Az MLM is megjelent a telefoniparban
További Cellanapló cikkek
- Megállíthatatlan hegyomlásként zúdul ránk az Asus új telefonja
- Ár-érték arányban komolyan odarakja magát a Xiaomi új telefonja
- Megérkezett Magyarországra a világ negyedik legnagyobb mobilgyártója
- Több mint 15 éves hagyománnyal szakíthat a Samsung
- Jó lenne ez, csak nem ennyiért – teszten a Galaxy S24 FE
Mint minden más MLM terméket, az ACN szolgáltatását is üzletkötők terjesztik. Az ACN képviselője elmondta, hirdetni nem szabad a terméket, mert ez teljesen ellentétes az MLM üzleti modelljével. Az MLM cégek ugyanis azt állítják, hogy a hagyományos termékek árában általában a reklámra megy el a legtöbb pénz, és ők inkább alacsonyan tartják az áraikat, illetve az üzletkötőknek adnak juttatásokat. Ami részben igaz is, de előbb egy kis pénzt beszednek tőlük.
Az ACN-t 1993-ban alapították az Egyesült Államokban, a társaság most már két tucat országban van jelen, Magyarországon körülbelül egy éve bukkantak fel – a hírközlési hatóság 2011. január 25-én vette nyilvántartásba, és tavaly év végén körülbelül 40 ezer előfizetője volt. Itthon még csak vezetékes telefonszolgáltatást kínálnak Voice over IP technológiával, míg más országokban tévéelőfizetést és áramot is árulnak ügyfeleiknek. Ebben egészen hasonlítanak a többi, hagyományos szolgáltatóra, gondoljunk csak a Magyar Telekomra, amely szintén tévészolgáltató és jelen van az energiaszaktorban is.
Be nem áll a szája
A cég díjszabása erősen emlékeztet a korlátlan fogyasztást kínáló éttermekére: az ACN a csomagjaiban 3000-4000 perc ingyenes helyi hívás kínál. Ahogy az éttermek is kiszámolják, hogy kipukkadás nélkül úgysem tudunk egy adott mennyiségnél többet enni, úgy valószínűleg az ACN is kiszámolta, hogy a napi kétórányi helyi hívást úgysem fogják sokan kihasználni. Hiszen a Központi Statisztikai Hivatal távközlési statisztikái szerint a magyarok havonta tizedennyit, csupán 287 percet telefonáltak, és ezt nemcsak az árak befolyásolják, hanem a használati szokások is. És ahogy az éttermek az üditőért már plusz pénzt kérnek, úgy az ACN is perdíjat számol fel az extrákért, a belföldi- és a mobilszámok hívásáért.
Kevesebb a panasz
A NMHH kérdésünkre elmondta, hogy a szolgáltatóval kapcsolatos panaszok főleg tavaly és az idei év első felében érkeztek, és a bejelentések száma csökkenő tendenciát mutat. Többen azt sérelmezték, hogy az üzletkötő félrevezető volt a szerződés tartalmával kapcsolatban, vagy más szolgáltató képviselőjének adta ki magát, emiatt az ügyfél olyan szerződést írt alá, ami számára előnytelen volt.
Az ACN analóg szolgáltatása olcsóbb, de ebben az esetben hozzá kell számolni az eredeti telefonszolgáltató (T-Home, UPC vagy Invitel) nagyjából ezerforintos alapdíját, amit pusztán a vonal fenntartásáért kell kifizetni. Ezzel a megoldással nem kell lecserélni a telefonkészülékünket, és ha megtartottuk eredeti előfizetésünket, akkor egy előhívószám tárcsázásával arról is tudunk hívásokat indítani.
Digitális előfizetésnek hívják a VoIP szolgáltatást, amihez internetelérésre van szükség. Mielőtt egy percet is beszéltünk volna, kell venni az ACN-től egy adaptert és ki kell fizetni a kezdeti konfiguráció díját, a kettő összesen 17000 forint. Egyedül az aktiválás 11765 forintos díját spórolhatjuk meg, ha egyéves hűségszerződést kötünk. A digitális szolgáltatás előnye, hogy hatvan országban havi 1000 perc erejéig ingyen hívhatunk vezetékes számokat, húsz országban mobilokat is, és csak a 4 forintos kapcsolási díjat kell kifizetni. Az ACN emellett videotelefont is kínál 48 ezer forintért.
Befizetés, kifizetés
Az MLM cégek esetében azonban nemcsak az árak izgalmasak, hanem maga a működési modell is. Az ACN képviselője szerint a többi MLM céggel szemben előnyös, hogy nem terméket kínálnak, hanem szolgáltatást. Az Avon forgalmát például szezonális hatások is befolyásolják, mert nincs mindig szükség napozókrémre, és a kereskedőknek hónapról hónapra a vevőik után kell kajtatniuk. Az ACN-nél egyszer megkötik a szerződést, és utána legalább az egyéves hűségidő lejártáig, vagy akár hosszabb ideig is folyamatos a forgalom.
Úgy lehet valaki üzletkötő, ha először befizet 65 ezer forint plusz áfát, amiért cserébe kap egy átlagos megjelenésű online boltot, és eljárhat az ACN rendezvényeire, ahol még többet megtudhat az MLM-ről, hogy miként tud passzív jövedelmet szerezni. Persze nem kell foglalkozni sem a technikával, sem az ügyfél támogatásával, mert azt megteszik az anyacég műszaki szakértői és ügyfélszolgálatosai.
Utánajártam, hogy mit is jelent ez a passzív jövedelem, mert emiatt szokták az MLM-et a piramisjátékok közeli rokonának tekinteni. A tiltott piramisjátékban a befűzött új üzletkötők befizetését rögtön visszaosztják a piramisban fölötte álló szervezőknek, és mindig azok kapják a legtöbbet, akik a piramis csúcsán állnak. Ezek az illegális szervezetek általában nem is végeznek semmilyen hasznos tevékenységet.
Az ACN rendszere ettől eltérő, hiszen a telefonszolgáltatás valódi, és nem a befizetéseket osztják vissza. Az üzletkötők a saját ügyfeleik és az alsóbb szinten álló kollégák ügyfeleinek forgalmából kapnak részesedést. A közvetlenül alattuk álló üzletkötők ügyfeleinek havidíjából negyed százalékot, a kettővel alattuk állóéból úgyszintén, és ez így megy egészen a hatodik szintig. A hét szinttel lejjebb álló ügyfelek forgalmából már 7 százalékra ugrik a juttatás.
Az eladókat több üzletkötő beszervezésére ösztönzik, amit az ACN nem is rejt a véka alá: a vevőknek szóló bolti oldalon is külön felhívják a figyelmet a jövedelemszerzési lehetőségre. A fenti százalékokkal kiszámoltam, hogy amennyiben mindenki csak két üzletkötőt szervez be maga alá, és összejön a hétszintű struktúra, akkor az összesen 255 üzletkötő közül egyetlennek van havi 300 ezer forintos passzív keresete. De ez is csak akkor igaz, ha mind a 255 üzletkötő beszervezett fejenként 15 ügyfelet, akik legalább egy 1100 forintos alapcsomagra előfizettek.
Mi van a maradék 254 emberrel? Nagy részük a láncolat végén van, így ők csak havonta pár száz forintot visznek haza, míg néhányan már havi pár ezer forintot keresnek. Ugyanakkor az is igaz, hogy ők nem napi 8 órában dolgoznak ezért a bevételért, az a 15 szerződés néhány hónap alatt összehozható napi fél óra munkaidő utáni fusizással. A láncolat folytonos, tehát elméletileg nincs semmi akadálya annak, hogy bármelyik tag eljusson a magasabb bevételig.
Érdemes annak is utánaszámolni, hogy mennyi pénz jut az ACN-hez az eladóktól, és mennyi a szolgáltatásból. A példámban 255 üzletkötővel számoltam, akiknek fejenként 15 ügyfelük van 1100 forintos alapcsomaggal. Ha mindegyik üzletkötő befizet 65 ezer forint plusz áfát, az 21 millió forint bevételt jelent az ACN-nek. A pár ezer előfizető 50 millió forint éves forgalmat generál, de ennek csak egy szelete az ACN nyeresége. Mivel az ACN magáncég és nincs bejegyezve a tőzsdére, nem lehet tudni, hogy az üzletkötőkből és az előfizetőkből származó bevétele és nyeresége hogyan aránylik egymáshoz.
Magas és széles
Az MLM nem tűnik túl hatékonynak, mert ha kialakul az üzletkötőknek fontos többszintű struktúra, akkor a példámban 255 dolgozóra csupán 3825 ügyfél jut. A Telenor négyszer több alkalmazottal majdnem ezerszer több előfizetést kezel.
Persze az ACN-nél is van lehetőség arra, hogy egy üzletkötőnek több ügyfele legyen. Aki legalább 25 ügyféllel köt szerződést, annak az ügyfelenkénti részesedése 10 százalékra ugrik. Ha azonban azt feltételezzük, hogy az ember más üzletkötők befűzése nélkül is havi pár százezer forintos havi jövedelemre akar szert tenni, akkor az illetőnek egymaga kell 2-3 ezer szerződést megkötnie, ami csak napi több óra munkával érhető el. Valószínűleg a két módszer kombinációja, a kettőnél több közvetlen kolléga és tizenötnél több szerződés megkötése az optimális.
Bizonytalan üzlet
Az ACN üzletkötőknek szóló prezentációja azzal kezdődik, hogy ebből a munkából nem tud mindenki meggazdagodni. Ezt pedig véresen komolyan kell venni. Senki sem tudhatja, hogy az alsóbb szinteken lévő üzletkötők mennyire veszik majd komolyan a feladatot, összehozzák-e azt a bizonyos hét szintet, és megfelelő számban kötnek-e szerződéseket. Biztosan vannak olyan üzletkötők, akik egyszerűen megunják az MLM-et, esetleg megrettennek a feladattól, vagy rájönnek, hogy üzleti antitálentumok, és akkor ugrik a felső szinten álló beszervező passzív jövedelme. Maga a távközlés is gyorsan változó iparág, ahol nehéz előre tervezni.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság statisztikái azt mutatják, hogy hiába nő nagy mértékben az internetes és kábeltévés telefon-előfizetések száma, a VoIP technológiával lebeszélt percek száma stagnál. Ennek az lehet az oka, hogy sokan parkolópályának használják a VoIP-szolgáltatást, hogy legyen egy vezetékes számuk, amin elérhetők (esetleg ingyen kapnak telefont az internet + tévés csomaghoz). Ez esetben viszont nem az ACN-féle szolgáltatás előnyös, amely pár ezer forintért ad rengeteg lebeszélhető percet, hanem azok a szolgáltatók, amelyek a vezetékes telefonszámot ingyen vagy nagyon olcsón adják.
Mindet összegezve ez az ACN által kínált munka akkor nem igényel sok erőfeszítést, ha az ember ráér több év alatt visszakeresni a beugró összegét, és nem feltétlenül ebből akar meggazdagodni. Aki viszont az MLM-rendszerű telefonszolgáltatásból akar megélni, annak folyamatosan motiválnia kell az alá tartozó üzletkötőket, és rendületlenül új ügyfeleket kell keresnie az évek során lemorzsolódók helyébe. Ez viszont igen távol áll a passzív munka fogalmától.
Az ACN előadója arra hívta fel a figyelmet, hogy az MLM-ben bárkinek lehetősége van előre lépni, szemben a hagyományos cégekkel, ahol a tulajdonos, a menedzsment és a beosztottak fizetése közötti különbség állandósult.A fenti példa alapján viszont az MLM esetében is nagy különbségek vannak az piramisban egymás alatt álló emberek között. A hagyományos cégeknél ráadásul havi fix összeget visznek haza a dolgozók, míg az MLM-ben változó az összeg, és ismeretlen kollégák befolyásolják az üzletmenetet. Persze, mindig van lehetőség új szerződések megkötésére, de fennáll a veszélye annak is, hogy a potenciális előfizetők mégiscsak inkább a reklámozott termékeket veszik. Ha nem így lenne, akkor már rég az MLM-cégek uralnák a világot.
Rovataink a Facebookon