Az SZTE kancellárja szerint a kevés felvételiző is azt mutatja, meg kell erősíteni a közoktatást
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja szerint muszáj lenne megerősíteni a közoktatást, hogy többen jussanak be az egyetemekre, mivel szerinte egyértelműen az emelt szintű érettségi kötelezővé tétele volt az oka annak, hogy
országosan közel 20 százalékkal kevesebben adták be a jelentkezésüket az egyetemekre, mint tavaly.
Az SZTE kancellárja az Mfor.hu-nak úgy jellemezte a jelenséget, hogy
Miközben a bemenetnél szűkítettünk, a kimenet minősége változatlan. A középiskolák közül kevés az, amely maradéktalanul felkészíti a tanulókat a több tudást igénylő vizsgára, de nem minden család engedheti meg magának, hogy különtanárokat fogadjon.
És „komoly feszültséget hoz", hogy nem lehet elvárni olyan tudást, amihez nem biztosítják mindenki számára a megfelelő szintű hozzáférést.
A problémát növeli, hogy pont a tanári, ápolói szakokra jelentkeztek kevesebben, „miközben az lenne a feladatunk, hogy a gyerekek számára vonzóvá tegyük ezeket az életpálya-modelleket“. Ezért Fendler szerint
Változtatni kell a mostani rendszeren.
És abban sem látna problémát, ha „több gyereket engednénk be a felsőoktatásba, és aki nem bírja, az menet közben kiesne“.
A lap arra is rákérdezett, a kancellár szerint melyik egyetem van jobb pozícióban: egy alapítványi formában működő intézmény vagy egy hagyományos állami fenntartású. Fendler Judit erre úgy fogalmazott, hogy egyelőre nehéz megítélni, mivel kevés a tapasztalat, de
Az biztos, hogy az egyetemek nehezen tudják összeegyeztetni a költségvetési intézményi működési formát azzal, hogy ők legyenek egy térség gazdaságfejlesztési motorjai, az ökoszisztéma egyik csomópontja. (...) A költségvetési működési forma és az egyetemek tevékenységét illetően a társadalom részéről jelentkező elvárások diszkrepanciában vannak.
Fendler az SZTE példáját felhozva azt mondta, hogy a piaci alapon történő működés azt feltételezné, a tizenkét karból Fendler szerint le kéne választani ötöt és a klinikai központot, és akkor piaci alapon fenntarthatóan tudna működni az intézmény.
Nem fogok tanárokat, agrárszakembereket képezni és végképp nem tanítok zenészeket, amely karokat – ezek a külföldi diákokat sem vonzzák – jelen pillanatban keresztfinanszírozzuk, ahogyan a közfinanszírozott egészségügyi ellátást is. A piaci működés azt feltételezi, hogy nem cipelem a hátamon a veszteséges feladatokat.