További Net cikkek
Ugye ismeri Kisvárdai Szilárd dalait? Esetleg meg is van Utazás című, 2007-es albuma? Nincs? Hadd segítsek, dúdoljuk együtt: "Kényszerből végleg útra kélt/Nem nagyon fáj, vissza sem néz/És mégis újra megtenné/Könnyes szemmel néz az ég felé". Na, így sem ugrik be? Nem baj, Kisvárdai Szilárd munkásságáról mindent megtudhat a HotBand nevű közösségi szájton, amely arra vállalkozik, hogy egybegyűjti a feltörekvő hazai popsztárokat.
Szilárd, aki két hétig járt zeneiskolába ("arra vártam, hogy a számomra nagyon titokzatos zenéhez olyan információkat kapok, melyek határozottan elősegítik a fejlődésem gyorsabb menetét") két éve kezdett el komolyabban foglalkozni a hangzásokkal, de még nem teljesen elégedett: "Úgy gondolom, hogy nem tudom kellő mértékben kifejezni még a fantáziámat és a gondolataimat" - vall bemutatkozásában a HotBanden. Mindez nem zavarja a rajongásban két rajongóját, ancsi47-et (Megszűnt a kis butik, ahol 11 évet dolgoztam. Nyugdíjas lettem) és evi88-at ("Sokan azt mondják, hogy a koromhoz képest komoly a gondolkodásom") - lehet, hogy ők is ott lesznek augusztus 8-án a bonyhádi kertmoziban, Szilárd következő fellépésén? Erre majd az idő adja meg a választ.
Mégis győztes, mégis új
A HotBand, a Sanoma HotDog nevű közösségi szájtjának nupopipari leágazása nem eredeti ötlet - a zenészek és a rajongók egybeszervezését, a kölcsönös bejelölgetést, az előadók által testre szabható miniszájtot és az online meghallgatható számokat már évekkel ezelőtt kitalálta a MySpace, amelyet 2005-ben 580 millió dollárért vásárolt fel Rupert Murdoch médiamogul News Corp.-ja. És bár a MySpace-en rengeteg korábban ismeretlen magyar zenész nyomul a kanadai Magyar Postától a floridai Magyar Büszkeségig, a 14-29 éves korosztályt megcélzó HotBand előnye, hogy kifejezetten a hazai közönségnek készül, így nem fenyeget a veszély, hogy Kisvárdai Szilárd elvész a feltörekvő seattle-i garázsbandek vagy a londoni glam rockosok között.
A HotBanden regisztráló szerzők és előadók összesen hetven műfajba sorolhatják magukat, alfabetikus sorrendben az acapellától a white metálig; igaz, az eloszlás viszonylag egyenetlen. A legnépszerűbb műfajok a rock, a metál és a punk egyenként 25, 16 és 10 előadóval, skából, soulból, grunge-ból 1-1 van, acid jazzből, emóból és countryból meg egy sem, szégyenszemre. A zenekarok jó része teljesen ismeretlen, de ez így van rendjén, máskülönben nem itt rendetlenkednének, hanem a Carnegie Hallban. A slágerlistán viszont ismerős arcok: a 3 enjembement per sorral operáló Kispál-epigon 3OY vezet ("én nyilvános helyen, egy Jancsó-filmen mentem el először"), a második Rúzsa Magdi ("arról írnék dalt, hogy a szíved úgy szívembe mart"), a harmadik a Road (még, még, még, mindent bele, gyerünk, mindenki), és az első húszba befért a Mystery Gang, a HétköznaPICSAlódások, sőt Pierrot is. Tekintve, hogy a HotBanden összesen nincs sokkal több 120 előadónál, ez nem meglepő, az viszont igen, hogy a szénné ismert Rúzsa Magdinak csak 149 rajongója van, míg a 3OY-nak rögtön 338. Itt jön ki a közösség ereje.
Set még nem játszott hangszeren
Sajnos a zenekarok egy része nem veszi elég komolyan a HotBanden való jelenlétet. Személyes kedvencünkről, az ABBAFeelingről mindössze annyi derül ki, hogy zsámbéki illetőségű a zenekar, de a lányok így is a 33. helyen állnak a slágerlistán, ellentétben a rockabillyt játszó Burning Vampires-zel ("2002-2003 körül régi Ráday klubos ismeretség után Set és Flames megállapodtak, hogy csinálnak egy zenekart. Sokáig csak egy ötlet volt, mert Set még nem játszott hangszeren"), amelynek van rendes saját oldala, mégis csak a 71. helyig jutott.
Nagy kár, mert a HotBand sok mindenre képes, a nem zenész látogatók státuszuk szerint lehetnek rajongók, ismerősök, sőt haverok, az oldal feldobható eseménynaptárral, képgalériával, videóval, diszkográfiával, van üzenőfal, szavazás, és a kedvencek saját gyűjteménybe rendezhetők - szóval ha létezne magyar popzene, a HotBand is lehetne olyan népszerű, mint a MySpace.
És hogy mi ennek az egésznek az értelme? Mint azt Chris Anderson korszakos munkájában, a magyarul nemrég megjelent Hosszú farok című könyvben kifejti, elmúltak azok az idők, amikor kevés előadónak sok rajongója volt, sok előadónak meg kevés. A long tail-elméletből következik, hogy most olyan időket élünk, amikor sokan szeretnek sokakat - így senki nem válik igazán, amúgy Michael Jackson-módra népszerűvé, de mindenki gazdagodik egy kicsit. Ha mással nem, egy-két rajongóval biztosan.