Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Még drágább, még lassabb a metróépítés

2007.06.25. 17:15
Késedelem, jelentős többletmunka és többletköltség jelentkezik a 4-es metró építésénél a metróbiztos most elkészült jelentése szerint, értesült az Infó rádió. A problémák egyrészt néhány érintett épület állapotából, az engedélyezés elhúzódásából, közműkiváltási és régészeti pluszmunkákból adódnak. Két kerület közterület-használati díjat is be szeretne vasalni a kivitelezők egyikén.

Számos probléma nehezíti a 4-es metró építését a legutóbbi év eleji felülvizsgálat óta, derül ki a metróbiztos féléves jelentéséből, ami az Infó rádió birtokába jutott.

Több állomás építésénél okoz késedelmet például, hogy az engedélyező közlekedési hatóság túlterhelt, kapacitásproblémával küzd. Az eredetileg tervezettnél több közműkiváltás terheli a beruházást, máshol pedig a régészeti feltárás okoz többletmunkát és csúszást.

A jelentés szerint a Szent Gellért téri munkák kritikus úton haladnak, tartalék kivitelezési idő már nincs. A Fővám téri állomásnál kockázati tényezőt jelent a Corvinus Egyetem állapota. A helyszínen annak ellenére, hogy az alsó- és a felső rakpartot vállalkozói javaslatra együttesen lezárták, a munka nem kezdődött el időben, veszélybe került a pesti alsó rakpart szeptemberre tervezett megnyitása.

A Kálvin téri református templom esetében kiderült, hogy az építmény sokkal rosszabb állapotban van, mint hitték. A megerősítés több forrást igényel, amelyre a kivitelező benyújtotta az igényét.

Fizetni kell a közterület-használatért

Problémát jelent az alagútfúró pajzs átvontatása a kész állomásokon, ennek költségeit sem az állomásépítő, sem az alagútfúrást végző cég nem akarja kifizetni. A Keleti pályaudvarnál három elbontandó üzlet szerződése csak novemberben jár le, velük meg kell egyezni, ez is többletköltséget jelent.

A XI. kerület ragaszkodik a közterület-használati díj tizedének megfizetéséhez a Tétényi út, a Bocskai úti, a Móricz Zsigmond körtéri állomásoknál, de fizetni kell a Fővám téri állomásnál is a közterület használatáért. Ez további több száz millió forinttal terhelheti meg a metró büdzséjét.

A jelentés szerint a többletmunkák miatti igényekre a szerződésekbe épített tartalékkeret egyelőre fedezetet biztosít. Azt, hogy végül ki mennyit áll a többletköltségekből, külön megegyezés dönti el. Jelenleg is folyik az egyeztetés a beruházó és a kivitelezők képviselői között.

A jelentés ismertet egy közvélemény-kutatást is, amely szerint a budapestiek több mint fele azt gondolja, hogy az eddig felmerült problémák természetesek, ám egyharmaduknak már most komoly fenntartásaik vannak a beruházással kapcsolatban.