Árpád
-2 °C
9 °C

Ámen az AOL-Time Warner egyesülésre

2000.12.15. 15:25
Az amerikai versenyhivatal egyhangúlag elfogadta a történelem legnagyobb cégfúziójának számító AOL - Time Warner egyesülést. Az új cég értéke száztizenegymilliárd dollár, kábelrendszere huszonegy millió háztartásra terjed ki, és huszonhat millió internet-előfizetője van.

,,Szélesebb értelemben, vizsgálatunk azt próbálta megállapítani, hogy a két vezető vállalat egyesülése, akadályozhatja-e versenytársaikat a nagy sávszélességű technológia felhasználásában. Határozatunk célja, hogy biztosítsa az új médium nyíltsága, sokszínűsége és szabadsága nem szűnik meg az egyesüléssel." - mondta Robert Pitofsky, az amerikai versenyhivatal, a Federal Trade Commission elnöke, miután az ötfős testület ellenszavazat nélkül jóváhagyta a huszadik század legnagyobb cégegyesülését.

Ezzel - egy kisebb zsámolyt leszámítva - véget ért az egyesülő cégek telekommunikációs és piaci versenyt felügyelő kisebb-nagyobb hivatalokon keresztül tartó akadályfutása. Az egyesülési okirat már egyedül az Federal Communications Commission (FCC) pecsétjére vár. Az FCC vizsgálata már korábban lezárult, de a testület, hogy ne dolgozzon hiába, szavazásával megvárta az FTC-döntést. A telekommunikációért felelős állami testület pozitív válaszát mindenütt biztosra veszik. Ennek egyszerű oka, hogy az FCC kezdettől fogva, úgy tekintett az AOL-Time Warner egyesülésre, mint a telekommunikáció fejlődésének következő logikus lépésére, míg a versenyhivatal egyértelműen az internetszolgáltató-piac szabadságát veszélyeztető monopólium kialakulásának lehetőségét látta benne.

Régi és új

Robert Pitofsky
Arról, hogy a legnagyobb újmédia vállalatnak számító America Online felvásárolja, a legnagyobb régimédia vállalatnak számító Time Warnert, először - pár hét híján - egy éve, január 10-én értesült a világ. A kétszáznegyvenmilliárdosnak induló egyesült céget megviselte, a dotcom szektor idei dögrovása. Az AOL-Time Warner kétszázmilliárdosra fogyott, az AOL piaci kapitalizációjának izmos, ötven százalékos esését követően.

A Netscape-et, Nullsoftot, ICQ-t és AOL Instant Messengert, a Warner lemezkiadót, filmstúdiót, HBO-t, CNN-t és egyéb tévécsatornákat, a Time magazint, és nem utolsó sorban az America Online huszonhat millió előfizetőjét, és a Time Warner huszonegymillió háztartásra kiterjedő kábelrendszerét egy cégbe tömörítő tranzakció, persze puszta víziója is elég volt ahhoz, hogy a piacért felelős testületek fokozott erővel vizsgálódjanak.

Az Európai Unió októberben, két héttel a maga elé kitűzött határidő előtt jóváhagyta, az egyesülést, annyi kikötéssel, hogy az AOL-nak ki kell szállnia a német Bertelsmannal közös vállalkozásokból, biztosítva ezzel a két médiakonglomerátum konkurens szerepét.

Feltételek

Szabad kábelek
Az FTC ennél valamivel több követeléssel lépett fel: az FCC-vel közösen kidolgozott monopóliumellenes biztosítékok értelmében az egyesült vállalat három hónapos versenyelőnyt köteles biztosítani a konkurenciának. A Time Warner három hónappal azelőtt, hogy az AOL szolgáltatni kezdene rendszerén, köteles kábelhálózatát megnyitni a konkurens internetszolgáltatók előtt. Előírás továbbá, hogy az egyesülés előtt lehetővé kell tenni, hogy az előfizetők legalább három különböző szolgáltató közül választhassanak. Azt, hogy a Time Warner kamu szolgáltatókat szerződtessen rendszerére, azzal előzik meg, hogy minden ilyen szerződést az FTC hagy jóvá.

A cégek fáradhatatlanul tárgyaló jogászai főleg ettől a legutóbbi kikötéstől szívták legjobban a fogukat, de a több hónapnyi munka után végül - egy órával a határidő előtt - beleegyeztek. Bár ez valószínűleg csak majré volt, mert az internetes piacelemző Merrill Lynch szerint a kábelrendszer megnyitása nem okoz kiesést a vállalatnak - úgy vélték, az FTC kikötéseitől függetlenül is ez lett volna az üzletileg leghasznosabb lépés.

Szeretik, nem szeretik

A Time Warner időközben megegyezett a második legnagyobb szolgáltató (és ezzel az AOL legnagyobb ellenfelének számító) Earthlinkkel. A Microsoft internetszolgáltatójával, az MSN-nel folytatott tárgyalások azonban sikertelenek voltak. A Microsoft az FTC-hez fordult az összeolvadás feltételeinek további szigorítását kérve.

Nem követte viszont a Microsoftot a Disney, - amely, mint ismert, korábban amiatt keveredett konfliktusba a Time Warnerral, mert az letiltotta kábelrendszeréről az ABC adását: ők üdvözölték, hogy a kikötésekkel együtt megvalósul az egyesülés.

Az AOL és a Time Warner így valószínűleg gyakorlati szinten is egyesülhet 2001 januárjában. Az FTC csak öt év múlva tér vissza az egyesült cég ténykedésére.