László jelentkezett ismét. Mint írja, több autóban már láthatóan lefeküdtek az emberek. Sok órával ezelőtt a szemközti sávban láttak két hókotrót, azóta semmi. Jó éjszakát kívánt minden kempingező, hosszúhétvégéző sorstársnak.
A Debrecen felé menő IC-n rekedt kollágnk jelenti, hogy elindult vele a vonat:
Elindultunk, recseg-ropog a jarmu minden eresztekeben, es mivel a
vezeteken ujjnyi vastag jeg van, szikrazik az aramszedo, mint az
istenfasza. Lehet nem is azert, de ettol meg hanyja, lelkesen. Hajnal
3-ra tuti Debrecenben leszunk.
Erről több olvasónk is írt. Olyan erős a szél, hogy elfúj minden mérgező gázt. Többek között ezt üzente nekünk Gábor is, aki 4 óra alatt haladt egy kilométert az M1-esen. "Ez ahhoz képest semmi, mint amit nagyapáink átéltek a Don-kanyarban." - tette még hozzá mindehhez.
Csak annyit tennék hozzá a fogyasztáshoz, hogy nem biztos, hogy jó ötlet leállítgatni a motort. -5, -6 C van kint, gyorsan kihűl, utána helyben állva visszamelegíteni lehet, hogy nagyobb fogyasztás, mintha alapjáraton duruzsol. Egy modern dízelt meg szinte esélytelen
Dávid is segített:
Ha még nem hagzott el mástól: kb. 1 liter/óra fogyasztással lehet számolni alapjáraton egy személyautónál. Akinek legalább félig van a tank, az nyugodtan járassa, ne fagyoskodjon!
jelezte éppen egy olvasónk.
Tobbosszetevos: 1. az autopalyat nem takaritottak folyamatosan reggel
ota, mint mas «normalis» havas orszagban 2. Takaritas hianya miatt
keresztbefordult kamion. 3. Leallosavban lopakodo turelmetlen
szgkocsisok. 4. Miattuk a katonak, tuzoltok, specialis daru, rendorok,
mentosok nem tudnak a bajba jutott kamiomhoz jutni. Ergo nincs
mentes... Nincs haladas... Abszolut kelet-europai toketlekedes. (amit
nem tudunk, hogy szembol jonnek-e menteni, illetve azt nem ertjuk,
hogy a keritest miert nem vagjak at es mennek oda a kamionhoz az ures
szembesavokon). Brusszelben a fonok, nem tudjuk kezelni ezt sem
nelkule... Mi mar bevackoltuk magunkat. Nincs kedvunk most az autos
szexhez sem, egy kicsit hideg van hozza :) A teaosztas kamu, korrekt
tajekozatas hianya. 2013. Marcius idusa. Remelem, a rezsim fogja az
adast, hogy ez a blokad nagyobb, mint a taxis ;) Kitartas a marciusi
kempingezoknek! Attila
Egy bennfentes ezt twittelte ki nemrég:
Észak-kelet Magyarországon (kb Debrecentől Tokaj-Rakamazig), ami a körzetükbe tartozik, a ~40 állomásból több, mint 15-ben nincs áram, szal az utolsó random mindenkit előrángattak aggregátorozni meg mókuskerékkel villanyt csiholni. A felső vezetékek viszont több helyen is szanaszét vannak, szóval aki hozzám hasonlóan úton van, az helyezze magát kényelembe, mert lehet, hogy hosszú lesz, amíg kijavítják a dolgokat. Plusz ha lesz felső vezeték, de az adott szakaszon nincs áram -> nem működnek a biztosító berendezések -> tetű lassan lehet haladni, nehogy baleset legyen.
Norbert, aki 7 órája ácsorog az M1-esen, kiborult, emailt írt a közútkezelőnek, amelyben Sixx legjobb twittjeit idéző stílusban mondta el a véleményét. Kapott is választ! – lehet, hogy a kérdéseket is így kellene elküldeni.
Figyelem, 18-as karikás levelezésrészlet következik:
-- eredeti üzenet --
Tárgy: VÁ: RE:
Feladó: @invitel.hu
Dátum: 2013.03.14. 20:05
A fizetésed köszönd meg először, aztán oktass ki, h kinek mi a dolga koma! Várom!
-- eredeti üzenet --
Tárgy: RE:
Feladó: utinform <utinform@kozut.hu>
Dátum: 2013.03.14. 20:04
Tisztelt Cím!
Köszönjük segítőkész és megoldást nyújtó, a kelet-európai szellemi színvonalat tükröző levelét.
Üdvözlettel
[aláírás]
-----Original Message-----
From: @invitel.hu
Sent: Thursday, March 14, 2013 7:51 PM
To: utinform
Subject:
A büdös szájbabaszott kurva anyját annak, aki felelős azért, h nem lett alásózva a jégnek.
Amikor mi lemenekültünk az M1-eről, akkor még a sor úgy a 65-ös km-től állt, tehát még a leállósávban el lehetett jutni a tatai lehajtóig. Lehet, hogy már nem így van. Tatán a szállodák beteltek, a Vaszary János Általános Iskola 2890 Tata, Országgyűlés tér 4 kínál ideiglenes szállást.
Ismét egy tanács- és segítségkérő levél: Ági férje két gyerekkel az úton ragadt, fél, hogy nem lesz-e bajuk, ha elalszanak. És nem érti, hogy miért nem tudtak legalább egy sávot járhatóvá tenni.
Légyszí segitsssss! Férjem 2 gyerekkel 11 órája úton Győr előtt állnak. Kérdés, kezdenek elaludni, járó motornál van ennek veszélye? Értsd valami mérgezés?Másik 2 gyerek itthon velem, de szét aggódom magam. Állítólag egy kamionnal van gond, de miért nem lehet órák alatt legalább egy sávot felszabadítani?
Éjszakai szállásokat nyitottak és Ural-tipusú teherautókkal folyamatosan szállítják is a bajba jutottakat. Csütörtöki tevékenységükről itt olvashat részletesebben
nemrég érkeztünk vissza Budapestre röpke 4 órás utunkról. Balatonra
mentünk volna, 2 gyerekkel az autóban. Az M7-esen a dunaújvárosi
leágazásig jutottunk, ahonnan kb fél órás várakozás után szó szerint
elmenekültünk. A közelben várakozó rendőrök rendkívül segítőkészek
voltak, miután sajnos kiderült, hogy vissza Budapest felé a teljes
útszakasz le lett zárva, valamint a régi 7-es sem járható. Azt
tanácsolták, hogy a 62-es úton vergődjünk el valahogy Seregélyesen
keresztül Dunaújvárosba, és onnan az M6-os jól járható. Így is volt,
az M6 szinte üres. Igaz, Fehérvár és Dunaújváros között nagyon nehéz
útviszonyok között, de át lehet jutni, és vissza lehet jönni Pestre.
Szerencsés hazautazást kívánunk mindenkinek!
– írta az Egri család.
Olvasónk írja, hogy Győrnél Budapest felé itt kezdték el az autósok leterelését.
Lehet, az sem tartana tovább, mint azzal a vonattal, ami 598 perc késésben van jelenleg. Nyíregyházánál egy 496 perces késést is látni, hívták fel a figyelmet olvasóink.
A Szárnyas Fejvadász Facebook oldalán folyamatosan érkeznek a felajánlások az utakon rekedtek megsegítésére!
A Záhonyból a Budapest Nyugatiba tartó Bereg IC-nek 8 órája kellett volna célba érnie, Püspökladánynál áll. Reméljük, a pótjegyet mindenki megvette.
Ákos is segít, bár nem tudjuk, ő milyen autót használ.
1,5-2 liter benzin/óra. Tehát teli tankkal 20 órát is lehet fűteni. Valaki kérdezte, tényleg hasznos lenne közölni.
Itt állunk Tatabánya és Környe között, Környétől kb. 200 méterre. A
kocsik két sorban állnak már vagy egy órája, se előre, se hátra nem
lehet jutni. Állítólag egy kamion fordult keresztbe, de biztosat senki
nem tud. A szél iszonyatosan fúj, még egy óra és azért nem lehet majd
elindulni, mert a hó mindenkit betemet.
Sok autós a benzinkút melletti gyorsétterembe menekült a dugó elől. Olvasónk beszámolója szerint a műszakvezető be akarta zárni az éttermet este 10-kor, de ezen felháborodott az ott várakozó tömeg. Végül nyitva maradtak, sőt, még ingyen teát is osztottak az embereknek.
A MÁV korábban többször említett térképén több olyan vonat sem szerepel, ami valójában létezik, közlekedik; vagyis most éppen áll – tették szóvá a rajta ülők. Nem találta magát Sixx sem Kisújszálláson, de nem látják magukat a fegyverneki vonaton ülők sem a térképen. Pedig övék az új késésrekord: most épp 375 percnél járnak, ha jól számolunk.
Gábor arról írt, hogy Zsámbék után, Bicske előtt a kamionok miatt még mindig áll a forgalom. Nekik a leállósávban sikerült meglógniuk.
Volt az a kérdés, hogy az úton ragadtaknak hogyan érdemes kalkulálniuk, mennyi időre lesz elég a benzin, ha járó motorral állnak, hogy ne fagyjanak meg. Ahány autó, annyi fogyasztás, írjuk, ki mit küldött; Laci ezt:
Nekem 1,8-as benzines autóm van, várakozás esetén 1-1,2l/h benzin fogyasztást ír ki a fedélzeti számítógép.
Egy munkatársunk ismerőse számolt be arról, hogy a vaksötétben lámpák nélkül araszoltak az autósok, hogy legalább a világítás ne fogyasszon. Az autókat kezdte beborítani a hó, miközben a legtöbből lassan kifogy a benzin. Épp most kaptuk a frissített információt, hogy a rendőrök most kezdték el őket leterelni az 1-es útra, ami a hírek szerint járható lesz.
A mi derék Sixxünk lassan hetedik órája utazik Debrecenbe, vagyis ácsorog egy eltűnt IC-be zárva Kisújszállásnál. Bunkó vasutasok, hazug hangosbemondó, két deci víz egy egész vonatnak. Ki lesz a reggeli?
A 17:23-as IC foglyai jelentik: itt ulunk a vonaton, ami kurvara nem szerepel a terkepen, amit betettetek, pedig ez nem a matrix, kezzel fogjuk a ketsegbeeses Ader Janos bajuszabol font kotelet. Vasutast nem lattunk 4 oraja, random megszolal a hangosbemondo es kozli, hogy meg felora, es megyunk, de ezt hallhatoan o maga sem hiszi el, es csak azert nem rohog, mert fel, hogy ratorjuk a mozdony ajtajat. Viz, kaja nincs, valaki lement a hofuvasba, hogy egy felliteres palackban hozzon a benszulottek kozul, de ellenseges hangulat es bunko vasutasok fogadtak az allomason. Ket deci vizet kapott, az egesz vagon ot irigyli. Ha nem javul a helyzet, reggelre sorsot huzunk, hogy kit egyunk meg. Imadkozzatok ertunk.
Somogy megyében a rendőrség az M7-es autópálya forgalmát - a kritikus időjárási viszonyok és a fokozott balesetveszély miatt - letereli a 7-es számú főútra, a megyében több út járhatatlanná vált, az úton rekedteket ideiglenesen kijelölt szálláshelyekre irányítják. A rendőrség kéri, akinek nem szükséges, ne induljon útnak.
Legalábbis ezt tanácsolja Szabolcs. Ő így tett, és úgy érzi, jól döntött.
Mi meguntuk az orakig tarto varakozast es nagy szerencsevel lekuzdottuk magunkat az M1es rol Tatanal. (Hegyeshalom iranyaba) Az 1es fout meglepo modon jarhato 50-70 km/oraval, mar majdnem Gyornel jarunk :) Aki tud jojjon le az M1-rol
Ágnes a több száz sorstársával Lepsényben ragadt férjért izgul, és nem érti, miért nem léptek idejekorán az illetékesek, hogy megakadályozzák az áldatlan állapotokat (erre például megoldás lehetett volna, mint azt más is írta, ha időben kamionstopot rendelnek el). Ezzel szemben:
A férjem Lepsényben délután óta. Az M7-esről terelték le őket. Közel négyszáz autós esett csapdába, a megcsúszó kamionok elvágták az utat a település mindkét végén (nem bírnak felmenni a domboldalon). Melegedő van, az emberek türelmesek (még), de nem tudnak semmit. Mondjuk, ha nincs is mit tudniuk érkező segítségről, akkor sajnos jogosan. Nem értem, nem értem, nem értem. És igen, a holnapi hírekben a jól szervezett mentésről lesz szó. Ami biztosan igaz is azokra, akik az utakon töltik az éjjelt az autókat mentve vagy az embereken segítve, de arcpirító hazugság azokra nézve, akiknek döntési helyzetük lett volna a helyzet előzetes kezelésében.
Az autókban rekedtek számára állított össze néhány fontos tudnivalót az Időkép szerkesztője:
Néhány praktikus tanács - Ha vészesen közelít a mutató a piros sávhoz, akkor csak időnként kapcsoljuk be a motort. A világítást és egyéb fogyasztókat (ülésfűtés, rádió, stb), soha ne működtessük, még véletlenül sem, ha nem jár a motor! Ha erről elfeledkezünk, nem fogjuk tudni elindítani járművünket.
Mielőtt telefonunk lemerülne, küldjük el SMS-ben vagy más módon minél több ismerősünknek, hogy hol vagyunk, mit tervezünk tenni. Semmiképpen ne hagyjuk ott járművünket, és ne induljunk útnak éjjel egyedül! Mindenképpen biztonságosabb megvárni a segítséget, mint átfagyva bolyongani a dermesztő és hideg, orkán erejű szélben, majd eltévedni egy erdőben.
Olvasónk részletes beszámolót küldött az M1-esről:
Édesapám délután négy körül indult Budapestről Sopron felé. Az útból 7 óra 15 perc alatt tett meg 79 km-t, ebből kb. 55 km-t az első egy órában. Az utolsó két órában kétszáz métert sikerült haladni. Élelmes-vehemens sofőrök a leállósávban előznek, nem tudni meddig jutnak. A sorban semmilyen tájékoztatás nincs (rádión sem), rendőr nincs, egyszer ment el civil autó vészvillogóval Budapestről Győr felé, a Győrből Budapestre vezető sávban. (Győrből Pest felé egyébként végig dinamikusan haladt a forgalom, kb 60km/h-val, az elmúlt két órában pedig összesen két autó járt arra. Ha a sort abba a sávba terelték volna, már órákkal ezelőtt megoldódott volna a helyzet.)
A kép az M1-esen készült, a 73. kilométerénél, Győr felé. (És telefonnal. Elnézést a minőségért.) A kép a hatodik órában készült, minden autó sötét. A személyautósok spórolnak, először a villanyt kapcsolták le, aztán a csomagtartóból előkerültek a tartalék ruhák is, leállították a motort is. A kamionsofőrök egész egyszerűen lefeküdtek aludni. Ha félóránként lehet 25-30 métert haladni, a kamion mellett álló személyautó sofőrje dudálással ébreszti fel a kamionos szomszédot. Az egy-egy gurulás közti félórás szünetben a sofőrök a szélvédőt, ablaktörlőt tisztogatják, dolgukat végzik.
A helyzetben javulás nem várható, ráadásul ha édesapám el is jut Győrig, onnan már nem engedik lehajtani a 85-ösre, ha Sopronba akar jutni, valószínűleg Hegyeshalmon és Bécsen keresztül teheti meg. (Még szerencse, hogy holnap nem munkanap lesz.) Információhoz annyihoz jut, amennyit én találok neki, az Útinform elérhetetlen, a Kisalföld online alig frissül, a híradók nem naprakészek, a HírTV az egyetlen, akinek kiküldött tudósítója van, mert a riporter beragadt az M7-esen, maradnak a személyes források. Egy ilyen helyzet kialakulásához valószínűleg egynél több szerv felkészületlenségére van szükség, de az már tisztán látszik: a közlekedésben érintett egyetlen felelős sem áll a helyzet magaslatán.