Még drágább, még lassabb a metróépítés

2007.06.25. 17:15
Késedelem, jelentős többletmunka és többletköltség jelentkezik a 4-es metró építésénél a metróbiztos most elkészült jelentése szerint, értesült az Infó rádió. A problémák egyrészt néhány érintett épület állapotából, az engedélyezés elhúzódásából, közműkiváltási és régészeti pluszmunkákból adódnak. Két kerület közterület-használati díjat is be szeretne vasalni a kivitelezők egyikén.

Számos probléma nehezíti a 4-es metró építését a legutóbbi év eleji felülvizsgálat óta, derül ki a metróbiztos féléves jelentéséből, ami az Infó rádió birtokába jutott.

Több állomás építésénél okoz késedelmet például, hogy az engedélyező közlekedési hatóság túlterhelt, kapacitásproblémával küzd. Az eredetileg tervezettnél több közműkiváltás terheli a beruházást, máshol pedig a régészeti feltárás okoz többletmunkát és csúszást.

A jelentés szerint a Szent Gellért téri munkák kritikus úton haladnak, tartalék kivitelezési idő már nincs. A Fővám téri állomásnál kockázati tényezőt jelent a Corvinus Egyetem állapota. A helyszínen annak ellenére, hogy az alsó- és a felső rakpartot vállalkozói javaslatra együttesen lezárták, a munka nem kezdődött el időben, veszélybe került a pesti alsó rakpart szeptemberre tervezett megnyitása.

A Kálvin téri református templom esetében kiderült, hogy az építmény sokkal rosszabb állapotban van, mint hitték. A megerősítés több forrást igényel, amelyre a kivitelező benyújtotta az igényét.

Fizetni kell a közterület-használatért

Problémát jelent az alagútfúró pajzs átvontatása a kész állomásokon, ennek költségeit sem az állomásépítő, sem az alagútfúrást végző cég nem akarja kifizetni. A Keleti pályaudvarnál három elbontandó üzlet szerződése csak novemberben jár le, velük meg kell egyezni, ez is többletköltséget jelent.

A XI. kerület ragaszkodik a közterület-használati díj tizedének megfizetéséhez a Tétényi út, a Bocskai úti, a Móricz Zsigmond körtéri állomásoknál, de fizetni kell a Fővám téri állomásnál is a közterület használatáért. Ez további több száz millió forinttal terhelheti meg a metró büdzséjét.

A jelentés szerint a többletmunkák miatti igényekre a szerződésekbe épített tartalékkeret egyelőre fedezetet biztosít. Azt, hogy végül ki mennyit áll a többletköltségekből, külön megegyezés dönti el. Jelenleg is folyik az egyeztetés a beruházó és a kivitelezők képviselői között.

A jelentés ismertet egy közvélemény-kutatást is, amely szerint a budapestiek több mint fele azt gondolja, hogy az eddig felmerült problémák természetesek, ám egyharmaduknak már most komoly fenntartásaik vannak a beruházással kapcsolatban.