A telefonhívások díja több összetevőből áll, ebből az egyik a végződtetési díj, amit a szolgáltatók egymásnak fizetnek. Ezt az a vállalat kapja, amelyiknek egy ügyfelét felhívják, és a díj természetesen bele van építve a hívó fél percdíjába. A távközlési cégek bevételének 15-20 százalékát hívásvégződtetési díj adja.
Most a szolgáltatók ezen a címen más-más összeget tesznek zsebre, a Magyar Telekom percenként 19,75 forintot, a Pannon 20,29 forintot, a Vodafone pedig 20,99 forintot kap. Ezek átlaga 20,24 forint, 2009. január 1-től azonban ez az átlag 3,4 forinttal csökken, mert mindhárom társaságnál 16,84 forint lesz a végződtetési díj.
Nem ez lesz az utolsó ilyen díjcsökkentés, mert Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) tanácsa az Európai Bizottság jóváhagyásával arról hozott döntést, hogy a végződtetési díjakat 2010. december elsejéig három lépésben, egységesen 11,86 Ft-ra kell csökkenteni.
Hogy volt?
A magyar mobilszolgáltatók végződtetési díjai 2002 végén még majdnem kétszer olyan magasak voltak, mint most: akkor percenként 38 forintot kaptak a szolgáltatók. Elsőként a Magyar Telekom, az akkori Westel díjait szabályozták, és így 2003 végére a cég végződtetési díja 33,37 forintra csökkent. Ekkor a Pannon 36,15 forintot, a Vodafone 38,84 forintot kért a bejövő hívásokért. 2004 elején a Pannont is elérte a szabályozás, és az év végére a végződtetési díja 32,85 forintra csökkent, miközben a Vodafone 39,05 forintot, a T-Mobile 31 forintot számlázott ki.
A Vodafone 2005-ben lett jelentős piaci erő, és ezzel mindhárom mobilcég a szabályozott körbe került. Az NHH tanácsa 2005. május 25-től mindhárom szolgáltatót díjcsökkentésre kötelezte, és kötelezi azóta is.