További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Index értesülése szerint a BKV néhány nappal ezelőtti felügyelőbizottsági ülésén Jávor Péter, a 4-es metró felügyelőbizottság által megbízott független mérnöke bejelentette, hogy nem kívánja tovább ellátni ezt a feladatot. Indokai szerint szakmai észrevételeit, kifogásait és javaslatait a metró építésekor (főleg a Gellért téri problémáknál) nem vették figyelembe.
A beruházótól független ellenőrző mérnök megbízását az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés írja elő, ez a bank finanszírozza jelentős részben a metróépítést.
Az Index úgy tudja, hogy a független mérnök elsősorban azt kifogásolta, hogy a DBR Projektigazgatóság hogy járulhatott hozzá egy olyan műszaki megoldáshoz a Gellért téri úgynevezett átkötő (vonatfordító) alagútnál, amelyet életveszélyesnek minősített.
Az alagútfúró pajzsokat augusztusban állította le a közlekedési hatóság a Gellért térnél, a kivitelező Bamco ugyanis az eredeti tervhez képest nem épített meg egy (a két fúrt metróalagút közötti) átkötő alagutat, hanem azt később, a metrópajzsok áthaladása után szerette volna megépíteni.
A későbbi építés azonban a DBR Projektigazgatóság szerint a megengedettnél nagyobb süllyedéseket, ezáltal épületkárokat okozhatott volna, egy esetleges omlás pedig a járókelők, valamint az alagútban dolgozók életét veszélyeztette volna.
A Bamco és a DBR végül megegyezett, és a jelenlegi, a közlekedési hatósághoz beadott tervek szerint mégiscsak a pajzsok áthaladása után lesz megépítve az átkötő alagút, ami egyben azt is jelenti, hogy a pajzsok hamarosan elindulhatnak.
A független mérnök abban látja a másik problémát, hogy ha a pajzsok elindulnak, és akkor érnek oda a Fővám téri állomáshoz, amikor az még nem kész a pajzs fogadására, akkor a BKV-hoz tartozó DBR-nek napi 50 millió forint kötbért kell kifizetnie a Bamco számára. (Egy egyhónapos állás 1,5 milliárd forintba kerülne.)
Az Index úgy tudja, hogy a DBR álláspontja most az, hogy a Gellért téri átkötő alagút mégis a pajzsok áthaladása után épülhet meg, ám az eredeti Bamco tervhez képest egy kevésbé veszélyes munkamódszerrel.
Az átkötő alagút megépítése ugyanis nyolc hónapig tart, és ha a pajzsoknak meg kellene várni a befejezést a Gellért téren, akkor az összes pesti állomás és az egész beruházás csúszna több hónappal, aminek szintén jelentős kötbérterhei lennének a BKV számára.
A független mérnök azt is kifogásolta, hogy a metróalagutat elépítették, azaz elfúrták. Az Index úgy tudja, hogy több úgynevezett elépítés történt, de a hibákat sikerült helyrehozni úgy, hogy a megépült alagút után tervezték meg a végleges vágánytengelyt.
Az Index megkérdezte az ügyben a DBR Metró Projektigazgatóságot, ahol azt válaszolták, hogy a 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló, a Fővárosi Önkormányzat és a BKV Zrt. között létrejött szerződés értelmében a BKV a Főváros egyetértésével alkalmaz egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és a beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében. Ezt a Főváros által az Európai Beruházási Bankkal között hitelszerződés is előírja.
Jávor Péter a BKV Zrt. Felügyelő Bizottságának felkérésére látta el az ellenőrző mérnöki teendőket. Az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés szempontjából ez a gyakorlat megfelelőnek bizonyult. A Kohéziós Alap támogatással összefüggésben megváltoznak a finanszírozási feltételek, ezért a független ellenőrző mérnök kiválasztása, illetve hatáskörének, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van.