További Világ cikkek
Az amerikai kutatók évtizedekre visszamenõen tekintették át az dohányipar mentolos termékeinek fejlesztésérõl és a stratégiai tervekrõl szóló dokumentumait. A vizsgálódók megállapították, hogy a dohánycégek kutatásokat végeztek arra vonatkozóan, hogyan emelhetné az eladásokat egyes csoportok körében a mentolszint változtatása.
Az alacsonyabb mentoltartalmú, enyhébb márkák vonzották a fiatalabb dohányosokat, így aztán ezen termékek célcsoportja a fiatal korosztály lett. Miután azonban hozzászoknak a fogyasztók a mentolhoz, igényük idõvel emelkedik.
Enyhíti a mentol a berzenkedést
1987-ben a Reynolds cég kis mentoltartalmú cigarettákat reklámozott, próbálta átterelni a fogyasztókat a hagyományos dohánytermékektõl ebbe az irányba, és igyekezett új, fiatal dohányosokat toborozni: "a kezdõ dohányosok általában elutasítóan reagálnak... A kezdeti negatív hozzáállást alacsony mentoltartalommal lehet enyhíteni".
A kutatók további példákat is találtak. A Philip-Morris USA cég kétirányú stratégiát alkalmazott, hogy a Marlboro mentol piaci részesedését növelje a fiatal felnõttek és a régebbi dohányosok körében is. A Marlboro Mild típusokat 2000-ben vezették be országszerte az Egyesült Államokban, és népszerûvé váltak a fiatalok körében. Ezzel egyidõben a szokványos Marlboro Menthol típus mentoltartalmát növelték, megcélozva ezzel a régi dohányosokat. Abban az évben az enyhe változatoknak volt köszönhetõ a cég mentolkategóriájában elért növekedés 80 százaléka.
"A dohányipar évtizedeken át gondosan úgy igazította a mentoltartalmat, hogy ne csupán a fiatalokat vonzza, hanem egyidejûleg élethosszig megnyerje a régi fogyasztókat is" – mondta Howard Koh, a tanulmány társszerzõje.
Cáfolják, hogy fiatalokat céloztak
William Phelps, a legnagyobb amerikai dohánygyártó, a Philip Morris USA szóvivõje szerint a tanulmány következtetéseit nem támasztják alá az idézett tények, egyetlen dokumentum sem szól fiatal vagy kamasz célközönségrõl.
Greg Connolly, a jelentés egyik szerzõje erre úgy reagált, hogy a dohányipar volt annyira óvatos, hogy nem szólt kamaszokról az általa áttekintett dokumentumokban, melyek fõként a 80-as és 90-es évekbõl származtak. "Fiatal dohányosokról beszélnek. Számomra ez pusztán eufémizmus arra, hogy a kamaszok, kezdõ dohányosok után kell menni" - közölte Connolly.
Az amerikai kongresszus azt latolgatja, törvényi felhatalmazást ad az amerikai élelmiszer- és gyógyszer-engedélyezési hatóságnak (FDA) arra, hogy szabályozza a dohánnyal kapcsolatos ügyeket is. A vezetõ dohánycégek közül csak a Philip Morris támogatja ezt az elképzelést.
Naponta négyezer gyerek próbálja ki
A mentolos cigaretták teszik ki az eladások mintegy 27 százalékát az Egyesült Államokban. Míg a hagyományos cigaretták piaca évek óta szûkül az országban, addig a mentolos termékek forgalma stabil volt az utóbbi esztendõkben is. Egy 2006-os amerikai felmérés úgy találta, hogy a 12 és 17 év közötti korosztályba tartozó dohányzó kamaszok 44 százaléka, a 18 és 24 év közötti fiatal dohányosoknak pedig 36 százaléka mentolos cigarettát használ. Az Amerikai Tüdõ Társaság adatai szerint naponta négyezer, 18 évesnél fiatalabb gyerek szívja el elsõ cigarettáját, közülük 1100 rendszeres dohányossá válik. "A mentol segíti, hogy a nikotin lemenjen" - véli Connolly, hozzátéve, hogy a túl sok mentolt is nehezen tolerálják a kezdõ dohányosok. Becslések szerint csak az Egyesült Államokban évente 400 ezren halnak meg a dohányzás következményeként fellépõ betegségekben.