatnának a fővárosban szükség esetén, ám ezek megvásárlásáról nem született semmiféle döntés, egyelőre csupán fontolgatják a dolgot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?