2024. június 26. 18:00
Szlovákia
Románia
Frankfurt Arena III. forduló
2024. június 26. 18:00
Ukrajna
Belgium
StuttgartArena III. forduló
2024. június 26. 21:00
Georgia
Portugália
Arena AufSchalke III. forduló
2024. június 26. 21:00
Csehország
Törökország

Politico: Senki nem költött annyit hirdetésekre az Európai Unióban, mint a Fidesz

MG 9875
2024.06.03. 13:27
A Politico átfésülte a Google és a Meta nyilvános hirdetéstárait, illetve a nonprofit WhoTargetsMe adatait, hogy megtudja, az európai parlamenti választások előtt mennyit költöttek fizetett politikai hirdetésekre az egyes politikai pártok. A vizsgálatból kiderült, hogy a Fidesz a Meta- és Google-hirdetésekre költött összegekben is verhetetlen volt, ráadásul a Google-on a második helyen a Fideszhez kötődő Mediaworks áll.

Az európai parlamenti választások véghajrájában a politikusok és a pártok jelentősen megnövelték az online hirdetésekre fordított kiadásaikat, de egyik sem akkora mértékben, mint Orbán Viktor és a Fidesz. A kormánypárt mindenkit felülmúlt a Google platformjain, annak 35 millió weboldalból álló hirdetéshálózatán, valamint az európaiak több mint fele által használt Meta Facebookon és Instagramon – írja a Politico.

Az elemzésből kiderült, hogy a Fidesz a múlt hónapban csaknem 900 ezer eurót költött fizetett politikai hirdetésekre. A kormánypárt összesen 636 ezer eurót költött Facebook- és 230 eurót Google-hirdetésekre.

A szerző rávilágított, hogy a szélsőséges nemzeti pártok Európa-szerte vagyonokat költenek arra, hogy népszerűsítsék elképzeléseiket a YouTube-on és a Google-on. Idetartozik a túlzott migráció visszaszorítása, a politikai ellenfeleik megtámadása, de azt is kifogásolták, hogy Brüsszel támogatja az orosz támadásoktól szenvedő Ukrajnát. Az Európai Néppárthoz, a szociáldemokratákhoz és a zöldekhez kötődő újoncok és nemzeti pártok azonban ugyancsak magas összegeket költöttek ilyen célra.

Noha az olyan országokban, mint Lengyelország, Belgium és Románia, szinte lehetetlen volt a szavazók számára, hogy elkerüljék az online politikai hirdetések rohamát, nem világos, hogy az elmúlt hetekben reklámra költött több millió euró elegendő lesz-e ahhoz, hogy kellő mértékben felkeltse a szavazók figyelmét. Egy áprilisi tanulmány kimutatta, hogy a közösségi médiában megjelenő politikai reklámok befolyásolhatják a választási eredményeket, de az új európai technológiai és adatvédelmi törvények megnehezítették a politikusok dolgát.

A Fidesz mindenkit túlköltekezett 

Magyarország alig 10 milliós lakosságával semmiképpen sem az Európai Unió legnagyobb országa, de a politikai online hirdetések világában a közép-európai ország – és különösen Orbán miniszterelnök és kormánypártja, a Fidesz – a kontinens messze legnagyobb szereplője.

Az európai parlamenti választások, valamint az ezzel egy időben tartandó magyarországi önkormányzati választások készülődése során a Fidesz költött legtöbbet hirdetésre a Google és a Meta platformjain. Ha beleszámítanánk az Orbánhoz kötődő szervezetek és személyek kiadásait is, ez a szám még élesebbé válna. Pedig így sincs oka „szégyenkezni” a magyar miniszterelnöknek, mivel az EU 27 tagállama közül egyik sem költött annyit hirdetésekre. 

Felhívták a figyelmet arra is, hogy a fizetett hirdetések egyike sem finomkodott. A Fidesz úgy mutatja be baloldali ellenfeleit, mint akik Brüsszel és Soros György kiszolgálói. Egy másik hirdetésben a szélsőjobboldali párt „békepártként” pozicionálta magát, azzal vádolva ellenfeleit, hogy háborúpártiak. A szerző szerint ez egyértelmű utalás arra, hogy Orbán támogatja Oroszországot, és leginkább Vlagyimir Putyin orosz elnök javára legszívesebben véget vetne az orosz–ukrán háborúnak.

Mennyi az annyi?

Amennyiben rangsoroljuk az Európai Unióban politikai hirdetésekre legtöbbet költő pártokat, akkor kiderül, hogy a 10 legtöbbet költő országból hét jobboldali és szélsőjobboldali párt volt, köztük a Fidesz, a német Alternatíva Németországnak (AfD), az osztrák Szabadságpárt (FPÖ), a Svéd Demokraták, a lengyel Jog és Igazságosság, az Olaszország testvérei és a spanyol Vox.

Az AfD körülbelül 90 politikai hirdetéssel vág neki az európai megmérettetésnek, az elmúlt hónapban több pénzt fizetett a Google-nak, mint bármely más német politikai párt. A Google nyilvános tárháza szerint a szélsőjobboldali párt májusban 108 000 eurót költött a hirdetésekre. Ez azonban semmi a Fidesz költéseihez képest. Az osztrák FPÖ egyébként 75 ezret, a spanyol VOX pedig 63 ezret költött Google-hirdetésekre.

Mindent összevetve messze a szélsőjobboldali és a jobboldali pártok költötték a legtöbb pénzt Google-hirdetésekre az EU 27 tagországának legtöbbet költő pártjai közül. Az Identitás és Demokrácia (ID) és az Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR) csoportjához kötődő pártok adták a csoport digitális hirdetésekre fordított kiadásainak legnagyobb részét a hirdetési pénzek több mint 40 százalékával. Az orbáni Fideszt is hozzáadva a reklámpénzek több mint 60 százalékáért ezek a pártok voltak felelősek.

Az Európai Néppárt az elmúlt hónapban több mint 550 000 eurót költött Facebook- és Instagram-hirdetésekre, amelyekben olyan üzeneteket népszerűsítettek, mint a mezőgazdasági termelők környezetvédelmi szabályozásának csökkentése és a családok védelme. A belga Kereszténydemokrata és Flamand Párt (CD&V) és a Les Engagés együttesen több mint 250 000 eurót költött Facebook- és Instagram-hirdetésekre, míg a Forza Italia 57 000 eurót, az osztrák Néppárt 48 000 eurót, a román Nemzeti Liberális Párt (PNL) pedig 45 000 eurót.

Azonban nem minden országban mennek ekkorát az ilyen hirdetések. Franciaországban például törvény tiltja a politikai hirdetéseket hat hónappal a választások előtt.

Mint írják, különösen azokban az országokban, amelyekben az uniós szavazással párhuzamosan országos vagy önkormányzati választásokat is tartottak, ott az online politikai hirdetések áradata volt tapasztalható. Belgiumban a szélsőjobboldali flamand Vlaams Belang párt összesen 230 000 eurót költött Facebook- és Instagram-hirdetésekre az elmúlt hónapban, míg Romániában a legtöbbet költő politikai párt mintegy 250 000 eurót szánt mind Meta-, mind Google-alapú hirdetésekre április 27. és május 26. között.

A nonprofit szervezetek is beszálltak a buliba

Egyes országokban azonban kissé bonyolultabb a kérdés megközelítése, ugyanis a politikai pártok mellett a nonprofit szervezetek és a médiumok is beszálltak a politikai üzenetek online terjesztésébe. A Politico szerint Magyarországon a Mediaworks többek között Magyar Pétert bíráló tartalmak hirdetésére költött a Google-on 117 ezer eurót. Ezzel a valamennyi hirdetőt tartalmazó Google-toplistán a második helyen állnak a Fidesz után. A Vlaams Belangot támogató nonprofit szervezet, a Vrijheidsfonds is sokat, mintegy 95 400 eurót költött Google-hirdetésekre.

Felmerül azonban a gyanú, hogy a pártok vagy az őket támogatók nem mindent jelentenek megfelelően. Példaként említették Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság elnökét, aki nem hozta nyilvánosságra, hogy 70 000 euró értékben állt egy Google-hirdetési kampány mögött, és több nonprofit szervezet is bírálta a Google hirdetési könyvtárát, amiért az megnehezíti a választásokat befolyásoló politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos hirdetések vizsgálatát. A Metát az Európai Bizottság is vizsgálja, ugyanis feltehetőleg elmulasztotta felügyelni a hálózatán megjelenő hirdetéseit. A cég több milliárd eurós bírságot kaphat a digitális szolgáltatásokról szóló törvény értelmében.

Más platformok, mint például a TikTok, nem engedélyezik a politikai hirdetéseket, de a politikai tartalmak ennek ellenére is nagyon elterjedtek rajta, ugyanis a politikusok ezen a platformon keresztül próbálják elnyerni a fiatalok bizalmát.

(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)