További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
10 új trolit vásárolt a BKV a Ganz-Skodától, az első elkészült járművet pénteken mutatta be a nagyérdeműnek Hagyó Miklós főpolgrámester-helyettes, a BKV és a troligyár.
Az új Trollino névre keresztelt troli valójában a Budapesten már közlekedő Solaris trolik második generációja.
Az újdonságok között szerepel, hogy az eddigi alacsony padlót az ajtóknál még alacsonyabbra lehet süllyeszteni.
Lízingelni késznyszerültek
A troli önjárós: egy akkumulátor segítségével felsővezeték nélkül is képes 1-3 kilométert megtenni, így nem kell pótlóbuszokat beállítani, ha baleset, forgalomkorlatozás vagy tilosban parkoló autó miatt a trolinak kerülnie kell. Az akkumulátort a fékezéskor felszabaduló hőenergia villamosenergiává alakításával tölti fel a jármű.
Eddig öt trolit vett át a BKV, a maradék június végére készül el a Ganz mátyásföldi üzemében. A járművek darabára 78 millió forint volt, de mivel a BKV tízéves lízingszerződést kötött a gyártóval a végösszeg 90-92 millió forint körül lesz majd a kamatok változásától függően.
A BKV így összesen 120-140 millió forinttal drágábban vásárolt. A több tízmilliárdos adósággal küszködő cég azért választotta ezt a megoldást, mert egy összegben nem tudott volna fizetni, mondta el Regőczi Miklós kommunikációs igazgató, aki elárulta, a közeljövőben nem is fognak új trolikat vásárolni.
Klíma nincs, fólia van
A troliknak - akárcsak a Combino villamosok és az első körben vásárolt új csuklós Volvo buszok esetében - klíma csak a vezetőfülkében van, bár beszerelhető. Regőczi elmondta, a fényvédő fóliával borított nagy ablakok miatt valószínűleg nem is lesz rá szükség.
Az új trolik a régi orosz ZIU-kkal együtt a 70-es, 76-os és a 78-as troli vonalán fognak közlekedni, de hogy éppen mikor, azt nem fogja a BKV az utasokkal tudatni, mondta Regőczi.
Így a kerekesszékes, babakocsis utasnak találomra kell kiállnia a megállóba, ha alacsonypadlós járműre vár. Pedig több pesti buszjáratnál, vagy a szegedi troliknál a menetrendben jelzik, mikor jön az alacsonypadlós jármű.
Metrót is gyártanának
A valamikori magyar villamosjármű-gyár legutóbb a Transelektro-csoport keretén belül, Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) néven működött. Villamosokat újított föl, trolikat készített belföldre, Rómába és több balti illetve skandináv államba. A Transelektro csődje miatt a BKV-nak csak hat darab Solarisa készült el.
A Skoda tavaly októberben vásárolta meg a nagy múltú gyárat, és átmentette az alkalmazottak egy részét, jelenleg 140 főt foglalkoztatnak. A technológia a Ganz, a vállalatirányítás a Skoda feladata.
A cég egyelőre a troligyártásba húz bele, a jelenlegi kapacitásuk évi 100 darab jármű, Riga és Debrecen rendelt eddig trolikat tőlük. Hosszabb távon pedig - a villamostól a metróig - elektromos közlekedési járműben gondolkoznak, mondta el a cég kommunikációs vezetője, Fényi Tibor.