További Forma-1 cikkek
- Csapatot vált a Formula–1 népszerű pilótája, később a gyári Audi versenyzője lesz
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
A finn pilóta teljesen elhasználódott jobbelső kereke mintegy háromszáz kilometer per órás tempónál szakította ki a felfüggesztést, és épp a versenyzőt találta volna fejbe, ha a kevlárból készült huzalok nem fogják meg.
A nézők védelmére találták ki a biztonsági huzalt
"Szörnyen közel került hozzám a kerék" - nyilatkozta Raikkönen, akit meg is ölhetett volna a tizenkét kilós abroncs, ha nekicsapódik. A két kábel megakadályozta ezt, mert legfeljebb fél méterre engedi elrepülni a kocsitól elvált alkatrészt, így az nem találhatja el a pilótát.
A biztonsági megoldást az amerikai autós sorozatokban már évek óta alkalmazták, a Forma-1-ben viszont csak néhány szezonnal ezelőtt vezették be, de nem elsősorban a versenyzők, hanem a nézők védelmére. Balesetet követően a 2000-es Olasz Nagydíjon Heinz-Harald Frentzen Jordanjéről, majd az Ausztrál GP-n Jacues Villeneuve BAR-járól repült el egy kerék, és ölt meg pályamunkást.
A McLaren főnöke saját kollégáival is szembekerült
Raikkönen kicsúszását viszont nem baleset, hanem a végletekig elhasználódott gumi okozta, amelyet a pilóta többször is 'megfékezett', így alakja megváltozott. Vibráció keletkezett, amely megroppantotta a felfüggesztést. "Inkább szögletes volt a gumi, mint kerek" - magyarázta az RTL-en Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója, aki támadta az idei szabályokat is, amelyek csak végszükség esetén engedélyezik a kerékcserét.
Kollégájához csatlakozott Martin Withmars, a McLaren igazgatója, aki úgy véli, "Kimi balesete precedens értékű, bizonyítja, hogy az új gumiszabály nem biztonságos."
A McLaren-Mercedes csapatfőnöke, Ron Dennis viszont mindkettejükkel szembekerült, szerinte semmi gond az előírásokkal, és jól döntöttek, hogy Raikkönent nem hívták a boxba. "A gumi nem volt instabil, és Raikkönen képes volt kezelni a vibrációt" - mondta a szakember, bár Raikkönen belső kamerájának felvételein látszott, szabálytalanul forog a kerék.
Dennis: Nem lehetünk képmutatóak
Dennis, aki általában támadja az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) intézkedéseit, ezúttal védte azokat, és emlékeztetett, bő két hete, a monacói futamon épp a gumiknak is köszönhetően nyertek. Akkor Fernando Alonso kocsija koptatta el azokat túl korán, és a spanyol második helyett csak negyedik lett, mert mindkét Williams-BMW megelőzte.
"Monacóban profitáltunk mások gumiproblémáiból, ezért képmutató lenne tőlünk a szabályokat támadni. Az előírások az autósport részét jelentik, tudni kell megfelelően beállítani és vezetni az autót" - kritizálta Raikkönent is az angol menedzser, ugyanis ő kétszer is nagyot hibázott, és blokkolta a jobb első kereket.
Politikai párharccá alakulhat a gumikérdés
Az év elején bevezetett gumicsere-tiltással is magyarázható a Ferrari idei gyengélkedése, mert szállítójuk, a Bridgestone eddig nem tudott olyan termékeket gyártani, amely hamar üzemi hőmérsékletre melegszik, és végig is bírja a futamot.
Nem is lehet véletlen, hogy az olaszok technikai igazgatója, Ross Brawn megjegyezte, ők "biztosan kicserélték volna" a rongyosra kopott gumit. Persze, Ron Dennis is szándékosan kardoskodik a tiltás megtartasa mellett, hiszen ha újra engedélyeznék, a Ferrari azonnal kemény ellenféllé válna.
Coulthard veszélyesnek tartja az előírásokat
A versenyzőket valóban megosztja a gumiszabály. A pilóták szakszervezetének vezetője, David Coulthard szerint veszélyt jelent, hogy nem lehet tankolás közben kereket cserélni.
"Kétségtelen, hogy így szórakoztatóbbak a futamok, de veszélyesebbek is. Az FIA a pilótákra hagyja a döntést, de ezzel azt kérik, hogy magunk tegyük tönkre az esélyeinket" - nyilatkozta a skót a BBC-nek.
Jenson Button nem aggódik
A Nürburgringen a BAR-Honda kétfutamos eltiltása után visszatért Jenson Button nem ért vele egyet. "Szerintem semmi gond a szabályokkal, a mi feladatunk, hogy a megfelelő beállításokkal vigyázzunk a gumikra. Az én abroncsaim is elkoptak, és nem volt nagy élvezet így vezetni, de még lehetett velük menni."
A vasárnapi futamon Kimi Raikkönen az elsőtől az utolsó kör kezdetéig vezetett, ám akkor kereke elrepült, és nagy sebességgel a kavicságyba csúszott, majdnem magával sodorva Button kocsiját is.