A MÁV felszállt a Trianon-vonatra!
Mivel az elővárosi vonatok megbízható üzemeltetése továbbra is megugorhatatlan szintet jelent, a nemzeti vasúttársaság a jelek szerint kisebb kihívást választva próbálja népszerűsíteni magát a magyar utazóközönség egy másik része körében. Olyasmivel, amiről eddig azt hittük, hogy magától értetődő, de most kiderült, hogy mégsem.
A MÁV közleménye szerint ugyanis ma indult el az első olyan magyar vonat (a Hargita IC), melynek iránytábláján Brassó (Brașov) nevét magyarul is feltüntetik. Hogy ez miért hír és hogy erre miért kellett évtizedeket várni, az legalább akkora rejtély, mint hogy 2019-ben a MÁV egy ilyen lépést miért Trianonnal indokol. A közlemény szerint ugyanis
a trianoni békediktátum 100. évfordulójára a MÁV valamennyi állomási és fedélzeti utastájékoztatási kijelzőjén és tábláján magyarul is feltünteti a magyar megfelelővel rendelkező, belföldön is megváltható menetjeggyel elérhető állomások nevét.
A közlemény alapján úgy tűnik, a célállomások – amúgy teljesen helyénvaló –magyar megnevezésének ötletgazdája is van: Vujity Tvrtko. Íme a médiaszemélyiség gondolata a jeles nap alkalmából:
Igazából nem is a vasutakról, hanem a nemzeti önbecsülésünkről szól, amelyért – hitem szerint – a vasúttársaság rengeteget tett.
És végül egy idézet Loppert Dánieltől, a MÁV kommunikációs igazgatójától:
Azt szeretnék elérni, hogy a határon túli magyarok büszkén tekintsenek az anyaországi vasútvállalatra a jövőben. A határon túli magyar ajkú lakosság összetartozásának erősítése történelmi feladat, amelyhez a vasúttársaság az elszakadt országrészek településeinek magyar nyelvű feltüntetésével járul hozzá.
Hogy a történelmi lépés a MÁV szerint miért csak a határon túli, és nem az összes magyar összetartozását erősíti, ne tőlem kérdezzék. Határon belüli magyar ajkúként mindehhez annyit tudok hozzátenni, hogy szuper, ha a MÁV tenni akar a nemzeti önbecsülésért, de közben azért a megmaradt országrészek utazóközönsége igényeinek a kielégítése terén is akad még tennivaló: elsőként például ha hidegben, melegben, esőben, sőt, csúcsforgalomban és nyári hétvégéken is sikerülne tartani az eleve sem túl feszes menetrendet.