A Mol KDNP-s jogásza is lobbizott dohányügyben
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
A zárószavazás előtt álló, "Fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről" című törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványokból jól nyomon követhető, melyik képviselő kinek és hogyan lobbizik.
A törvény célja, hogy korlátozzák a cigarettához való hozzáférést. Míg ma több mint 40 ezer helyen árulnak dohányterméket, 2013 januárjától csak kijelölt dohányboltokban lehetne majd cigarettát árulni, az országban körülbelül 6 ezer üzletben. A kétezer lakosnál kisebb falvakban csak egy ilyen dohánybolt üzemelhet majd, a nagyobb településeken kétezer lakosonként egy-egy bolt. A dohánykiskereskedelem állami monopólium lesz, a "dohányszaküzletek" működtetéséhez főként családi vállakozások kaphatnak koncessziót.
A Molnak dolgozik
Szilveszter előtt egy nappal komoly munka folyt az országgyűlésben. A képviselők a törvényhez beadott módosító indítványokról döntöttek. Aradszki András, KDNP-s képviselő például azt javasolta, hogy cigarettát a benzinkutakon is lehessen majd árulni. Azzal indokolta a módosítást, hogy a Magyarországon átutazó külföldiek főként a benzinkutakon veszik meg a cigarettát és ha ezt a lehetőséget bezárják, akkor majd külföldön szerzik be a szükséges mennyiséget, ami jelentős adókiesést okoz a magyar költségvetésnek.
A kieső költségvetési bevételekért aggódó Aradszki András és a benzinkutak kapcsolata azonban egyáltalán nem esetleges. A képviselő honlapján talált életrajza szerint 1988-tól a Molnál dolgozik jogtanácsosként – legutóbbi, 2010-es vagyonnyilatkozata (pdf) szerint havi bruttó 440 ezer forintos juttatásért.
"A Molnál több mint húsz éve viselt beosztásom semmilyen módon nem befolyásolta ezt a módosító indítvány" – állította az Index kérdésére a képviselő. Aradszki András elmondása szerint az átmenő utakon a Mol-benzinkutak erős kisebbségben vannak a többi vállalat üzemanyagtöltő-állomásaival szemben. A cigarettán ráadásul nagyon kicsi az árrés, így ha nem lehet cigarettát árulni a benzinkutakon, az nekik nem okoz jelentős kiesést. Aradszki szerint ennél sokkal jobban érzékelhető lesz a jövedéki adóból származó bevétel csökkenése. Aradszki András módosítóját végül elutasította az országgyűlés, így a dohányosok hiába reménykednek, nem lehet majd cigit venni a benzinkutakon.
A bioetanol ellen is lobbizott
Aradszki Andrásnak egy korábbi módosító indítványa is feltűnést okozott. Tavaly júliusban a Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter által benyújtott miniadócsomag az E85-ös bioüzemanyag jövedéki adóját 12 forintra emelte volna, Aradszki András módosítójának köszönhetően viszont végül 40 forintra emelték az adóterhet.
Azt tudni kell, hogy a Mol nem forgalmaz bioetanolt, az olcsóbb E85-ös benzin forgalma azonban jelentősen megnőtt az utóbbi időben. Hiába írta azt a Széchenyi terv, hogy minden eszközzel támogatni kell a megújuló energiaforrások alkalmazását, a jövedéki adó jelentős emelésével megszüntették az E85-ös benzin jelentős árelőnyét a benzinnel szemben. Az NGM akkor azt közölte: a módosítást elsősorban nem az E85-ös utáni adóbevétel nagyságrendje indokolta, hanem annak megakadályozása, hogy az indokolatlan árelőny miatt az E85-ös fogyasztása a benzinfogyasztás rovására tovább bővüljön.
Hipermarketekben nem, de ABC-ben igen
Visszatérve a dohányzásra: a szilveszter előtti hangulatban az országgyűlés elfogadta a fideszes Bánki Erik és Csizi Péter egyik érdekes módosító indítványát. Ez idén áprilistól megtiltja a kocsmákban a cigaretta árusítását, szeptembertől pedig a 2000 négyzetméternél nagyobb alapterületű bevásárlóközpontokban. Utóbbi pont lényege, hogy a kijelölt dohányboltok mellett a 2000 négyzetméternél kisebb áruházakban - elkülönített helyen - így mégiscsak lehetővé tennék a cigaretta árusítását.
Ez a nagy hipermarketláncokat kizárná a dohány árusításából. Őket az a passzus is korlátozza, hogy egy tulajdonos kezében legfeljebb kilenc dohány-kiskereskedelmi koncesszió lehet majd. Vannak ugyanakkor olyan hazai üzletláncok, amelyek eleve kisebb területű boltokat üzemeltetnek ráadásul franchise hálózatban külön-külön tulajdonosokkal. A törvényjavaslat eredetileg főként családi vállalkozásoknak, Bt-knek és egyéni vállalkozóknak adott volna csak koncessziót, de ezt is fellazították, így a jelenlegi állás szerint más vállalkozási formában működő üzlet is kaphat majd dohánykereskedelmi koncessziót. Míg tehát az eredeti javaslat a piac dekoncentrációját célozta, ha ezt a verziót fogadja el az országgyűlés, mégiscsak lehetőség lesz arra, hogy a dohány-kiskereskedelemből áruházláncok is kivegyék a részüket.
Törvényen kívül a kaszinók
Ha már korlátozzák a cigaretta árusítását, akkor legalább lehessen kapni mindent. A fideszes Csizi Péter elfogadott módosító indítványa kizárja, hogy a majdani dohányboltok külön szerződést kössenek egy-egy gyártóval vagy importőrrel. A kijelölt dohányboltok tulajdonosai így kötelesek lesznek majd minden cigarettamárkát jól látható helyen elhelyezni. Egy a dohánykereskedelmet jól ismerő forrásunk ezt - az osztrák példa alapján - azzal magyarázta, hogyha kevesebb üzlet lesz, elvárható, hogy azok a fogyasztói igények kielégítésére a teljes termékpalettát kínálják. Másfelől ez a szabály az egyenletesebb verseny és a kisebb gyártók és forgalmazók megtámogatására is irányul.
A legnehezebben felderíthető lobbizásnak az a szilveszter előtti hangulatban becsúsztatott módosítás tekinthető, amelyet a már áprilisban elfogadott nemdohányzók védelméről szóló törvényhez kapcsoltak – jobb híján a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvényjavaslathoz beküldött zárószavazás előtti módosító javaslattal. A szigorú törvény eredetileg zárt térben csak a börtönökben és a pszichiátriai intézményekben tette volna lehetővé dohányzóhelyek kijelölését. Kijelölt hely nélkül csak speciális esetekben, a dohánytermékek kereskedelmi bemutatóin és a szállodák dohányzóként kiadott szobáiban lehetett volna füstölni. Ez a módosítás a törvény alapkoncepciójának teljesen ellentmondva a kaszinókban úgy engedi meg a dohányzást, hogy dohányzóhelyet sem kell kijelölni. Indoklása tömör, lényegre törő és egyáltalán nem indokolja meg a javaslatot: "A zárószavazás előtti módosító javaslat alapján játékkaszinóban is lehet dohányozni kijelölt dohányzóhely hiányában."
A lobbizó személyét itt már nehéz kideríteni, hiszen ezt a minden addigi elvet áthágó módosítást maga az alkotmányügyi bizottság nyújtotta be. Mivel zárószavazás előtti módosító indítványról van szó, a javaslatot a bizottság nem is tárgyalta. A módosítást az Indexnek egy fideszes képviselő azzal magyarázta, hogy az mindössze két budapesti és egy soproni kaszinóra vonatkozik. Ezek a rendszerváltás után kaptak koncessziót az államtól, s a képviselő szerint ha ezekben korlátoznák a dohányzást, az a koncessziós szerződés megsértése miatt az államra súlyos büntetést róna.
A módosítással azonban egy kisebb probléma lehet és nagyon valószínű, hogy mégsem lép hatályba. A dohányzás ellen küzdő Füstirtók a Gyermekdohányzás Visszaszorításáért Alapítvány szerint ugyanis ez a passzus mindössze egy óráig volt hatályban, 2011. december 31-én kb 23 órától 0 óráig. Ezt ugyanis január elsejétől azonnal felülírta egy korábban elfogadott módosítás. A nemdohányzók védelméről szóló törvény 2011. április 26-i módosítása ugyanis tartalmaz egy pontot, amely szerint 2012. január 1-től a törvény 2. §-a helyébe egy új 2. § lép, ebben viszont a kaszinókra vonatkozó dohányzási lehetőség nem szerepel.