Milliárdos a kártérítés a Hableány-ügyben károsultak részére
További Belföld cikkek
- Hamarosan megszólal Orbán Viktor, évértékelő interjút ad a miniszterelnök
- Jön a havazás Budapesten is, figyelmeztették a lakosságot
- Négyes karambol történt az M5-ös autópályán
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
- Hadházy Ákos támogatná Magyar Pétert, hogy miniszterelnök legyen
Ahogy arról mi is beszámoltunk még annak idején, 2019 májusában a Hableány nevű turistahajót maga alá gyűrte a Viking Sigyn nevű szállodahajó, amelynek fedélzetén 35 ember utazott. A balesetben 27-en meghaltak, egy dél-koreai utast pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A kapitányt, Jurij C.-t öt és fél év fegyházra ítélték és hat évre eltiltották a vízijármű-vezetéstől. A Viking Sigyn testvérhajójának, a Viking Idunnak a kapitánya, Topal F. továbbra is ártatlannak vallja magát „segítségnyújtás elmulasztása” vádban, hiszen hiába haladt a két hajó szinte egymás mellett, nem látta a tragédiát.
A HVG szerint „emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédiának” titulálta a bíróság a balesetet, ezért döntött amellett, hogy
az összesen 78 benyújtott, 4,3 milliárdos kárigényből 1,82 milliárdot ítél meg a károsultaknak.
Négy esetben egyáltalán nem tartotta jogosnak a benyújtott igényt a bíróság, a többi 74 esetben pedig 5 millió és 80 millió forint közötti kompenzációra jogosultak a károsultak. A bíró kiemelte, hogy
a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.
A Viking Cruises AG-nek és a Panoráma Decknek mindössze 15 napja van arra, hogy kifizesse az elképesztő mértékű kártérítést.
A Viking ügyvédjei azzal érveltek, hogy a Hableánynak kitérési kötelezettsége lett volna a Viking Sigynnel szemben, viszont a bíró szerint ez nem jogosította fel a Vikinget arra, hogy „úgy hajózzon, mintha nem lenne előtte egy kisebb hajó, és azt legázolja”. Viszont a bíró szerint a Hableány is „hajózásra alkalmatlan állapotban” futott ki a végzetes estén, ugyanis egy matrózzal kevesebb volt a fedélzetén, és a „több szem többet lát” elv alapján talán alakulhatott volna másképp is a dunai sétahajókázás.
A Viking Idun szerepét pedig annyiban határozta meg a bíróság, hogy – mint a többi hajónak a környéken – neki is segítenie kellett volna a baleset helyszínén a mentésben. A dél-koreai családok azt is felhozták, hogy a koreai családmodell más, mint a magyar – mert nagyobb a család, és sokkal szorosabb a kapcsolat is a tagok közt –, de a bíróság végül ezt nem vette figyelembe a kártérítés megítélésekor.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.