Natália
-3 °C
8 °C

Tiltakoznak az internetszolgáltatók

2002.03.06. 11:45
Folytatódik az internetezés telefondíjának megosztása körüli vita az internetszolgáltatók és a távközlési cégek között. Míg az internetszolgáltatók egyszerűen jutalékot szeretnének a felhasználóik által generált telefonforgalom után, a Matáv a fordított elszámolási rendszer bevezetésére próbálja rábírni a szolgáltatókat. A hazai internetszolgáltatók közül a Matáv-tulajdonú Axelero és a Vivendi-tulajdonú V-Net kivételével valamennyi cég azonos szövegű levélben kért miniszteri állásfoglalást a kérdésben.
Noha az internetezés telefondíját előíró rendelet már több mint három hónapja megszületett, a jogszöveg értelmezésében azóta sem tudtak megegyezni az internetszolgáltatók és a távközlési cégek. A hazai internetszolgáltatók közül a Datanet, az Euroweb, az EnterNet, az ExterNet, az Inter.Net, az Interware, a Nextra és a PSINet még február közepén megszövegezte azt a levelet, melyet valamennyien elküldtek az Informatikai Kormánybiztosságnak, hivatalos állásfoglalást kérve.

A 2002-ben már érvényes díjmegosztásból Magyarországon még egyetlen szolgáltató sem látott egyetlen fillért - mondta el az Indexnek Kormanik András, az Elender Rt. jogutódjaként a lakossági hozzáféréseket kezelő Inter.Net Kft. részéről.

Mint a vállalat illetékese elmondta, mindenképpen békés megegyezésre törekszenek a távközlési szolgáltatókkal. De a jogértelmezési vitából most nem látszik más kiút, csak ha tisztázzák: valójában kinek és mit ír elő a díjmegosztási rendelet.

Két hónapja vitatkoznak

A múlt héten a telefontársaságoktól független internetszolgáltatók azonos tartalmú levelet juttattak el a Stumpf István miniszterhez, illetve Sík Zoltán informatikai kormánybiztoshoz, melyben állásfoglalásukat kérték. Mivel már két hónapja húzódik a vita a díjmegosztási rendelet értelmezéséről, a további időveszteség elkerülésére a Matávot is értesítették az állásfoglaláskérésről.

A vita alapvetően arról szól, hogy a díjmegosztásból eredő jutalék átadását a Matáv különböző feltételekhez (pl. számlázás, behajtás stb. átvállalása) köti. Ezen felül a Matáv ajánlata számos további, az internetszolgáltatók szerint számukra technikailag és anyagilag hátrányos elemet tartalmaz. Amennyiben a Matávnak sikerül a szerződést keresztülerőltetni, a szolgáltatók szerint a felhasználók nemhogy a rendelettől várt díjcsökkentésre hanem jelentős díjemelésre számíthatnak. Az új helyzet ráadásul további, akár fizetős internetszolgáltatók megszűnéséhez vezethet és tovább erősítheti a Matáv internetszolgáltatójának, az Axelerónak a piaci fölényét.

Átalánydíj-e a 150 forintos kedvezmény?

Az egyik vitatott pont a 150 forintos átalány kérdése. Az internetszolgáltatók meglátása szerint ez nem egy klasszikus átalánydíjas kapcsolat, mint például a fix havi díjas Mindenkinek csomag, hiszen egy adott hívás elején még nem lehet tudni, hogy eléri-e a plafont és milyen besorolás alá esik majd. Véleményük szerint a 150 forintos hívásdíj után egyszerűen nulla forinttal ketyeg tovább a számláló.

A rendelet azonban csak a valódi átalánydíjakat vonja ki a hatálya alól, minden más esetben bizonyos százalékot határoz meg. A szolgáltatók pedig nem tudnak lemondani az esti időszakról, amikor a felhasználóik a kedvezmények miatt a legtöbbet interneteznek.

A választásokig marad a kedvezmény

A Matáv korábban többször meg kívánta szüntetni a 150 forintos átalánydíjat, tavaly év végén egyenesen a díjmegosztásra hivatkozva. Most várhatóan a választásokig nem vállalják fel ezt a lépést.

Komarnik András nem tudta megjósolni, mi lesz most a következő lépés. Egyaránt kaphatnak számukra kedvező és kedvezőtlen választ a Miniszterelnöki Hivataltól. Ha továbbra sincs megegyezés, nagy valószínűséggel hosszas perek kezdődnek az internetszolgáltatók és a Matáv közt, melynek a felhasználók látják majd kárát.

A Matáv nem tud a levélről

A miniszteri jogértelmezést és állásfoglalást kérő levél létéről az Indextől értesültek a Matávnál. Mivel az írás hozzájuk nem érkezett meg, így most még reagálni sem tudnak rá - mondta el Deák Ferenc, a vállalat sajtóosztályának vezetője.

Az ingyenes szolgáltatók nem leveleznek

A Freestart Kft. nem intézett levelet Stumpf Istvánhoz - mondta el az Indexnek László Péter, a vállalat igazgatója. Az egyetlen talpon maradt ingyenes internetszolgáltató paradox módon most előnyösebb helyzetben van, mint a fizetős ISP-k. A díjmegosztási rendelet az esetükben egyértelműen fogalmaz. A napokban elfogadhatónak tűnő szóbeli javaslatot kaptak a Matávtól, és arra várnak, hogy ezt írásban is erősítsék meg - mondta László Péter. Ilyenformán a megegyezés küszöbén állnak a legerősebb távközlési szolgáltatóval.

Zsúfoltság a Freestart rendszerében
A kiwwi megszűnésével a Freestart felhasználóinak száma nem nőtt látványosan, csak 5 százalék új regisztráció történt - mondta László Péter. Igazuk lehetett azoknak, akik szerint a legtöbb felhasználó mindkét ingyenes szolgáltatónál regisztrálta magát.

A forgalom viszont az utóbbi időben 25-30 százalékkal bővült, az esti időszakban újból rendkívüli zsúfoltság tapasztalható. Ennek megoldásán most műszaki és szervezési téren egyaránt dolgoznak. Egyébként a nappali és az esti internet-használat 1:9 arányban alakul, és úgy tűnik, lassan ráerősít a nappali időszak.