Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Leállt a munkával a metróépítő Bamco

2008.09.29. 11:03
Hétfő reggel nem nem vették fel a munkát a 4-es metró alagútját fúró és a Gellért téri állomást építő Bamco Kkt. dolgozói. A cég ugyanis elszámolási vitába keveredett a DBR Mtró Projektigazgatósággal. Becslés szerint a teljes beruházás 30 százaléka szünetel, az állomások többsége tovább épül.

Hétfőtől bizonytalan ideig nem dolgoznak a Bamco munkásai, reggel fel sem vették a munkát. A cég a 4-es metró alagútját fúrja és a Gellért téri állomást építi. A két fúrópajzs nemrég érte el a Gellért teret, ahol egy átkötő keresztalagút hiányában amúgy is le kellett volna állni az alagútfúrással, erről közlekedési hatósági határozat született. A Gellért téri leállás hatással lehet a metró átadásának idejére is.

Az alagútfúrás és a Gellért téri állomás építése a teljes beruházás munkáinak - becslés szerint - a 30 százalékát teszi ki, a többi állomás ugyanis tovább épül. Tavaly a Fővám téri állomás építésével akadtak problémák, a kivitelező ugyanis megijedt attól a lehetőségtől, hogy az állomás építésének legkényesebb pontján esetleg elöntheti a Duna az alagutat. A szakemberek azóta tanakodnak, hogy milyen módszerrel lehet biztonságosan megépíteni azt a szakaszt.

Néhány napja levélben kereste meg az alagutakat, a Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindító műtárgyat és a szellőző alagutakat építő Bamco konzorcium a DBR Metró Projekt Igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházó felé benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek.

A Bamco 13 millió eurót követel

A konzorcium hétfőn azt közölte: a döntőbizottság június 25-én arra utasította a BKV-t, hogy a Bamco részére azonnal fizessen ki összességében mintegy 13 millió euró plusz áfa összeget. Mint írta, a szerződés különleges feltételeivel ellentétben a BKV és Bamco között fennálló szerződést adminisztráló Eurometro elutasította a döntőbizottság által odaítélt összegek fizetésének leigazolását, ezzel a Bamco-nak jelentős kárt okozott. A konzorcium erre hivatkozva függesztette fel a munkát, áll a cég közleményében.

A Bamco és a DBR között folytatódnak a tárgyalások, de a leállás miatt a DBR fontolgatja, hogy választott bírósághoz fordul. Ugyanakkor véleményük szerint akár szerződésszegésnek is minősülhet, hogy a Bamco nem jogi úton próbálja rendezni a vitát, hanem önkényesen le akarja állítani a szerződésben vállalt munkáit.

A Bamco konzorcium az elmúlt másfél évben hozzávetőleg 150 többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forintra becsült értékben (az összes többi, közel 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét). A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, melyekből mintegy 25 bizonyult valós és jogos igénynek hozzávetőleg 1,6 milliárd forint értékben, ennek a kifizetése folyamatban van (a többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg).