Akik a Rákos- vagy a Kádár-korszakban voltak gyerekek, sokszor ma is nosztalgiázva gondolnak vissza a Csillebércen vagy a Balatonon eltöltött nyári sátortáborozásokra, amikor még összetartottak a kisiskolások, és nem a tévét bámulták vagy az utcán csavarogtak. Mások szerint viszont az úttörőmozgalom nem közösségi összetartó erő volt, hanem aljas agymosó propaganda: utálatos nyűg minden tizenévesnek. Mi most nem akarunk ítélkezni senki felett, egyszerűen csak összegyűjtöttük a Fortepanra feltöltött legérdekesebb úttörős fotókat.
Az '50-es évek közepétől az általános iskola 2–4. osztályos tanulóiból kék nyakkendős kisdobosok lettek. 6 pontjukat sokan valószínűleg még ma is kívülről fújják:
1. A kisdobos hűséges gyermeke a magyar hazának.
2. A kisdobos szereti és tiszteli szüleit, nevelőit, pajtásait.
3. A kisdobos szorgalmasan tanul és dolgozik, segíti társait.
4. A kisdobos igazat mond és igazságosan cselekszik.
5. A kisdobos edzi testét és óvja egészségét.
6. A kisdobos úgy él, hogy méltó legyen az úttörők vörös nyakkendőjére.
(A fenti fotó 1955-ben készült.)
(Fotó: FORTEPAN)Úttörők az általános iskola 5–8. osztályos tanulói lehettek, akiknek az 1848-as forradalmat idéző 12 követelés mintájára 12 pont szerint kellett élniük:
1. Az úttörő hű gyermeke hazánknak, a Magyar Népköztársaságnak, felelősséggel dolgozik érte.
2. Az úttörő erősíti a népek barátságát, védi a vörös nyakkendő becsületét.
3. Az úttörő szorgalmasan tanul, a világ és önmaga megismerésére törekszik.
4. Az úttörő gyarapítja és védi a szocialista társadalom értékeit.
5. Az úttörő ahol tud, segít és önként szolgálja a közösséget.
6. Az úttörő igazat mond és igazságosan cselekszik.
7. Az úttörő szereti, tiszteli szüleit, nevelőit és az idősebbeket.
8. Az úttörő igaz, hű barát.
9. Az úttörő bátor és fegyelmezett.
10. Az úttörő szereti és védi a természetet.
11. Az úttörő edzi testét és óvja egészségét.
12. Az úttörő úgy él, hogy méltó legyen a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség tagságára.
(A fenti fotó 1960-ban készült.)
(Fotó: FORTEPAN)„Az úttörőmozgalom célja: szabad hazában szabad embereket nevelni. A szabad ember tudja, mit várhat másoktól, mivel tartozik másoknak. Bátor, becsületes mindig igazságra törekszik”
– írta 1946-ban a híres műfordító klasszika-filológus, Trencsényi-Waldapfel Imre. Ezt a nevelést az ifivezetők és az úttörővezetők vállalták magukra: előbbiek önkéntes középiskolás diákok, utóbbiak tanárok, szülők és külső segítők voltak. (A fenti fotó 1957-ben készült.)
(Fotó: FORTEPAN)
Rovataink a Facebookon