Megállapodtak a Budapest-bérletről
További Belföld cikkek
- Elfogtak és előállítottak egy szökevény tengerimalacot a budapesti rendőrök
- Sokaknak nem futja ajándékra, de vannak, akiknek meleg ételre sem karácsonykor
- Betiltották a szilveszteri tűzijátékozást a III. kerületben
- A dolgozók váratlan élethelyzetei miatt szünetel a fül-orr-gégészeti ügyelet a szekszárdi kórházban
- Tízmillió forintos büntetést kapott a Magyar Vízilabda Szövetség
Az építési és közlekedési miniszter és a főpolgármester a hétfői találkozóján egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát – derült ki Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményéből.
A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján – tették hozzá.
Mint írták, az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022–2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.
A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen – olvasható a közleményben.
Mennyibe kerül ez az utasoknak?
A BKK által árusított havi Budapest-bérlet 9500 forintba kerül, amellyet a Budapest közigazgatási határán belül az 1–99, 101–299, 900–999, M1, M2, M3, M4, H5, H6, H7, H8, H9, D14 vonalakon, a MÁV-Start meghatározott vonatain, és a Volánbusz kijelölt elővárosi járatain lehet használni.
A teljesárú Pest vármegyebérlet 9450 forintba kerül, amely Pest vármegye és Budapest főváros területén használható utazásra a MÁV-Start helyjegy nélkül igénybe vehető másodosztályú járatain, a Budapest közigazgatási határán kívüli szakaszokon közlekedő HÉV-járatokon, valamint a Volánbusz és a Weekendbus helyközi autóbuszjáratain. A Pest vármegye bérlet a diákoknak mindössze 945 forintba kerül havonta.
A teljes árú országbérlet 18 900 forintba kerül havonta, amelyet az egész országban lehet utazásra használni a helyközi buszokon és vonatokon egyaránt. A diákoknak mindössze 1890 forintot kell fizetnie, ha az országbérletet választják.
Drámai bejelentés
Tavaly év végén arról írtunk, hogy megszűnik, pontosabban nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően.
Ez azt jelentette volna, hogy a jövőben csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehetett volna használni a vonatokat, HÉV-eket és a buszokat Budapesten és az agglomerációban. Mindezt azért, mert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jogelődje, valamint Budapest Főváros Önkormányzata között 2016-ban létrejött szerződés 2022. évi elszámolása tekintetében nem sikerült megállapodniuk.
A korábbi egységes tarifarendszer megszűnése miatt fennálló problémát a MÁV-HÉV és a Volánbusz egy áthidaló megállapodással igyekezett enyhíteni, amelynek értelmében megmaradt a Budapest-bérlet az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül; valamint továbbra is a BKK látta el a az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett „kék” autóbuszain.
Lázár János január elején végső ajánlatot tett Karácsony Gergelynek: „Mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon a Budapest-bérletet, a budapesti önkormányzat pedig fogadja el az ország- és vármegyebérleteket. Március 1-jéig áll az ajánlatom”.
Az építési és beruházási miniszter arra a kérdésre, hogy mi lesz, ha nemet mond Karácsony Gergely az ajánlatra, elmondta: az országbérlet és a vármegyebérlet elfogadása egy fair ajánlat, ez Budapestnek is hasznos, hiszen az agglomerációban dolgozók Budapestre járnak dolgozni, Budapestnek termelnek pénzt.
Karácsony Gergely főpolgármester erre az ajánlatra később úgy reagált, hogy a minisztérium részéről nem érkezett olyan tárgyalási javaslat, amely a Budapest-bérlet konstrukció fenntartását szolgálta. „Olyan javaslat érkezett, amely a Budapest-bérlet megszüntetését indítványozta” – fogalmazott.