Februártól változik az útdíjrendszer, a buszok haladékot kaptak
További Belföld cikkek
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
A kormány a veszélyhelyzetre való tekintettel változtatott az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló rendeletén.
A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében február 1-től útdíjköteles gépjármű a nehéz-tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.
Az úthasználati díj mértéke a gépjármű fajtája és műszaki adatai alapján a következőképpen meghatározott díjkategóriától függ:
- D1 díjkategória: a motorkerékpár és a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi és annak pótkocsija;
- D2 díjkategória: valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek;
- B2 díjkategória: az autóbusz;
- U díjkategória: a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsi (utánfutó).
Amennyiben a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó gépjármű U kategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.
A rendelet arra is kitért, hogy az autóbuszokra megváltott jogosultság érvényessége 2024. március 31. napján 24 órakor abban az esetben is lejár, ha a megváltásakor hatályos rendelkezések alapján ezen az időponton túl is érvényes lenne.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2023 augusztusában terjesztette elő egy törvénytervezetben, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni, a rendszerbe pedig az autóbuszok is bekerültek. Így a buszoknak áprilistól nem kell e-matricát venniük, hanem a teherautókhoz hasonlóan kilométer alapú útdíjat kell fizetniük.
A buszok esetében az úthasználati jogosultság ára hetente 17 73 forint vagy havonta 25 150 forint, miközben az éves országos és éves vármegyei matricák értékesítése megszűnt, és a B2-es kategóriába sorolt autóbuszok esetében országos havi és 10 napos matricák vásárlására van lehetőség, amelyek érvényessége március 31-én lejár.
Utolsó pillanatban jött a halasztás
A legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell közleményében azt írja, hogy április 1-től kell csak a buszoknak használatarányosan fizetniük az útdíjat, mivel a fuvarozói érdekképviseletek kérésére a kormány elhalasztotta az új rendszer bevezetését.
A cég azt tanácsolja a vállalkozóknak, hogy a kéthónapos haladékot használják a fedélzeti eszközök mielőbbi beszerzésére, mivel januárra már hiány lépett fel a piacon.
Közleményükben azt írják, a kormány április 1-ig új díjstruktúrát dolgoz ki: az 5 tonna alatti és az 5 tonna feletti járműveket külön kategóriára bontják és várhatóan kevesebbet kell majd a kisebb személyszállító járművekért fizetni, mint azt eredetileg tervezték.
A január 31-én lejáró éves autópályamatricák helyett természetesen újat kell majd venniük erre a két hónapra. Ami viszont nem változik: a rendelet szerint az autóbuszok számára 2024. április 1-jétől élesedő új útdíjfizetési rendszer szerint már nemcsak a gyorsforgalmi-, hanem a főutak (jellemzően az egy- és kétszámjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés – olvasható az i-Cell közleményében.