Barbara, Borbála

Növényzet jelzi előre a vulkánkitörést

2006.06.09. 14:00
Az előrejelzésben sokat segíthet a vulkánok oldalában évekkel a kitörés előtt kialakuló dús növényzet, állítják amerikai kutatók. A műholdképek tanúsága szerint a kitöréssel fenyegető rések mentén lényegesen magasabb fák nőnek.

Amerikai kutatók megállapítása szerint a vulkánok oldalain gyakran előfordulnak sérülékeny törésvonalak, mégpedig pontosan ott, ahol különösen zöld és dús növényzet telepszik meg.

A Berkeley egyetem kutatói Nicolas Houlie vezetésével a szicíliai Etna és a kongói Nyiragongo vulkánok műholdképeit tanulmányozták. Különös figyelmet szenteltek ennek során a kitörések előtt és után készített felvételeknek, írta a New Scientist tudományos szaklap.

Tervezhető a menekülés

A képeken világosan látszott, hogy a későbbi erupciós rések mentén lényegesen dúsabb bozótos és magasabb fák nőttek. Az eltérések akár két évvel a kitörés előtt láthatóvá váltak, írták a kutatók az Earth And Planetary Science Letters szaklapban közölt tanulmányukban.

A növényzet jelentős megerősödésének több magyarázata is lehet. Elképzelhető, hogy a kezdődő repedésekben több víz gyűlik össze, illetve több szén-dioxid szivárog fel a mélyből, fejtegetik a kutatók.

"Igen örülök a vizsgálatok eredményének, hiszen ez az eljárás sok vulkán esetében hasznos ismereteket hozhat" jelentette ki Agust Gudmundsson, a göttingeni egyetem vulkanológusa. Hiszen sokat segíthet az evakuálás során, ha tudni lehet előre, hogy a láva a kitörésnél valószínűleg melyik irányba folyik majd.