Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Ipod-rivális lejátszó a Microsofttól

2006.07.24. 11:24
A Zune-nak nehéz dolga lesz: az Egyesült Államokban 74 százalékos piaci részesedéssel bíró Ipod elől kell elhalásznia a vásárlókat. Ha bejön, a Zune véget vethet az Apple sikersorozatának, de erre egyelőre nincs sok esély.

Többhetes szivárogtatás és titkolózás után a Microsoft a múlt hét végén bevallotta, hogy Zune néven új hardver- és szoftvertermékcsaládot készül piacra dobni. A család első tagja, valószínűleg egy wifi-vel felszerelt merevlemezes mp3-lejátszó, karácsonyra, vagy legkésőbb az év végére kerül a boltokba. Bár nem esküdött meg rá, Chris Stephenson, a Microsoft marketingvezetője utalt arra, hogy a wifi révén a Zune-tulajdonosok közvetlenül cserélgethetik majd egymással a zeneszámokat.


Ilyen van...
A Zune-ról több állítólagos kémfotó és Photoshop-fantázia jelent meg, de az a legvalószínűbb, hogy a lejátszó az Apple sikerterméke, az Ipod közeli koppintása lesz majd. Az Ipod és a hozzá kapcsolódó szoftver, az Itunes a cég szerint most az Egyesült Államok piacának 74 százalékát uralja. A kérdés az, meg tudja-e szorítani a Microsoft ősriválisát egy olyan termékkel, amely a megszólalásig hasonlít a konkurens lejátszóra. Vannak, akik kételkednek ebben: Aram Sinnreich, a Radar Research munkatársa a Los Angeles Timesnak azt mondta: "A Microsoft tulajdonképpen az Apple [Ipod] pontos mását akarja elkészíteni, és azt hiszi, megvan a sikerhez szükséges marketing- és dizájntapasztalata. Ez szerintem hihetetlenül valószínűtlen és gőgös hozzáállás."

Ötéves sikersztori

Az Ipodot 2001 októberében mutatta be az Apple vezérigazgatója, Steve Jobs - az első, monokróm kijelzős modell 5 gigabájtos merevlemezzel érkezett. Azóta megjelent a flash-memóriás, kijelző nélküli Shuffle, az eredetinél kisebb, azóta megszüntetett Mini és a valóban miniatűr Nano. A mostani, ötödik generációs Ipodok színes kijelzősek, 30 vagy 60 gigabájtnyi adat fér rájuk és videók lejátszására is képesek.


... ilyen lesz?
A kúl dizájn, az invenciózus kerekes navigáció, a kapcsolódó Itunes és a jól eltalált marketingkampány hihetetlenül sikeressé tették az Ipodot - az Apple 2006 első negyedévében 14 milliót adott el belőle, és valószínűleg ennek köszönheti, hogy történetének legnagyobb negyedéves bevételét termelte 565 millió dollárral.

Azt nem tudni, hogy a rivális Zune-ra mennyi zene fér majd, és azt sem, mennyibe kerül- a lejátszónak szentelt oldalon egyelőre csak a kapcsolódó hírlevélre lehet feliratkozni. Bennfentesek szerint a Microsoft havi előfizetési díjért korlátlan letöltést kínál majd, de egyes számokat külön is meg lehet vásárolni. Ezek árában nem várható drámai csökkenés: az Apple az Egyesült Államokban 99 centet, Európában 99 eurocentet, Nagy-Britanniában 79 pennyt kér egy-egy számért.

Hardverfronton a Zune-nak nemcsak az Ipodokkal, hanem a digitális lejátszópiac többi szereplőjével, elsősorban a Creative-vel és az Iriverrel is meg kell küzdenie, annak ellenére, hogy ezek piaci részesedése együtt is elhanyagolható az Apple-éhez képest.