- Belföld
- jövő mobilitása szövetség
- téli gumi
- autó
- kerékpár
- bicikli
- közlekedés
- biztonság
- roller
- bkk
- mikromobilitás
- tél
- budapest
Nem csak az autókra érdemes téli gumit húzni
További Belföld cikkek
- Második világháborús lőszerekre bukkant egy horgász a Duna-parton
- A végrehajtók miatt robbantotta fel az otthonát egy komáromi férfi
- Két új fejlesztés is kezdődhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
- Jöhet az előrehozott választás? Már most azonnal feloszlatná a Parlamentet a DK
- Elhagyta 60 évvel fiatalabb felesége a volt fideszes polgármestert
A szervezet közölte, jóllehet a budapesti kerékpársávok forgalmi adatai szerint télen feleannyian használnak mikromobilitási eszközt, mint például nyáron, a közösségi kerékpárt használók számában nincsen lényeges visszaesés a hideg idő beköszöntével: míg júniusban havonta 366 ezres, addig idén októberben több mint 330 ezres utazást mértek – és ezzel a BKK számításai szerint csak októberben 46 ezer liter benzint spóroltak meg a kerékpárhasználók.
Bár télen körülményesebb és kevésbé komfortos a mikromobilitási eszközöket használni, több odafigyeléssel és tervezéssel az előnyei ugyanúgy érvényesülnek, mint más évszakokban.
A Jövő Mobilitása Szövetség több praktikus tanácsot is ad a télen is kerékpározóknak:
A legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni
Az útviszonyok megváltozása miatt a csúszós aszfalton a legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni, s míg nyáron a könnyebb gurulás miatt érdemes keményebbre fújni a gumikat, télen kevesebb is elegendő, mert a laposabb gumi jobban tapad az úton.
Az első-hátsó világítás is elengedhetetlen, sőt kötelező, s mivel a ködös őszi-téli időben sokszor napközben is szükség van arra, hogy jól látszódjon a közlekedő, a szakértők az MTI szerint a fényvisszaverő öltözék használatát is ajánlják, hasonlóan a vezeték nélküli irányjelzőkhöz, amelyek a kormányra szerelhető távirányítóval aktiválhatók, és anélkül jelezhető velük a kanyarodás, hogy a felhasználó akár csak egy kézzel elengedné a kormányt.
Télen, az autókhoz hasonlóan, a biciklivel is nagyobb követési távolságot kell tartani a csúszós úton, illetve jeges, havas időben a védett kerékpárút jobb választás, mint a felfestett bringasáv, már csak azért is, mert a hókotrók sok esetben éppen a kerékpárútra tolják a latyakot, havat.
Az elektromos rolleren nemcsak a közlekedőt javasolják védeniaz extrém hidegtől megfelelő ruházattal, hanem az akkumulátort is, és számítani kell arra, hogy
a roller teljesítménye hidegben lecsökken, kisebb lesz a hatótáv, és a tömör gumik hidegben és nedves úton még csúszósabbak lesznek.
Az elektromos kerékpároknál is érdemes odafigyelni az akkumulátor védelmére: a legfontosabb, hogy a töltöttsége ne menjen 20 százalék alá, illetve a nulla fok alatti hőmérsékleten ne parkolják huzamosabb ideig kültéren.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)