Vitézy Dávid üzent Lázár Jánosnak: Látványosan romlik a MÁV helyzete

2024.07.17. 10:29
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerda reggel egy Facebook-posztban írt a MÁV-nál tapasztalható problémákról, és több ponton is felvetette ezzel kapcsolatban Lázár János közlekedési miniszter személyes felelősségét is.

„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – ezzel a kérdéssel nyitotta írását Vitézy Dávid a Facebook-oldalán. Majd rögtön elmondta azt is, hogy szerinte mi a helyes válasz a kérdésre.

A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt »pontos«, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1 százaléka ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV

– fogalmazott. 

A volt közlekedési államtitkár (aki 2022 novemberében távozott az akkor átalakított minisztériumból) hozzátette, hogy „az IC-k késései látványos romlásnak indultak az amúgy sem túl fényes alapállásból az elmúlt két évben”. Megjegyezte, hogy természetesen „nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni” – mert az állapotromlás „sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye”.

Ezt követően viszont arról írt, hogy Lázár Jánosnak is nagy felelőssége van a kialakult helyzetben. „Az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton” – fogalmazott. 

A Fanta-hanta helyett foglalkozzon a vasúttal – ajánlotta Lázár Jánosnak

Vitézy Dávid ezután öt pontba szedve közölte, hogy pontosan miben lehet felelőssége Lázár Jánosnak, ezeket változtatás nélkül idézzük: 

  1. „Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek.
  2. Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált.
  3. Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
  4. Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként.
  5. A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.”

Posztja végén megjegyezte, hogy a vasút helyzete nem stagnál, hanem látványosan romlik, és hogy a kormányzat eddigi „elműködött ez így eddig is, nem kell ezzel foglalkozni”-féle hozzáállása most már nem tartható. 

Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma

– írta végül, utalva ezzel a közlekedési miniszter kedden közzétett Facebook-posztjára.