Halálúton ütötte el a biciklistát a DVSC focistája
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Több mint félezer sérüléssel járó baleset történt az elmúlt öt évben a Debrecent Mátészalkával összekötő, körülbelül 73 kilométer hosszú 471-es úton. Ezen az úton gázolt halálra augusztus 28-án este egy biciklist Bodnár László a Bajnokok Ligája főtáblájára jutott Debrecen labdarúgója.
Az előzetes igazságügyi orvosszakértői vélemény szerint a láthatósági mellényt viselő kerékpáros a halála időpontjában igen súlyos alkoholos befolyásoltság alatt állt. A biciklist Bodnár autója az út felezővonalán ütötte el. Arról még nincs megbízható vizsgálati eredmény, milyen gyorsan hajtott a Debrecen védője az úton.
A balesetek száma a 471-esen 2004 és 2008 közötti évi 92 és 115 között változott. Ennél az idei első félévben némileg jobb a statisztika: egy halálos, hét súlyos és 31 könnyebb sérüléssel járó balesetet jegyeztek fel – derül ki a statisztikai hivataltól kapott adatsorból. A Hajdú-Bihar Megyei Rendőrfőkapitányság adatai szerint az út hajdú-bihari szakaszán idén augusztus végéig 21 közlekedési baleset történt az úton, ebből egy volt halálos, négy súlyos, míg 16 könnyű sérüléssel járt.
A 471-es út nagyobb méretben
Az elmúlt években tehát négynaponta, de számolhatunk úgy is, hogy a 73 kilométernek minden 700 méterén volt baleset. Az úton 2008-ban 6 halálos baleset történt, épp annyi, mint a 230 kilométer hosszú M7-esen, és több, mint például az M0-son vagy az M30-ason.
Az idei adatok sem sokkal jobbak: a 471-es hajdú-bihari szakaszán ugyanannyi baleset volt idén augusztus végéig, mint a Debrecent és Szegedet összekötő, az ország leghosszabb kétszámjegyű főútjának számító 47-es hajdúsági részén. Szintén 26 baleset volt az idei első nyolc hónapban az európai E60-as tranzitút részét képező, a 4-es főutat az ártándi román határátkelővel összekötő 42-esen. A Debrecentől a román határhoz vezető 48-as főúton pedig csak mintegy feleannyi baleset volt, mint a 471-esen – derül ki a Hajdú-Bihar megyei rendőrség adataiból.
A 471-est a kelet-magyarországi térségben többen csak halálútként emlegetik. A bő hetven kilométeren több mint száz kanyar, illetve ív van az úton, a belátható, előzésre is alkalmas útszakaszok mennyisége elenyésző. Súlyos veszélyforrást jelent az is, hogy az út nagyjából tíz kilométerenként keresztezi a 110-es számú, szintén Debrecent Mátészalkával összekötő vasútvonalat. A helyi fiatalok viszont épp azért szeretnek ezen az úton száguldozni, mert a ligetekkel szegélyezett úton izgalmas kanyarokban lehet rallizni.
Tavaly novemberben több, az út által érintett településen félpályás útlezárásokkal tiltakoztak amiatt, hogy az út rekonstrukciója évek óta késik. A demonstrálók meglátogattak több mint negyven út menti keresztfát, amelyek a balesetekben elhunytakra emlékeztetnek. Hajdúsámson és Nyíradony lakói amiatt is tiltakoztak, hogy a 471-es út kettévágja településüket, így az iskolába járó gyerekek biztonságát sem tudják garantálni.
A 471-es út felújítása és burkolatmegerősítése 11,5 tonnára idén márciusban a közlekedési tárca kezdeményezésére bekerült a fejlesztési terv közlekedési operatív programjában (közop) – válaszolta az út esetleges átépítésével, biztonságosabbá tételével kapcsolatos kérdésünkre Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt. szóvivője.
471-es számú út | ||||
Halálos | Súlyos | Könnyű | Összes | |
2004 | 8 | 36 | 71 | 115 |
2005 | 5 | 34 | 65 | 104 |
2006 | 8 | 21 | 68 | 97 |
2007 | 6 | 26 | 63 | 95 |
2008 | 6 | 30 | 56 | 92 |
33 | 147 | 323 | 503 | |
2009 első félév | 1 | 7 | 31 | 39 |
összes | 34 | 154 | 354 | 542 |
73,5 kilométernyi útszakasz |
A közopba egyelőre nem a kivitelezés, hanem csak a fejlesztés előkészítése került be. Ez azt jelenti, hogy egyelőre többek között az egyeztetéseket kezdik el a terület polgármestereivel, vagyis a tényleges
átépítésre még biztosan éveket kell várni. Az egyeztetéseken fogalmazhatják meg a települési vezetők az esetleges elkerülőutakkal, az útvonal pálya- és ívkorrekcióival kapcsolatos kéréseiket is – mondta a NIF-szóvivő. Emellett szintén a közop része a 471-es nyírbátori elkerülőjének a megépítése, ez valamivel előrehaladottabb, de még mindig szintén csak előkészítési fázisban lévő projekt.