Az ötödik Orbán-kormány már az első évében jelentősen átalakult
További Belföld cikkek
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
Palkovics László a tudományos szférából érkezett a kormányzásba, először államtitkári pozícióban felelt a felsőoktatásért, majd az oktatásért. 2018-tól az egyik szuperminisztériumot, az innovációs és technológiai tárcát vezette. Orbán Viktor a 2022-es választási győzelem után is számított a munkájára, sőt, még a miniszterelnök is arról beszélt, hogy Palkovics László kapta a legbonyolultabb feladatot az új kabinetben.
Palkovics László technológiai és ipari miniszterként felelt
- az iparügyekért,
- a bányászati ügyekért,
- a belgazdaságért,
- az energiapolitikáért,
- a környezetvédelemért,
- a körforgásos gazdaságra történő átállásért és a termékértéklánc-felügyeletért,
- a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és szolgáltatási díj megállapításáért,
- a hulladékgazdálkodásért,
- a hulladékgazdálkodás felügyeletéért,
- a körforgásos gazdasághoz és a hulladékgazdálkodáshoz kapcsolódóan a fenntartható fejlődési feladatok összehangolásáért,
- a közlekedésért,
- a víziközmű-szolgáltatásért,
- a nemzeti közműszolgáltatásokért,
- a foglalkoztatáspolitikáért,
- a felnőttképzésért,
- a társadalmi párbeszédért.
A tárcavezető felelős volt a bérpolitikáért, ennek keretében kidolgozta a kormányzati bérpolitikára vonatkozó javaslatokat.
Orbán Viktor a miniszterek eskütételének napján elhangzott beszédében úgy jellemezte Palkovics Lászlót, nem kétséges, hogy neki jutott a legbonyolultabb kormányzati feladat: illessze a magyar energetikai rendszert az új kor kihívásaihoz, kezelje a bizonytalan energetikai ellátási láncokból fakadó veszélyeket, kezelje a növekvő fogyasztási igényeket, kezelje a megugró globális energiaárak miatt kialakult helyzetet, közben csökkentse a gazdaság károsanyag-kibocsátását, és hangolja össze a gazdasági növekedés és a környezetvédelem szempontjait.
És mindezt egyszerre! Nem tudom, hogy ez megoldható-e, de ha van valaki, aki képes erre, az a Széchenyi-díjas Palkovics miniszter úr
– jelentette ki a miniszterelnök.
Palkovics László novemberben mondott le miniszteri pozíciójáról, távozásának hátteréről itt írtunk bővebben.
Új minisztérium született
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a Palkovics László lemondását bejelentő sajtótájékoztatón kifejtette azt is, hogy strukturális változtatást hajtanak végre a kormányban, önálló energetikai minisztérium alakul, feladata az energiapolitika egységes irányítása lesz, ezért az Energiahivatal hatásköreinek többségét az új tárca veszi át. A minisztériumot Lantos Csaba vezeti, aki december elsejétől vállalta a feladatot.
A Technológiai és Ipari Minisztérium megszűnt, feladatait szétosztották többi miniszter között. Gulyás Gergely ezt akkor röviden úgy foglalta össze:
- az ipari terület Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterhez,
- a közlekedés Lázár János építési és beruházási tárcájához,
- a felnőttképzés, illetve azok a gazdasági társaságok, amelyek innovációval foglalkoznak, Csák János kulturális és innovációs miniszterhez kerülnek.
Pontosan mit tartalmaz az energiaügyi miniszter portfóliója? Mutatjuk a nagyobb területeket:
- bányászati ügyekért,
- energiapolitikáért,
- környezetvédelemért,
- körforgásos gazdaságra történő átállásért és a termékértéklánc-felügyeletért,
- hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és szolgáltatási díj megállapításáért,
- hulladékgazdálkodásért,
- hulladékgazdálkodás felügyeletéért,
- a körforgásos gazdasághoz és a hulladékgazdálkodáshoz kapcsolódóan a fenntartható fejlődési feladatok összehangolásáért,
- víziközmű-szolgáltatásért
- és a nemzeti közműszolgáltatásokért felel.
Lázár János portfóliója jelentősen kibővült
Lázár János november végén úgy fogalmazott a feladatairól, beruházási miniszterként azzal kezdte a munkáját, hogy nem alapköveket helyezett el, hanem alapköveket szedett fel: 302 beruházást függesztett fel a kormány az idén, 2140 milliárd forint értékben.
A Miniszterelnökség korábbi vezetője az építési és beruházási tárcát kapta az ötödik Orbán-kormányban, Palkovics László lemondása és a TIM szétbontása után építési és közlekedési miniszterré vált. Lázár János közlekedésért felelős miniszterként előkészíti
- a közlekedés védelmére és biztonságára,
- a közúti, a légi, a vasúti és a vízi közlekedésre,
- a gyorsforgalmi utakra és az utakkal kapcsolatos szabályokra, a kombinált árufuvarozásra, a közlekedési szolgáltatásokra, a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozására, a veszélyes áruk szállítására,
- a gépjárművezető-képzésre,
- a közlekedési szakemberek képzésére, vizsgáztatására és utánképzésére, a nemzetközi közúti fuvarozást végző egyes járművek személyzetének vezetési és pihenőidejére, a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekre,
- a közlekedési ágazatba tartozó létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosítására, kijelölésére és védelmére vonatkozó jogszabályokat.
Lázár János lesz az, aki irányítja, szervezi, összehangolja a közlekedési hálózati infrastruktúra fejlesztését, így az általa felügyelt szervezetek útján elvégzi a vasúti létesítmények fejlesztésének stratégiai tervezését; javaslatot készít a kormány részére a vasúti fejlesztések nyomvonalára és általános fejlesztési követelményeire; ellátja a helyközi közösségi közlekedés megrendelésével kapcsolatos feladatokat; és ellátja a vasúti pályahálózat fenntartásával kapcsolatos feladatokat is.
Lázár Jánost az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában hallgatták meg közlekedéspolitikai céljairól, erről itt írtunk részletesen.
Nagy Márton önálló minisztériumot kap
Nagy Márton eddig is miniszteri pozícióban felelt a gazdaságfejlesztésért, január elsejétől tárcát is kap a feladataihoz, létrehozzák a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot.
Nagy Márton a Magyar Közlöny alapján Palkovics László portfóliójából az alábbi területeket kapta:
- belgazdaság,
- foglalkoztatáspolitika,
- iparügyek,
- társadalmi párbeszéd,
- vállalkozásfejlesztés.
Lantos Csaba stábja
A Technológiai és Ipari Minisztérium az alábbi államtitkári csapattal működött:
- Koncz Zsófia – parlamenti államtitkár, miniszterhelyettes,
- Kutnyánszky Zsolt Krisztián – iparért és munkaerőpiacért felelős államtitkár,
- Raisz Anikó – környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkár,
- Steiner Attila – energetikáért felelős államtitkár,
- Vitézy Dávid – közlekedésért felelős államtitkár.
Közülük Koncz Zsófia az Energiaügyi Minisztériumban is államtitkár, valamint miniszterhelyettes maradt. Raisz Anikó és Steiner Attila szintén államtitkárként folytatja. Czepek Gábor, az MVM elnök-vezérigazgatója az új energiaügyi miniszter közigazgatási államtitkára lett.
A közlekedés Lázár Jánoshoz került, a területért addig államtitkárként felelős Vitézy Dávid munkájáról Gulyás Gergely az egyik Kormányinfón úgy fogalmazott, hogy a közlekedés területén kiváló szakmai tudással rendelkezik, a kormány pedig örömmel veszi, ha tudásával segíti a munkájukat. Lázár János tárcájánál Nagy Bálint korábbi keszthelyi polgármester lett a közlekedési államtitkár.
(Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök leteszi esküjét az Országgyűlés ülésén 2022. május 16-án. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)