Utcai szocialista szlogenparádé

2010.02.06. 10:08
Folytatódik a választási kampány az utcákon: a novemberi adok-kapok lecsengése után az MSZP és a Fidesz is elárasztotta az utcákat friss, ropogós óriásplakátokkal. Nyakunkba vettük a várost és folytattuk a politikai hirdetések gyűjtését.

A tavaly ősszel az MSZP az utcára vitte a 2010-es költségvetés bátor vállalásait, megnyitva ezzel a tavaszi választásokat megelőző kampányidőszakot, noha hivatalosan a választási kampány csak a választás napjának kitűzésekor - azaz 2010. január 22-én - kezdődött meg. Az MSZP-s plakátokra ("TESSZÜK, AMIT TENNI KELL") válaszul a Fidesz rövidesen megjelentetett egy ellenplakátot (TEGYÉTEK, AMIT TENNI KELL! - Mondjatok le!), kicsit megélénkítve a november végi, szürke utcaképet. Ezután pár hetes kampánycsönd következett, jött a karácsony, szilveszter, újév, majd januárban beindult a második hullám, ami jelenleg is csapkodja a választópolgár retináját.

A kis pártok közül elsőként az LMP-nek sikerült óriásplakáttal kirukkolnia a tavaszi választásokra. A napokban megjelent elempés-zöld plakát szemmel láthatóan a kampány korai szakaszára készült, a kopogtatócédulákat kéri el az emberektől. A szlogen egyben a párt neve is, kiegészülve a Szerintünk* felütéssel, amit a bal alsó sarokba helyezett lábjegyzet magyaráz meg, miszerint a párt képviselőjelöltjei és a rájuk szavazók szerint lehet más a politika. A plakát az őszinteségre apellál, mondván a rajta látható emberek nem holmi stockfotó-gyűjteményből lettek beszerkesztve, hanem hús-vér LMP-sek és szavazóik adják arcukat a párt kampányához.

Eddig a legnagyobb visszhangot a Fidesz plakátja keltette, amibe jobbról is balról is belerúgott szinte az összes politikai, marketinges, politikai marketinges, reklámgrafikus és megmondó blog, mondjuk nem éppen érdemtelenül. Petőfi Sándor hívó szavait, az Obama-kampány hívószavaival ötvöző alkotás leginkább merész formavilágával fájdítja a szemet: a számítógépes kiadványszerkesztés húsz évvel ezelőtti hajnalát megidéző, térhatású szavak kétségkívül egyedi látványt nyújtanak így 2010-ben az utcai hirdetések színes-szagos mezőnyében.

Azt, hogy miért dönthetett az ismeretlen kreatív e bizonyos értelemben abszolút retrónak számító vizuális megoldás mellett, eleget boncolgatták a spekulatív elemzések, mi most csak a plakátra csupa kapitálissal írt szavakat vesszük sorra, balról jobbra, fentről lefelé: "siker - új kezdet - együtt - jövő - itt az idő! - siker - remény - változás - Fidesz - remény - együtt - biztonság - új kezdet". Az ezüstszürke jelszavak közt főszerepet a narancssárgára, azaz a Fidesz színére színezett "ITT AZ IDŐ!" szlogen kapta - ha a plakát asszociatív szemlélője magában a Nemzeti dalt mormolja, akkor akaratlanul is azt vágja rá, hogy "RABOK TOVÁBB NEM LESZÜNK!" Alatta a színátmenetes trikolórral kiemelt "VÁLTOZÁS" szó kér még némi figyelmet, no meg a mellé pozicionált pártlogó - mintegy azt üzenve, hogy majd a Fidesz lesz az, aki felszabadítja a szavazókat az MSZP-s rabiga alól - ezt erősítik az amerikai elnökválasztási harc demokrata kampányából kölcsönvett szavak is (hope, change, we can).

Említésre érdemes, hogy az óriásplakáton alig kapott helyet az állandósult szövetséges, a KDNP, a hűséges fegyverhordozókra csak a jobb alsó sarokba apró betűkkel hanyagul odavetett "Fidesz - Kereszténydemokrata Néppárt" jelölés utal. (A Fidesz-KDNP hirdetésének hirdetőoszlopos verziója egyébként tipográfiailag különbözik az óriásplakáttól, és azokon szerepel is a KDNP pártjelvénye.) (Dupla zárójelben az is ide kívánkozik, hogy a Fidesz-KDNP plakátjait érdekes módon leginkább a korábban jobboldali kötődésűként emlegetett Class FM rádió plakátjainak társaságában lehet megfigyelni.)

Sokkal érdekesebbek és többrétegűek azonban a Fidesz plakátjainál a kormánypárti hirdetések. Egyfelől ott van az oldalvizen futó sikerpropaganda, a közvetetten kampányoló, "Budapest, az eredmények városa - Havanna lakótelep, Corvinus Egyetem, Szabadság híd, Műjégpálya" feliratú plakát. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség politikailag semleges lakossági tájékoztatója az európai polgárok adóiból megvalósuló fejlesztésekről ad számot, amire alapvetően a brüsszeli normák kötelezik az NFÜ-t, de persze nem jönnek rosszul az MSZP-s kampányt megtámogatandó az elért sikereket propagáló hirdetések.

Az mondjuk érdekes, hogy ha a díszkivilágítás körüli hercehurcák miatt a Szabadság hidat levesszük, illetve a tervek szerint 2010 végére elkészülő Műjégpályát sem vesszük figyelembe, akkor nem sok minden marad a plakáton. Még szerencse hogy a 4-es metró, vagy a Margit híd felújítása annyira távolba vesző projektek, hogy eleve nem is fértek volna fel egy ilyen jellegű plakátra.

Az MSZP hivatalos kampánya a fővárosban a választókerületi jelöltek bemutatásával kezdődött meg, ennek köszönhetően több szocialista politikust ismerhet meg arcról a járókelő, mint azt valaha is szerette volna. Az MSZP januári plakátdömpingjének vezérhajója a Kovács László, Mesterházy Attila, Horváth Csaba alkotta triumvirátus, ami így szól a fővárosiakhoz: "Budapest, az otthonunk". A plakáton még három jelszó szerepel mottóként: "felelősség * törődés * szabadság".

Az MSZP előtérbe tolt arcai ezzel tulajdonképpen megadták az alaphangot és egyben szabadjára is engedték a budapesti képviselőjelöltek fantáziáját: ahány szocialista plakátot láttunk az elmúlt napokban Budapesten, mindegyiken valami hasonló hangvételű szlogen, mottó, jelmondat szerepelt a jelölt arcképétől jobbra, de mindegyiken más és máshogy.

A 32 MSZP-s jelöltből eddig tizenhetet gyűjtöttünk be (a képgalériában megtalálhatóak), következzenek a nevek és a hozzájuk kiötlött rendkívül változatos szlogenek:

  • Molnár Zsolt (Budapest 1.), - Tegyük Bel-Budát közösséggé!
  • Orosz Sándor (Budapest 3.), - Együtt, környezetünk biztonságáért!
  • Steiner Pál (Budapest 7.), - Otthonunk a Belváros
  • Hatvani Csaba (Budapest 8.), - Terézvárosban mindenki számít!
  • Szabó Zoltán (Budapest 10.), - Európa balra van
  • Komássy Ákos (Budapest 11.), - Fogjunk össze a kiszámítható jövőért!
  • Budai Bernadett (Budapest 12.), - Szavak után tettek - Ferencvárosért
  • Pál Tibor (Budapest 13.), - Az Ön képviselője!
  • Arató Gergely (Budapest 14.), - Hiszek Kőbánya sikerében
  • Molnár Gyula (Budapest 16.), - Újbudán a tények beszélnek!
  • Józsa István (Budapest 17.), - Újbudán a tények beszélnek!
  • Szanyi Tibor (Budapest 19.), - Elérkezett a szókimondás kora. Beszéljünk őszintén, hogy egyfelé indulhassunk!
  • Tóth József (Budapest 20.), - Dinamizmus. Tisztesség. Biztonság.
  • Bárándy Gergely (Budapest 21.), - Zöld és biztonságos Zuglóért!
  • Burány Sándor (Budapest 28.), - Kispest: sikerek hazai pályán
  • Podolák György (Budapest 30.), - A csepeli érdekek és értékek képviselője
  • Avarkeszi Dezső (Budapest 31.), - Rendet, biztonságot a fejlődő Csepelen!

Az egyik legsűrűbb plakát Szanyi Tiboré. Általában elmondható, hogy a szocialista jelöltek jó részénél valamiféle elérhetőség is szerepel a plakáton, legalább egy webcím, vagy emailcím, esetleg postacím, vagy telefonszám. Szanyi Tibor azonban tovább lépett: ő igazi webkettes politikus. A személyes hirdetéséből kiderül, hogy nem pusztán saját weboldallal (www.szanyi.hu) rendelkezik, de van Facebook-profilja, Twitter-accountja, Kapcsolat-irodája is, és hogy lájkolja a Demokratikus Hálózatot. Társait a szlogen hosszúságában is felülmúlja (igaz, gyakorlott twitterezőként, nem lépi túl a 140 karakteres korlátot).

A szlogenek mintázatát vizsgálva két típust találunk: vannak akik a helyi kötődést hangsúlyozzák, lokális körben ajánlva magukat, és vannak akik nagyobb távlatokban, globális politikai és emberi értékek mentén definiálják politikusi mivoltukat. Az előbbinek legmarkánsabb képviselője a IX. kerületben induló Pál Tibor, aki egyenesen a plakát nézőjének kegyeibe ajánlja magát ("Az Ön képviselője!"), míg a másik típust leginkább a VIII. kerületben megmérkőző Komássy Ákossal tudnánk szemléltetni: "Fogjunk össze a kiszámítható jövőért!" - mondja a tennivalókat az idődimenzió homályos zónájába helyező fiatal politikus, aki talán még az őszi kerületi polgármesterválasztási kampányt sem pihente ki.

A szlogeneket olvasgatva, morzsolgatva még egy dolog merülhet fel: ha valaki megírná a kilencvenes évek internetslágerének, a Bullshit generátornak kampányváltozatát (vagy aktualizálná, korszerűsítené ezt a 2004-es szócséplőt), igen jól lehetne szórakozni. Csak egy gombnyomás és ömlenének a jobbnál jobb kortesmondatok: Közösség, siker, dinamizmus - Józsefvárosért! Fogjunk össze: a kiszámítható szavak után az őszinte tények beszéljenek! Hiszek tisztességes otthonunk biztonságában! A zöld és őszinte Újpestért! Ferencváros: a hazai pálya előnye. És így tovább. (Folytatjuk)