Spa, minden pályák anyja és apja

2012.09.06. 22:59

Erdő közepén járunk kis hegyi úton, minden sötétzöld, fenyves az út széléig, a végén tisztás és egy széles aszfaltcsík színes piros-sárga szegéllyel - Spa-Francorchamps, a világ leghíresebb versenypályája. Mint a mesében, eldugva az erdő közepén.

Nagyjából olyan nehéz is ideérni, mint Hófehérke kunyhójához a hercegnek, mert csak egy rendes és egy bekötőút van, utóbbit ráadásul csak versenynapra nyitják meg. Így marad az egy óra araszolás az utolsó két és fél kilométerre. Nem túlzás, a sokat szidott Hungaroringen jobb a közlekedés. (Főleg, hogy itt még visszafelé is ugyanennyi.)

   spadomb1

Gyalog sincs messze a paddock, a nagy kanyarhoz, az Eau Rouge-hoz viszont gyalogolni kell és átkelni egy hídon, ami patakon visz át, a Vörös vízen, amiről a hajlat is a nevét kapta: a meder vörös, így mintha tényleg vörös víz csörgedezne benne. Mivel az ember már ezt is bámulja egy darabig, és csodálkozva néz fel, a látvány még mellbevágóbb: jézus, ez meredek. Az Eau Rouge-ra vezető egyenes ráadásul nem kicsit lejt, mintha egy kisebb gödörből indulnának neki a kocsik a Gellért-hegyszerű emelkedőnek. A sofőrünk mondta, hogy egyszer ráengedték a mikrobusszal, és csak egyesben ment fel - látva már el is hisszük.

Spa már 100 évnél is idősebb

Spa-Francorchamps pályáját 1920-ban tervezték három falu útjainak összekötésével: Malmedy, Stavelot és Spa kapcsolódott össze háromszögféle alakban. Az első nyomvonal irtó hosszú volt, 15 kilométer, és még annál is gyorsabb, kanyar alig volt benne, és azokat hosszú-hosszú egyensekkel kötötték össze. 1921-ben rendezték az első autóversenyt, majd 1922-ben az első spái 24 órást, amit napjainkig megtartanak évente, túraautóknak. Az Eau Rouge kezdetektől fogva a vonalvezetés meghatározója, de leginkább onnét kezdve, hogy az azt követő sikánt átvágták és szinte kiegyenesítették 1939-ben - ez lett a Raidillon-kanyar, amin manapság már 300 felett mennek át az F1-gépek. Spában az F1 indulásától, 1950-től van nagydíj kisebb-nagyobb megszakításokkal: a Forma-1-ben a legenda, Juan-Manuel Fangio győzött itt először, ám 1970 és 1982 között nem jött ide az F1, mert túl veszélyesnek találták a helyet. 70-ig olyan sokan haltak meg, hogy bojkottálták a versenyzést a legjobbak majdnem 15 évig. 1983-ban tértek vissza véglegesen, már a lerövidített távra, azóta közel 30 év alatt csupán három futam maradt el. Schumacher győzött Spában legtöbbször, hatszor, Senna ötször, Jim Clark és Kimi Raikkönen négyszer-négyszer, Fangio háromszor.

Gyalog sem könnyű megmászni, szinte négykézláb kényelmesebb lenne: egy fal az erdőben, ami jócskán a táj fölé emelkedik. Remek a kilátás a tetejéről, de a pályából innét is csak keveset látni be, a hét kilométer nagyon nagy területet hálóz be, és mindenhol erdő szegélyezi.

Autók még sehol, csak az aljban alszik egy hobó függőágyon: az az operatőr, aki a legközelebb van a száguldáshoz. Az ő kamerája úgy egy méterről mutatja a kocsikat, amik ráadásul már bőven 250 fölött húznak el előtte, és mennek neki az Eau Rouge-nak, padlógázzal.

„Ez minden pályák anyja és apja, bár az Eau Rouge ezekkel a kocsikkal már egy könnyű padló, kicsit kár érte" - ez Jenson Button véleménye. Nyugodtan gondoljuk hozzá, amit jólneveltségből nem mond: ti azért befosnátok.

Pláne vízen, pénteken ugyanis már szakad, és figyelni kell, mert esőben a kanyar se nem könnyű, se nem padló. Spa a csúnya arcát mutatja, ömlik, és olyan sötét van, mintha este 9 óra lenne. A vízpermetben eltűnnek a kocsik, de nem az előttük haladóéban, hanem a sajátjukban. Ez az igazi Spa, az esős. (Nincs is gond a vízelvezetéssel, lefolyik minden gyorsan és rendben, ha versenynap lenne is elindulhatnának, nem Silverstone ez vagy Hockenheim.)

   spadomb3

A modern Spa nyertesei

2012 Jenson Button - Mclaren

2011 Sebastian Vettel - Red Bull
2010 Lewis Hamilton - McLaren
2009 Kimi Räikkönen – Ferrari
2008 Felipe Massa – Ferrari
2007 Kimi Räikkönen – Ferrari
2005 Kimi Räikkönen – McLaren
2004 Kimi Räikkönen – McLaren
2002 M. Schumacher – Ferrari
2001 M. Schumacher – Ferrari

A pálya mellett ilyenkor kevésbé kellemes, főleg ha kempingezik az ember, és a legtöbben ezt teszik, vagy a város 40-100 kilométeres körzetében szállnak meg, és ingáznak, a napi mintegy négy óra utazás sem ritka. Spában ugyanis csak egy rendes hotel van, amit el is foglalnak a pilóták és a csapatok.

A nézők ott alszanak, ahol tudnak. Még kisebb motelt is alig látni, a pár magánház gyorsan megtelik, ezért láthat olyat az ember, hogy Porsche mellett épp verik fel a sátrat. (Ilyen állítólag csak Le Mans-ban van még, milliárdosok alszanak a Maseratijuk mellett.)

2000 Mika Häkkinen – McLaren

1999 David Coulthard – McLaren
1998 Damon Hill – Jordan-Honda
1997 M. Schumacher – Ferrari
1996 M. Schumacher – Ferrari *
1995 M. Schumacher – Benetton
1994 Damon Hill – Williams
1993 Damon Hill – Williams
1992 M. Schumacher – Benetton
1991 Ayrton Senna – McLaren
1990 Ayrton Senna – McLaren
1989 Ayrton Senna – McLaren
1988 Ayrton Senna – McLaren
1987 Alain Prost – McLaren-TAG

1986 Nigel Mansell – Williams
1985 Ayrton Senna – Lotus
1983 Alain Prost – Renault

Szombatra felszárad, és az Eau Rouge beindul, ami nézőként is leírhatatlan érzés, pláne a Shell-tribünről, ami a legjobb helyen van, nagyjából a csúcskanyar felénél. Az autók visítása mindent elnyom, csak egy zaj hallatszik még, a bal oldali kerékvető és a gumi találkozása után. A legfurább, hogy az ember látja a kocsit a rázókövön, de a hang már csak akkor jut el hozzá, mikor az autó az út másik oldalán van - a reszelős hanghatás mindig mintha a semmiből jönne.

Spában nyár van vasárnap, mondhatni nagymeleg, bár ez itt csak 24-26 fokot jelent. Megy az Eau Rouge padlóval, Button magányosan elöl szakadatlanul, monotonon. Itt elméletileg nem lehet előzni, legalábbis két autó nem tudja egymás mellett bevenni. Az évek alatt olyan tehetségek is meghaltak itt, mint Stefan Belloff, mert bátorságuk nem párosult szerencsével. (C-csoportos autóval 86-ban.)

Tavaly Webbernek sikerült az Eau Rouge-ban előznie, Alonsót nyomta le, most pedig Raikkönen jön Schumacher farában lefelé a lejtőn, teljes gázon. Már majdnem ott a kanyar, mikor kivág balra, a közönség felszisszen, mert ketten nem férhetnek el, és ugye Schumachert megelőzni a legnehezebb, ő nem hagy helyet. A bajnok persze észnél van, enged, és Raikkönen máris bent a Mercedes előtt.

Élőben látni az év előzését olyan lehet, mint padlózni az Eau Rouge-t, talán.