Kizárhatják a Michelint a Forma-1-ből

2005.06.30. 14:14
Az FIA elnöke, Max Mosley levélben kérte a Michelin vezetőjét, Pierre Dupasquier-t, juttassa el a szervezethez az elmúlt két évben F1-es autón adódott gumihibáik leírását a szervezethez. Ellenőrizni akarják az eseteket, és ha úgy vélik, az abroncs nem biztonságos, kirúghatják a francia gyártót a Forma-1-ből.
Két vádpontban bűnösnek találta a Sport Világtanács (SV) az indianapolisi futamot bojkottáló hét F1-es istállót, és a szerdai, párizsi tanácskozás utáni sajtótájékoztatón az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke, Max Mosley elmondta, első sorban a Michelin gumiszállítót tartja hibásnak az Amerikai GP-n kialakult helyzetért. Elismerte viszont azt is, a céget egyetlen Forma-1-et felügyelő testületnek sincs joga felelősségre vonni.

A Michelin szerint is veszélyes volt az abroncsa

Szűk két hete Indianapolisban csak a felvezető kört tette meg a hét Michelint használó gárda, majd az abroncsaik veszélyességére hivatkozva, amit maga a francia gyártó is elismert, nem rajtolt el. Az FIA öt szabálypont megszegésével gyanúsította a teameket, de ebből háromban az SV felmentette őket. Büntetést csak akkor kapnak, ha szeptember 14-ig nem kártalanítják a hatautós futam nézőit.

A rajongók joggal háborodtak föl, és követelték vissza a pénzüket, miután a nagydíjon csak a bridgestone-os kocsik indultak el. A Michelin viszont már korábban jelezte, visszafizeti a jegyek árát, sőt, 20 ezer belépőt oszt szét a 2006-os versenyre.

Szakértők vizsgálnák az eseteket


Max Mosley
Elképzelhető viszont, hogy ez sem lesz elég hitelének visszaszerzésére, ugyanis az FIA-elnök Max Mosley ellenőrizni akarja az elmúlt két év Michelin-gumihibáit.

"Szeretnénk tanulmányozni a Michelin elmúlt két évben történt F1-es hibáit, azoknak minden részletét. Kérjük az erre vonatkozó információkat hozzánk sürgősen eljuttatni - szólította föl levélben Max Mosley a Michelin vezetőjét, Pierre Dupasquire-t. - Kíváncsiak vagyunk arra is, milyen intézkedéseket tettek a hibák kiküszöbülésére, és milyen módszerekkel."

Tavaly és idén is Indianapolisban volt a leglátványosabb Michelin-defekt, mindkétszer Ralf Schumacher autójának bal hátsó kereke durrant el 270 kilométer per óra körüli tempónál.

Az adatokat és a körülményeket független szakértőkkel vizsgáltatná meg a szövetség, és Mosley nem zárja ki, ha azok arra utalnak, a Michelin termékei tényleg veszélyesek, a márkát kizárhatják a Forma-1-ből.

A biztonság motiválná a kizárást

"Ha kiderül, hogy már korábban is voltak az indianapolisihoz hasonló rendellenességei, elképzelhető, hogy a Michelint nem engedjük rajthoz állni a Forma-1-ben - nyilatkozta az FIA első embere. - Effajta döntést a biztonság megőrzésének érdekében hoznánk".

Mosley állítja, a Michelin adatait bizalmasan kezelnék, így azok nem jutnának illetéktelenek kezére. A francia cég egyelőre nem reagált a levélben kértekre, ám kérdéses, hajlandó lesz-e felfedni a titkos információit bárki előtt is: évek óta harcban áll a rivális Bridgestone-nal, amellyel szemben idén meggyőző fölényt szerzett. A fejlesztésekben egyértelműen előrébb jár, autói uralták a futamokat a bridgestone-os Ferrarik előtt.

Mosley csak egy szállítót akar

Ráadásul az is biztos, hogy az FIA nem esne kétségbe, ha a Michelin - bármilyen okból - elhagyná a Forma-1-et. A szervezet, de legfőképp Mosley azt akarja, 2008-tól csak egy gumiszállító legyen a sorozatban, az lássa el abroncsokkal az összes teamet. Egyelőre viszont sem a Michelin, sem a Bridgestone nem jelezte, hogy ki akarna szállni a világ leghíresebb autóverseny szériájából.