Miklós
-7 °C
4 °C

Ingyenes lehet a Windows?

2005.11.15. 14:11
Hamarosan megjelennek a Microsoft hirdetésekkel fenntartott internetes szolgáltatásai, és a cégnél egyesek már azon gondolkoznak, hogy miként lehetne hirdetésekkel fenntartott ingyenszoftvert adni a felhasználóknak.

Radikális árváltoztatáson gondolkozik a Microsoft: egy kiszivárgott belső e-mail szerint ingyenes szoftverekre van szükség, mert a fogyasztók egyre kevesebbet költenek, az internetes reklámpiac ugyanakkor folyamatosan növekszik, és hirdetésekkel pótolható a kieső árbevétel. Ezt az ötletet a Microsoft három alkalmazottja vetette föl az évente kétszer megrendezett Thinkweek eseményen, amelyen az új bevételi forrásokkal kapcsolatos ötleteket gyűjti össze a cég vezetősége. A Cnet informatikai szaklaphoz eljutott levél hitelességét a Microsoft elismerte, a tartalmát azonban nem kívánta kommentálni, csupán annyit fűzött hozzá, hogy ez csupán egy ötlet a sok közül, és az ingyenes szoftverekkel kapcsolatban semmilyen döntés nem született.

Pénzt vagy hirdetést

Aligha tagadhatja azonban a Microsoft, hogy a szoftvereivel is komoly bevételeket szerezne az online hirdetési piacon, hiszen Bill Gates alig két héttel ezelőtt jelentette be az Office Live és Windows Live internetes szolgáltatásokat, amelyek a cég asztali termékcsaládjának hirdetésekből fenntartott kiegészítései. A már kipróbálható, de még igen kezdetleges Windows Live az MSN továbbfejlesztése, a jövő év elején debütáló Office Live pedig az Outlook Web Access egyik utódja lehet.

A hirdetéseken alapuló modell ötlete egyébként már egy évvel ezelőtt is felvetődött, a most nyilvánosságra került írás azonban már konkrétan megemlíti azokat a szoftvereket, amelyek alkalmasak lehetnek a bevezetésére. Fontos feltétel például, hogy szoftver gyakran csatlakozzon az internetre, és hogy a benne lévő adatok alapján a Microsoft marketingesei célzott hirdetéseket tudjanak generálni. A Cnet szerint a Works, a Money és a OneNote biztosan megfelel e követelményeknek, de a Microsoft legfőbb terméke, a Windows is a képbe került: felhasználónként évente kilenc dollár bevételt szerez a Microsoft az operációs rendszerrel, állítják a Thinkweek-jelentés szerzői, és szerintük ez az összeg hirdetésekkel is simán megszerezhető.

Nem feltétlenül vonzó

Persze nem lehet csak úgy megjelenni egy operációs rendszerrel az online hirdetési piacon, a Windows például egyáltalán nincs felkészítve a nem zavaró hirdetések megjelenítésére, írja a Cnet. Egyesekben felmerült, hogy az oprendszer beépített alkalmazásaiban, például az Outlook Express levelezőben vagy a Windows Media Player zenelejátszóban kellene reklámokat elhelyezni, de végül elvetették az ötletet, mert a felhasználó bármikor lecserélheti ezeket a szoftvereket. További probléma, hogy sokan nem szívesen váltják aprópénzre személyes adataikat, és inkább kifizetnek négy-öt évente száz dollárt egy hirdetésmentes szoftverért.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.