További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szeptemberben világítják át a 4-es metró szerződéseit, hogy a projektvezető cég, a DBR átlássa, mely szerződések hátrányosak a beruházó, a BKV számára, és azokon miképp lehetne módosítani, tudta meg az Index. Az információt a DBR szóvivője, Horváth Éva nem cáfolta.
Az átvilágítás azért vált elkerülhetetlenné, mert kiderült, bár a metróépítő kivitelezőkkel a szerződések jogilag rendben vannak, számos esetben probléma akadt a tartalmukkal.
Erre konkrét példával is szolgál a Fővám téri állomásépítés csúszása: hiába ígérte ugyanis a főváros, hogy az iskolakezdésre felszabadul a pesti alsórakpart, a csúszásban lévő Hídépítő Zrt.-t semmi sem kötelezi arra, hogy az őszi forgalomnövekedésre való tekintettel gyorsítsa a munkát.
A kötbéres határidő ugyanis csak az alagútépítő-pajzs érkezését veszi számba, és nem számol például a forgalmat akadályozó munkaterület felszámolásának határidejével. A projekt többi állomásánál is felmerül ez a probléma (pl. budai állomások), a Fővám térnél a Szabadság híd lezárása súlyosbítja a helyzetet.
Demszky csodálkozott, hogy az újságíró belenézett a szerződésbe
Demszky Gábor főpolgármester az Estének csütörtökön azt nyilatkozta, amikor a szerződések köttettek, még nem ez volt az ütemterv, vagyis nem tudhatták, pontosan mikor kezdődik a munka. A szerződésekben a határidők a projekt indulásának időpontjától számítva hetekben vannak meghatározva, vagyis nem konkrét dátumok szerepelnek bennük.
(Bár a főváros vezetése szerint a metróberuházás a legnagyobb nyilvánosság előtt folyik, Demszky a műsorban ezt találta mondani: "Hát ezek az újságírók valószínű nem olvasták a szerződéseket, azon nagyon csodálkoznék, mert fél szobányi szerződésünk van és ezek például mintgy 60 helyen kötbérkikötéseket tartalmaznak." A szerződések valóban terjedelmesek, ezért sem érthető, miért nem hozzáférhetők az interneten, kereshető formában. Egyből világossá válnának a kötbérterhes határidők. Az Index egyébként néhány szerződésbe - köztük a Fővám térébe - bele tudott nézni - de meglehetősen körülményes módon.)
6 milliárd tanácsadásra
Arról, hogy ki tehető felelőssé a szerződések tartalmi átgondolatlanságáért, egyelőre nincs hivatalos álláspont. Az viszont biztos, hogy amikor a metróépítkezés a tarthatatlan ütemterv, az engedélyek elmaradása miatt egy évet csúszott, Gulyás Lászlónak, a DBR igazgatójának át kellett adnia a helyét Balogh Árpádnak.
Márpedig a szerződések tartalmi kidolgozása Gulyás László, a DBR mérnökei mellett a metróprojekt előkészítésében, tanácsadásban, a projekt vezetésében az Eurometro Kft. is részt vett. A cég nem kevesebb, mint 5,6 milliárd forintért vállalta a munkát.
Az Index a Főpolgármesteri Hivataltól úgy értesült, Gulyás László igazgatóhelyettesi pozícióban marad a DBR-nél. Az új projektvezér, Balogh Árpád és ő augusztus végére járnak az átadás-átvételi folyamat végére.