Vitézy Dávid üzent Lázár Jánosnak: Látványosan romlik a MÁV helyzete
További Belföld cikkek
- A Coca-Colának is gyárt alumíniumdobozokat a Makón épülő kínai üzem
- Nem gyilkolt, nyomokat tüntetett el az emberölés miatt körözött 16 éves nyíregyházi lány
- Rubik Ernő első bevételéből olyan autót vett, amelyhez ötven év után is kötődik
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – ezzel a kérdéssel nyitotta írását Vitézy Dávid a Facebook-oldalán. Majd rögtön elmondta azt is, hogy szerinte mi a helyes válasz a kérdésre.
A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt »pontos«, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1 százaléka ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV
– fogalmazott.
A volt közlekedési államtitkár (aki 2022 novemberében távozott az akkor átalakított minisztériumból) hozzátette, hogy „az IC-k késései látványos romlásnak indultak az amúgy sem túl fényes alapállásból az elmúlt két évben”. Megjegyezte, hogy természetesen „nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni” – mert az állapotromlás „sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye”.
Ezt követően viszont arról írt, hogy Lázár Jánosnak is nagy felelőssége van a kialakult helyzetben. „Az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton” – fogalmazott.
A Fanta-hanta helyett foglalkozzon a vasúttal – ajánlotta Lázár Jánosnak
Vitézy Dávid ezután öt pontba szedve közölte, hogy pontosan miben lehet felelőssége Lázár Jánosnak, ezeket változtatás nélkül idézzük:
- „Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek.
- Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált.
- Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
- Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként.
- A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.”
Posztja végén megjegyezte, hogy a vasút helyzete nem stagnál, hanem látványosan romlik, és hogy a kormányzat eddigi „elműködött ez így eddig is, nem kell ezzel foglalkozni”-féle hozzáállása most már nem tartható.
Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma
– írta végül, utalva ezzel a közlekedési miniszter kedden közzétett Facebook-posztjára.