Lukács
9 °C
22 °C

Hamilton élete kihívása előtt

2016.10.06. 19:21

Egy hete azzal fejeztük be a Malajziai GP előtt, hogy Nico Rosberg soha nem volt ilyen közel a világbajnoki címhez, ez a megállapításunk azóta sem változott, sőt, erősödött: 8 helyett már 23 ponttal vezeti Lewis Hamilton előtt a pontversenyt.

Minden más lenne persze, ha Hamilton motorja nem megy tönkre biztos vezetésnél Malajziában, és nem szerez 25 helyett nulla pontot. Csak érdekességképp, ha Hamilton nyer, Rosberg pedig negyedik lesz, ami kinézett neki, most az angol vezetne öt ponttal, és ez a cikk meg sem született volna, vagy épp arról írnánk nagy vonalakban, hogy a bajnok visszatért a helyes útra, és halad az újabb címvédés felé.

Az a motor viszont elfüstölt, és ezzel felborította Hamilton terveit, fontos viszont, hogy

romba nem döntötte. Jöhetett volna sokkal rosszabbkor is a kiesés,

közelebb az évad végéhez. Most még öt versenye van, hogy ledolgozza a hátrányt, 125 pontot lehet szerezni, 23-at hozni ennyi futamon nem lehetetlen.

Hamilton helyzete ezzel meglehetősen le is egyszerűsödött: nyernie kell. Mondhatnánk, hogy Rosberg előtt végeznie, de a pontrendszer miatt az csak tyúklépéseket jelentene, 18-15-12-10, a második helytől lefelé meglehetősen kicsi a különbség a pontosztozkodásnál.

Tavaly Rosbergé lett a szezonhajrá

Képes is nyerni Hamilton, Japán az egyik kedvenc pályája, az utóbbi két évben ő győzött Szuzukában. Ahogy ő nyert Austinban is, ami két hét múlva következik, ám ott tavaly már csak úgy, hogy a jobb helyzetben lévő Rosberg hibázott, eldobta a futamot. A három zárónagydíjat aztán Rosberg nyerte, Hamilton háromszor második lett, viszont mindhárom tét nélküli volt, Hamilton Austinban lezárta a vébét.

Lewis Hamilton Szuzukában
Lewis Hamilton Szuzukában

Akkor a legtöbben úgy gondolták, az angol nem adott már maximumot, de Rosbergnek önbizalmat jelenthet, hogy egy éve simán behúzott az utolsó négyből hármat, és azt a negyediket is ő engedte el. Ezúttal persze tétre megy a dolog, és az nagyon más.

A helyzete persze kényelmes. Rosberg három második hellyel is vezetné még a vébét két futammal a vége előtt, bármit csinál is Hamilton. Úgy tűnik tehát, hogy Hamiltonon nagyobb a nyomás. Ez akkor fordulhat, ha az angol képes lesz folyamatosan faragni a hátrányából, és közelíteni az élhez.

Kérdés, merre mozdulnak el a viszonyok most hétvégén. Ha Hamilton hibázik, vagy újra történik valami az autójával, nem lesz kőkemény a vége. Különben igen.

A motor, már megint

A Mercedes ugyanis megtalálta a hibát Hamilton motorjában, de semmi meggyőzőt nem tudott mondani arról, hogy a csapágygond nem fordul elő újra. Igyekeztek viszont nagyon azt bizonygatni, hogy motorszempontból mostantól teljesen azonos esélye van a két pilótájuknak. Két-két új motorjuk maradt, és ugyanannyi tartalék alkatrészük, illetve használt motorjuk, amit az edzéseken még bevethetnek.

A szituáció olyan, mintha Hamilton egérutat adott volna Rosbergnek a hajrára, mostantól Rosbergen múlik, képes-e ezt kihasználni, vagy az angol be tudja fogni, mint az év elején:

akkor Rosberg 43 pontra ment el, Hamilton 19 pontra fordított, most Rosberg 23-ra fordított vissza. Folytatódik a minta? Ha nem, azzal Hamilton rém nehéz helyzetbe kerül:

ha Rosberg 30 pont előnnyel távozik Japánból, négy második hellyel nyeri a vébét.

Hamilton magán kívül a folyamatosan éledező Red Bullban bízhat, ami Malajziában közelebb volt a Mercedeshez, mint eddig. De vigyáznia kell, mert Japánban újra erős lesz Ricciardo és Verstappen. Fekszik nekik a pálya, ahogy Austin is, de Abu-Dzabi is jónak tűnik nekik. A Mercedes Mexikóban mehet biztosra, ami erőpálya hosszú egyenesekkel és talán Brazíliában, ahol az emelkedők miatt nagyon kell a Merci ereje.

Egyelőre annyi tűnik biztosnak, hogy 2012 után újra valóban nagyon izgalmas lesz az F1 befutója. Hamiltonon múlik, hogy újra utolsó futamos döntés legyen: ha élete legszebb kihívását sikerül teljesítenie, Abu-Dzabiban avatunk világbajnokot. Ha megtorpan, a mostani, majdnem egyfutamnyi előnyét látva előfordulhat, hogy Rosberg már korábban ünnepelni fog.