Nem büntethetőek a szmogriadóban autózók

2009.01.11. 16:15
Magyarország eminens volt az EU felé, de valójában semmi értelme nem volt a sietségnek. Akit nem érdekel, hogy milyen rossz a levegő, az akár Zillel is mehet hétfőn munkába.

Csak figyelmeztethetik a szmogriadós korlátozásokat megszegő autósokat a rendőrök, de bírságot nem szabhatnak ki, mivel végrehajtási rendelet nem készült a szabályozás mellé. A kormány ugyanis eminens módjára az elsők közt vezette be az Európai Unió szigorúbb légszennyezettségi határértékeit, de a munkát nem folytatta azzal, hogy mindezt a magyar jogviszonyok közé illessze. Legalább is ez derült ki a fővárosi önkormányzat kommunikációs munkatársának, Nyáry Krisztiánnak a szavaiból.

„Az EU elfogadott egy ajánlást, hogy szigorítsák a szálló porra vonatkozó határértékeket, amelyet Magyarország elsőként fogadott el” – nyilatkozta az Indexnek Nyáry.

A városháza két alkalommal jelezte, hogy korai még a szigorítás, hiszen ehhez meg kellene kezdeni a jogharmonizációt. „Ahhoz, hogy a szigorúbb szabályozást teljesíthessük, magasabb rendű jogszabályokat kell megváltoztatni”, jelesül a KRESZ-ben kellene rendelkezni a szmogriadót megszegőkről. Ugyanígy tisztázni kellene többek közt például a meteorológiai szolgálatok kibővített szerepét is.

A hivatal nyáron, a szigorítás megfogalmazásakor a környezetvédelmi minisztériumnak, októberben, a rendelet aláírásakor pedig a miniszterelnöknek írt levelet, kérve a helyzet tisztázását, tudtuk meg.

A szennyezés komoly, a riadó nem

Ettől függetlenül a főváros később mégis megalkotta szmogrendeletét, amelynek értelmében vasárnap életbe lépett a szmogriadó. Amíg a szálló por koncentrációja nem csökken 100 mikrogramm/köbméter alá, a páros napokon a páros rendszámú, páratlan napokon pedig a páratlan rendszámú kocsik közlekedhetnek csak.

Mivel azonban a szankcionálást szabályozó KRESZ módosítása nem készült el, a rendőrök nem járhatnak el a renitens autósok ellen.

Nyáry Krisztián szerint a helyzet egyébként nem vészes, mivel az első szmogriadót amúgy is tesztnek szánták, és most még semmiképpen nem javasolták volna a szigorú büntetést. Ráadásul a kormány által elfogadott rendelkezés minden 100 ezer főnél nagyobb településre vonatkozik, de ezekben a városokban a magas levegőszennyezettség ellenére sem hirdettek szmogriadót, mivel figyelik a budapesti tapasztalatokat.

Kérdés, hogy a teszt nem a szabályszegő magatartást erősíti-e, mondván ha az utóbbi szmogriadó idején is autóztunk, miért ne tegyük legközelebb is.