További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elbukhat a paraméterkönyv-tervezet a főváros illetékes szakbizottságában, mivel az elkészítők nem kellő pontossággal adták meg az egyes járatok jellemzőit, így a szakmai indokok helyett formai okokból utasíthatják el a változtatásokat, ez ráadásul politikailag könnyebben eladható.
Gulyás Attila sztrájkbizottsági szóvivő az Index kérésére kifejtette, mi a feltétele annak, hogy felfüggesszék a péntekre tervezett sztrájkot. Az egyik követelés a bizottság előtt lévő paraméterkönyv-tervezet visszavonása. Önmagában az nem elég nekik, hogy a bizottság elutasítsa azt. A szakszervezetek attól félnek, hogy a bizottsági nem és a jogi ellenjegyzés hiánya ellenére is jóváhagyhatja a főpolgármester a paraméterkönyvet.
A másik követelés, egy szándknyilatkozat aláírása a főváros részéről a BKV pénzügyi és finanszírozási ügyeinek rendbetételére. A szakszervezetek azt várják, hogy ebben vállalják: augusztus végéig kidolgozzák a BKV közép- és hosszútávú finanszírozási koncepcióját. E kérdés rendezése amúgy is kötelessége a főváros pénzügyi vezetőinek, a szakszervezet csak ennek határidőhöz kötését kéri – mutatott rá Gulyás Attila.
A visszavonulás első lépésének tekinthető, hogy Lakos Imre, a paraméterkönyv ügyében illetékes Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság SZDSZ-es elnöke szerda reggel az RTL Klub Híradójában elmondta, hogy elfogadhatatlan a paraméterkönyv a jelenlegi formájában.
A már zajló bizottsági ülés után, négy óra körül folytatódik a tárgyalás a BKV és a szakszervezetek között. Várhatóan ott jelenti be a BKV, hogy a bizottsági döntés függvényében hogyan képzeli el a folytatást, és ezután döntenek a szakszervezetek, hogy kitartanak-e a péntekre tervezett munkabeszüntetés mellett.
A szakszervezet fő követelése, a paraméterkönyv-tervezet visszavonása akár teljesíthető is lehet a bizottsági elutasítás esetén. Az új, módosított, pontosított tervezet elkészítésébe immár a szakszervezetek is bevonhatók lennének, a csoportos létszámleépítést már egyébként is visszavonták (és amúgy is csak irodistákat érintett volna). Egyedül a BKV finanszírozásának határidőre történő megoldása maradna élő követelés a négy követelés közül, mely kérédésben elvileg a fővárosi önkormányzat és a BKV nem is ellenérdekelt fél, tehát van mód és tér a kötelezettségvállalásra.
A főváros jogászai a paraméterkönyvből az üzemidők kezdetének és végének pontos megadását, a vonalak pontos útvonalának megadását, és különösen a gyorsjáratok esetén az érintett megállók felsorolását hiányolták. Ezeket az adatokat az Index is hiányolta már korábbi cikkében.
A paraméterkönyv-tervezet visszavonását várja a szerdai bizottsági ülésen Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője is. A VEKE szerint a paraméterkönyvről érdemi szakmai vita nem folytatható mindaddig, míg alapvető szakmai kérdéseket nem tisztáznak. A jelenlegi tervezetben ugyanis szakmai kérdésekben határozott koncepció nem rajzolódik ki. A civil szervezet járatok teljesítménycsökkenését továbbra sem hajlandó elfogadni, de minden vonalra kidolgozta konkrét javaslatát, ami elérhető a veke.hu holnapon.