Nehezen adják a gigabájtokat a Netflixhez
További Cellanapló cikkek
- Eddig nem látott funkcióval debütálhatnak a Samsung jövő évi csúcskészülékei
- Rajongóknak szinte kötelező: szó szerint varázslatos lett a Harry Potter-telefon
- Máris befutott az Android 16 első előzetes kiadása
- Megállíthatatlan hegyomlásként zúdul ránk az Asus új telefonja
- Ár-érték arányban komolyan odarakja magát a Xiaomi új telefonja
Most fájhat igazán a mobilnetezőknek, hogy az okostelefonos tarifákban kevés adatforgalom van, mert megérkezett hazánkba a Netflix, a világ egyik legnépszerűbb online filmszolgáltatója, és a mozgókép őrült tempóban habzsolja a biteket. A Netflix egyik lényeges tulajdonsága, hogy mobilon is tudunk mozizni, tehát elég fontos kérdés, hogy ez mennyibe fog nekünk kerülni.
Az Egyesült Államokban a Netflix áll a hálózatsemlegességről szóló vita középpontjában, mert a mások által kiépített távközlési rendszereket használja. A videostreaming cégek azonban a mobilcégek jó partnerei is lehetnek, hiszen a szolgáltatás minőségének fenntartásához szervereket, gyorsítótárazást, nagy sávszélességű vonalakat is bérelnek tőlük.
Ennyit eszik a Netflix
A jellemzően kb. 40 perces tévésorozatok egyetlen része körülbelül 340-400 megabájt adatforgalmat generál egy iPhone 6-on, és ez azt jelenti, hogy
- a Telekom 15 ezer forintos Next M díjcsomagjával (500 megabájt) havonta egy epizódot tudunk megnézni. A NetPlusz L opcióval 1600 forintért plusz 1 gigabájtot kapunk;
- a Vodafone szintén havi 15000 forintos Red Extra EU csomagjával (4 gigabájt) majdnem egy egész évadot végignézhetünk, és akármennyiszer vehetünk hozzá +1 gigabájtot, darabonként 1500-2000 forintért (az ár attól függ, hogy mikor kötöttük meg a szerződést);
- a Telenor MyTariff csomagjával 16500 forintból jött ki a korlátlan hang+sms és 500 megabájt adat. Náluk azonban havi 32 gigabájtig feltekerhető az adatfogyasztás mennyisége, ha van a teljes csomagra havi 27 ezer forintunk.
Az árak alapján jobban járunk, ha nem közvetlenül az okostelefonnal csatlakozunk a netre, hanem tablettel vagy hordozható hotspottal. Hogy ne szaladjanak el nagyon a kiadások, igyekeztünk körülbelül 6000 forintos csomagokat összeállítani.
- A Telekomnál a Net&Roll S havi 4400 forintért ad 8 gigabájtot, de ha társkártyán van a net, akkor a Net&Roll M csomaggal 6090 forintért 20 gigabájtot szerezhetünk.
- A Vodafone a MobilnetM csomagban havi 4000-ért ad 8 giabájtot, míg a Mobilnet L csomag havi 5500 forintért 12 gigabájt nappali, +100 gigabájt éjjeli adatforgalmat kínál.
- A Telenornál a a Hipernet Tablet 2 XXS tarifa 2800 forintért csupán 2 gigabájtot ad, de a 3600 forintos +10 gigabájttal is hatezer forint környékén maradunk.
Jó lehetőség a UPC korlátlan mobilnetes szolgáltatása is, hiszen a leggyorsabb, 4 Mbps letöltési sebességet kínáló Freedom XL csomag elvileg elegendő a Netflixhez. Sajnos náluk van egy alapfeltétel, hogy legyen egy vezetékes UPC előfizetésünk, így ezt a szolgáltatást nem tudja mindenki igénybe venni.
Mindegyik mobilcégnek van valamilyen online tévészolgáltatása vagy videotékája: a Vodafone Red Mozi néven ad filmeket, a Telenornál a MyTV-vel foghatjuk a tévéadást, a Telekomnál a TV Go segítségével.
A szolgáltatók az adatforgalom díját is hajlandók lenyelni, ha a saját szolgáltatásukról van szó. A Telekomnál tévés napijegy van, amivel a TV GO és a HBO Go élvezhető adatforgalmi limit nélkül, és a Telenor is kínál sok gigabájtos opciót a saját MyTV szolgáltatásához. A Vodafone Red Mozi a drágább előfizetésekkel (Red Medium EU és Extra EU) díjmentesen vehető igénybe.
Megkérdeztük a mobilszolgáltatóktól, hogy vajon terveznek-e bármilyen kedvezményes adatszolgáltatást nyújtani kimondottan a Netflixhez, és a Telenor azt mondta, nyitott az ügyfelektől érkező igényekre és elképzelhető, hogy a következő hónapokban megvizsgálják az adatcsomagok bevezetését más szolgáltatások (így a Netflix) esetében is. Erről most korai beszélni, mert nem tudják, hogy a hazai netflixezők mennyire szeretnének mobilon mozizni.
A Vodafone szerint elegendő, hogy az okostelefonos tarifáik adatforgalmat is tartalmaznak, és mind az előfizetéses, mint a feltöltőkártyás ügyfelek tudnak további adatkeretet vásárolni.
A Telekom is figyeli majd az ügyfelek adathasználati szokásait, és ez alapján alakítja ki az ajánlatait. A szolgáltató nem számít számottevő forgalomnövekedésre az új szolgáltató megjelenésével, mert a hosszabb filmnézés jellemzően otthoni, vezetékes hálózaton történik. Egyetlen szolgáltatás a teljes előfizető kör adathasználati szokását nehezen befolyásolja olyan mértékben, hogy az termékváltoztatást igényeljen.
Rovataink a Facebookon