Vitézy Dávid reagált Lázár János „útszéli személyeskedésére” és szembesítette a minisztert a tényekkel

2024.08.16. 21:48
Péntek este Vitézy Dávid volt az ATV Egyenes beszéd című műsorának vendége, a közlekedési szakember pedig ismét kifejtette véleményét Lázár János közlekedési miniszter munkájáról és a MÁV összeomlásáról. A beszélgetés további részében szó esett Magyar Péterről és a Fővárosi Közgyűlés jövőjéről, valamint a budapesti olimpiáról is.

Vitézy Dávid közlekedési szakember izomból ment neki pénteken Lázár János építési és közlekedési miniszternek, miután a magyar vasút szolgáltatási színvonalának összeomlása után ahelyett, hogy lemondott volna, kirúgta a MÁV vezérigazgatóját, lecserélte a vezetőket, majd olyan jogszabályi módosításokat jelentett be, amelyek gyakorlatilag semmi újdonságot nem tartalmaznak.

Nem sokkal később Lázár János is megszólalt, aki sajátosan reagált a megfogalmazott kritikákra. A tárcavezető szerint Vitézy Dávid nem tudta még feldolgozni, hogy se közlekedési miniszter, se főpolgármester nem lett. „Megértem, hogy komoly mentális probléma ütötte fel a fejét, de egyszerűbb volna, ha elbujdokolna egy sötét szobába, nem pedig a MÁV-val és a Volánnal foglalkozna” – tette hozzá a miniszter.

Lázár János útszéli személyeskedésére nem szeretne reagálni

Vitézy Dávid Lázár János szavaira az ATV Egyenes beszéd című műsorában reagált. A műsor elején azonnal leszögezte, ő érti, hogy Lázár János örülne, ha ő nem foglalkozna a MÁV-val, de ezt nem tudja megígérni.

Emlékeztetett, hogy már elég régóta foglalkozik a magyar vasút ügyével, és tavaly nyáron, amikor elég komoly káosz volt a MÁV körül – de jóval kisebb, mint idén – elmondta azt, hogy elfogadhatatlan, ahogy a közlekedési kormányzat és a MÁV a saját utasaihoz viszonyul.

Lázár János arra válaszul adta elő ezt az útszéli személyeskedést, amire én nem is reagálnék ennél konkrétabban, hogy az újságíró azt kérdezte tőle ezen az ilyen kormányinfónak álcázott közlekedési sajtótájékoztatóján, hogy mit szól ahhoz, hogy én közzétettem a hivatalos statisztikákat arról, hogy mennyit késnek a vonatok

– fogalmazott a szakember.

A MÁV hivatalos adatai szerint készített éves statisztikát az ATV stúdiójába is magával vitte, és kiemelte, hogy miközben 2019-ben az Intercity vonatok 67 százaléka volt pontos, idén már csak 36,38 százalékuk. Vitézy szerint a statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy a rohamos zuhanás Lázár János miniszterségének elmúlt két évére tehető.

„Ma a MÁV hivatalos statisztikája szerint is Magyarország összes távolsági vonata közül minden háromból kettő többet késik, mint 5 perc. Ez a legrosszabb ilyen statisztika egész Európában. Ehhez képest most lehet mindenfélét mondani rám vagy bárki másra, aki kritizál, de ezek az adatok. Minden magyar ember, aki felszáll egy Intercityre, azt tapasztalja ma Magyarországon, hogy nem működik a légkondi, hogy fapados személyvonati kocsik vannak Intercity pótjegy áráért eladva, hogy a kocsi, amibe a jegyük szól, az nincs ott, nem állítja ki a MÁV, tehát a helyjegyük valójában nem ér semmit, hanem nekik kell még küzdeni” – sorolta a problémákat.

Vitézy azt is hangsúlyozta, tisztában van vele, hogy nem lehet mindezekért egyedül Lázár Jánost felelőssé tenni, ugyanis sok, évtizedek óta felgyűlt problémával néz szembe a MÁV, de az elmúlt két évben Lázár János sorozatban hozott meg olyan döntéseket, amelyek a helyzetet rosszabbá, és nem jobbá tették. „Olyan volumenű, olyan léptékű rombolás zajlott a vasútnál az elmúlt időszakban, amire én azt mondtam, hogy lényegében a legkártékonyabb és legsikertelenebb időszaka a magyar vasútnak…” – fogalmazott. Szerinte lassan már az 1960-as éveket is – amikor elkezdődött a magyar vasút leépítése – alulmúlja Lázár tevékenysége.

Lázár János másokra hárítja a politikai felelősségét

A beszélgetés további részében szó esett Lázár János miniszterségéről és kártékony tevékenységéről, valamint beszámolt a Magyar Péterrel történt tárgyalásáról, a Fővárosi Közgyűlés jövőjével kapcsolatos elképzeléseiről, majd az olimpiáról is ejtett néhány szót. Vitézy Dávid legfontosabb állításait az alábbi pontokban foglaltuk össze:

  • Emlékeztetett, hogy a kormányzat Lázár János minisztersége óta leállította Magyarország összes fontos vasúti fejlesztését;
  • A közlekedésben százmilliárdok mennek autópályára, de a magyar vasútra – mióta hazánk nem fér hozzá az uniós pénzekhez – semmilyen forrás nem jut;
  • A Lázár János által bejelentett öt pont semmi újdonságot nem jelent a jelenleg is érvényben lévő jogszabályokhoz képest.
  • Szerinte a statisztika azt mutatja, hogy olyan rossz megbízhatósága a magyar vasútnak még nem volt, mint idén, Lázár János pedig most megpróbálja másokra hárítani a politikai felelősségét;
  • Szerinte még Romániában sem cselekednek úgy a miniszterek, ahogy Lázár János; nem tudja elképzelni a román közlekedési minisztert, hogy azt mondja, az lesz mostantól a kormány közlekedéspolitikai célja, hogy olyan használt kocsikat fürkésznek Európa nyugati tájain, amit ott már kidobtak;
  • Szerinte Lázár János arra vonatkozó terve, hogy a pályaudvarokat magántőke bevonásával újítsák fel és tartsák karban, egyáltalán nem rossz, úgy gondolja, ennek már réges-rég így kellene zajlania;
  • Emlékeztetett, hogy a Nyugati pályaudvar megújítására elnyertünk olyan uniós pénzeket, amelyek nem érintettek a befagyasztásban, de Lázár János – csak azért, hogy Budapesten ne történjen semmi – mégis leállította a projektet és visszaadta a forrásokat;
  • A Magyar Péterrel való tárgyalásakor a Tisza Párt elnökének elmondta, hogy a Fővárosi Közgyűlésben végzett munkája során a főpolgármesteri programja lesz az iránytűje;
  • Azon lesz, hogy a Fővárosi Közgyűlés feloszlása ne történjen meg;
  • Az a klientúra, amely Karácsony Gergely eddigi regnálása alatt a fővárosban kiépült, az mindenképp frissítésre szorul; szerinte érdemes lenne a főbb közszolgáltató cégek vezetői pozícióját megpályáztatni;
  • Az olimpiáról szólva elmondta, hogy egy esetleges rendezésről mindenképp népszavazást kell tartani;
  • A párizsi olimpiával járó városfejlesztést figyelembe és mintául véve támogatja, hogy Budapest is rendezzen olimpiát;
  • Az ötkarikás játékokat arra használná, hogy újra közüggyé tegye a HÉV-ek, a reptéri vasút, vagy akár egy új Duna-híd építését, a rakpartok megújítását, új közparkok fejlesztését, megfizethető lakónegyedek létrehozását, a diákváros létrehozását és a reptéri vasutat.