22 BKV-járat ritkábban jár jövőre

2005.12.15. 15:19
Több budapesti buszjáratra csúcsidőben is többet kell majd várni jövőre a 2006-os menetrend értelmében, döntött a fővárosi városüzemeltetési bizottság, amely a májusi, sikertelen járatritkítást hagyta jóvá.

A BKV 22 járata ritkábban fog közlekedni jövőre, döntött hétfőn a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága, aminek ülésén elfogadták a budapesti közlekedési cég 2006-ra tervezett összesített menetrendjét, az úgynevezett paraméterkönyvet.

2006-tól vasárnap 3-5 perccel ritkábban közlekednek a 14-es, 28-as és a 37-es villamosok, a 20-as, a 24-es, a 70-es, a 77-es és a 81-es buszok; szombaton a 22-es, az 59A jelű, a 91-es járnak az ideinél ritkábban, de munkanapi menetrendet is ért változás: a 73-as trolik, illetve a 68-as, a 76-os, a 85-ös, a 105-ös és a 123-as buszok is 1-2 perccel hosszabb követési idővel kell számolni. Ez első pillanatra talán nem tűnik soknak, de ez azt jelenti, hogy a várakozási idő 25-40 százalékkal nő az érintett járatokon.

Az új menetrend szerint 10 járat gyakrabban közlekedik 2006-ban: a 74A jelű troli reggelenként 4 perccel, a 11-es busz hétvégén, a 118-as reggel fog sűrűbben járni. Éjszaka 30-55 perccel tovább jár a 75-ös troli és a 16-os, a 103-as, 114 és a 168-as buszok. (Bővebben >>)

Több vagy kevesebb?

Azt, hogy a változtatások negatív, avagy pozitív irányba tolják a BKV összteljesítményét, nem lehet tudni, ezt ugyanis nem közölte sem a cég, a menetrendet elfogadó képviselők sem tudták, úgy fogadták el az előterjesztést.

Ránézésre mindenesetre úgy tűnik, komoly járatritkításokról van szó.

"A BKV-nak nem az a célja, hogy több utast szállítson, hanem az, hogy gazdaságosabbá váljon az egyébként alulfinanszírozott cég, Aba Botond is ezért, és nem a több utasért kapja a prémiumát" - mondta el az Indexnek a bizottság ülésén jelen lévő Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) képviselője, Vitézy Dávid.

A civil szervezet vezetője a többi között azt kifogásolta, hogy több olyan járat (68-os, 76-os, 85-os buszok) csúcsidei menetrendjét érinti a változás, amik amúgy sem tudnak megbirkózni az utasáradattal, illetve a hétvégi ritkítások újabb utasokat ültetnek vissza az autójukba, tovább növelve a budapesti autóforgalmat.

Jóváhagyták a májusi, visszavont járatritkítást

Legutóbb idén májusban ritkította 18 járatát a BKV, ráadásul úgy, hogy az ellentétes volt a 2005-ös, a főváros által elfogadott paraméterkönyvével. A VEKE által kirobbantott ügyben Aba Botond vezérigazgató kénytelen volt visszavonulót fújni, a cég helyreállította az eredeti menetrendet, a BKV-vezér pedig 15-20 milliós prémiumának csökkentésével számolhat.

A májusi járatritkítást a főváros nyomására vonta vissza a közlekedési cég, de a hétfői döntésből úgy tűnik, a képviselők többsége támogatja, ha a BKV kevesebb utast szállít 2006-ban.

Annál is inkább érthetetlen a fővárosi képviselők hozzáállása, mivel a BKV végeredményben a május jogtalan járatritkítást hajthatja végre jövőre, további 4 járat ritkításával megfejelve azt. Eközben a jegyárak 10 százalékkal nőnek, a buszjegy januártól 180 forint lesz.