Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Története során először veszteséges a McDonald's

2002.12.18. 12:29
A saját maga által indított, elfuserált árháború vezetett oda, hogy soha nem volt krízisbe került a globális kapitalizmus szimbólumaként kezelt McDonald's. A cég az egydolláros szendviccsel jól kibabrált magával, ráadásul a fogyasztók rákaptak a drágább, de bióbb gyorsételekre. A magyar hamburgerrajongók viszont semmit sem érzenek meg az árversenyből.
A McDonald's 1965-ös tőzsdére vitele óta nem tapasztalhatták meg a részvényesek azt a keserű érzést, hogy cégük veszteséges negyedévet zárjon. Most megtörtént ez a valószerűtlen eset, a világ legnagyobb étteremlánca ugyanis kénytelen 435 millió dollárt leírni a veszteséges üzletek bezárása és alkalmazottak elbocsátása miatt. A részvényárfolyam a hírre 8 százalékkal zuhant.

Öncsonkítás

Bár az óriáscég még mindig évi 40 milliárd dolláros bevételt termel és piacvezető, üzleti stabilitása megrendült. A Globe and Mail-nek nyilatkozó elemző, Paul Westra szerint részben saját ballépésének köszönheti ezt, a konkurenciát ugyanis az árak letörésével akarta térdre kényszeríteni, így Amerikában bevezette a 99 centes szendvicsárat. Ez nem jött be neki, mivel - mint azt a pagesix.com-nak Mark Kalinowski elemző elmondta - a vendégek jelentős része megvette a McDonald's ban az igen olcsó szendvicset, a kólát és a sült krumplit viszont - és ezek hozzák az igazi profitot a cégnek - már egy másik, olcsóbb helyen szerezték be hozzá.

Senki sem maradt le

Ráadásul a konkurencia sem tétlenkedett és mind a Burger King, mind Taco Bell, a KFC és a Pizza Hut is kijött egy 99 centes menüvel vagy szendviccsel. Némelyikük óvatosabb volt azért a McDonald's-nál, hiszen - mint azt Baczynski Esztertől, a Burger King hazai franchise jogait birtokló Fusion Befektetési Rt. marketing igazgatójától megtudtuk - az anyacég januárban csak 3 hétig adja 99 centért (226 forintért) azt a Whoppert, amely nálunk például 469 forint.

Nem esznek többet, csak kevesebbért

A McDonald's 99 centes kalandjához ráadásul hatalmas marketing-költségvetésre volt szükség, ami oda vezetett, hogy a kiadások a bevételek 80 százalékát teszik már ki a korábbi 70 százalék helyett. Az egész akció eredménye az lett, hogy a rettentő költségek ellenére a forgalom nem emelkedett, hanem a cseles fogyasztók egyszerűen átálltak az olcsó termékekre és csökkentették a nyereséget - írja Matthew Ingram a Globe and Mailben.

Bio, zsír, saláta

Az árversenyen kívül az is rontja a gyorséttermek üzletét, hogy a fogyasztók egyre kényesebbek az egészséges táplálkozásra. Nemrég indult az első komolyabb próbaper, amelyben kórosan kövér amerikaiak próbálnak nagy összeget kisajtolni az egészségtelen ételeket kínáló hamburgeresekből.

Amerikában a fogyasztók például egyre inkább kedvelik az olyan, árnyalatnyival drágább, de "bióbb" és "étteremszerűbb" láncokat, ahol 6-9 dollárt hagynak ott átlagosan a hamburgerezőknél szokásos 5 dollár helyett.

Az elemzők így azt is a McDonald's szemére vetik, hogy nem tudott előállni új, vonzó termékekkel, hanem túlzottan is a klasszik hamburgerekre alapoz, miközben a konkurens Wendy's például növelni tudta piaci részesedését - a szakemberek szerint részben salátáinak köszönhetően.

Értünk nem harcolnak annyira

Magyarországra a jelek szerint továbbra sem gyűrűzik be az árháború. Baczynski Eszter kérdésünkre legalábbis úgy fogalmazott, hogy valószínűleg a jövő év első felében sem számíthatunk 250 forint alatti Whopperre, bár a cég megnézi, mi volt az árleszállítás tapasztalata más országokban. (Üzletileg a nemrég tulajdonost cserélt Burger King hasonlóan gyengélkedik, mint a nagy vetélytárs).

A hazai McDonald's-nál sem tudunk készülődő megaakcióról, de közelebbi információt nem szereztünk, hiszen a cég nem válaszolt megkeresésünkre, így kénytelenek voltunk egy borzasztó ízű kebabbal vigasztalódni.