Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Demszky: Áron alul vállalták a metróépítést egyes kivitelezők

2008.08.28. 20:01
A főváros vezetése arra számít, hogy Brüsszel elfogadja a 4-es metró támogatási kérelmét. A Fővárosi Közgyűlés csütörtök délutáni ülésén az ellenzéki képviselők viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy érvényes vasúthatósági engedély hiányában veszélybe kerülhet az uniós támogatás. Demszky Gábor főpolgármester a vitában azt mondta: mára kiderült, hogy több kivitelező is kevesebb pénzért vállalt munkákat, mint amennyiért el tudja végezni.

A 4-es metróról szóló tájékoztató közgyűlési vitájában a Fidesz és a KDNP képviselői elsősorban a metróalagutat építő fúrópajzs leállásának okairól, a beruházás várható csúszásáról, az ezzel kapcsolatos felelősségről, illetve az építkezés költségeiről kérdeztek. Klados Gusztáv, a metróépítés operatív menedzsere elmondta: a Gellért téri állomást építő kivitelező elkésett egy átkötő alagút építésével, ezért változtatni akart az eredeti építési terven.

Bár felhívták a figyelmét arra, hogy ez a módosítás engedélyköteles, ezt az álláspontot a Bamco nem fogadta el. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a hiányzó engedély miatt leállíttatta az építkezést. Ennek ellenére a kivitelező elkezdett tovább dolgozni, ezért kellett ismét leállítani a munkát, amíg a módosításra nem lesz meg az engedély.

Klados Gusztáv elmondta: arra számít, hogy szeptember végére, október elejére meglesz a hiányzó dokumentum. A Fővám téri állomás csúszásával kapcsolatban az operatív menedzser közölte: a megálló építésének műszaki megoldása még mindig nem végleges, az ottani kivitelező szeptember 15-ig mutatja be az engedélyeztetési tervet.

Hozzátette: szerinte talán márciusban, a legrosszabb esetben májusban érhet a fúrópajzs a Fővám térre. A pajzs leállításának költségeivel kapcsolatban úgy fogalmazott: kivitelező még nem jelezte, mennyi kötbérre tart igényt, külföldi metróépítések hasonló csúszásánál napi 20 ezer euró volt a kötbér.

Becker László metróbiztos közölte: arra számítanak, hogy Brüsszel elfogadja a 4-es metró eredeti támogatási kérelmét és az első összegek már ebben az évben lehívhatóak lesznek.

Demszky Gábor főpolgármester a vitában azt mondta: a helyzet nem váratlan, a Gellért téri leállásra már tavaly novemberben számítottak. A főpolgármester úgy fogalmazott: mára kiderült, hogy például az alagútfúrásnál, illetve a Gellért és a Fővám téri építkezésnél a kivitelezők kevesebb pénzért vállaltak munkákat, mint amennyiért azt el tudják végezni. Ezért állnak elő rendszeresen újabb igényekkel.

Klados Gusztávra utalva a főpolgármester közölte: ezért fontos, hogy metróépítésnél ma már olyan szakembert is alkalmaznak, aki külföldi metróépítési tapasztalatai alapján pontosan átlátja, hogy a kivitelezők kérései közül melyek elfogadhatóak a főváros, mint beruházó számára.

Tarlós István, a Fidesz-frakció vezetője közölte: Klados Gusztáv válaszával szemben a közgyűlés elé került anyag ködös, nem tájékoztat pontosan, abból nem lehet megérteni, hogyan áll valójában a metróépítés. Az ellenzéki képviselő ezért azt javasolta, hogy a közgyűlés ne fogadja el a testület elé került tájékoztatót, ám ezt a testület szocialista-liberális többsége elutasította.