Péterfalvi szerint nem alkotmányos az ügynöktörvény tervezete
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
Összesen tizenkét pontban indokolja Péterfalvi Attila adatvédelmi ombudsman, miért találja aggályosnak az MSZP ügynöktörvény-tervezetét, amelynek részleteit a párt ugyan még nem hozta nyilvánosságra, de annyi máris tudható róla, hogy sem a miniszterelnök, sem az adatvédelmi ombudsman nem elégedett vele.
Bátrabb törvényt
Burány Sándort, a pártvezetőség és a miniszterelnök által az ügynöktörvény felelősévé kinevezett frakcióvezető-helyettest Gyurcsány Ferenc az elmúlt napokban többször is magához rendelte, és a szocialisták választmányának múlt szombati ülésén is kritikával illetette a törvény jelenlegi formája miatt, és bátrabb hozzáállást kért tőle. Az MSZP másfél hónapja dolgozik egy olyan törvénytervezeten, hogy véget vessenek az ügynökkérdéssel terhelt múltnak. Bővebben > > >
Alkotmányosan nem megoldható
Szükségesség, arányosság, alkalmasság
Péterfalvi szerint az információs önrendelkezési jogot csak elkerülhetetlen esetben lehet alkotmányosan korlátozni, és "kivételesen" törvény elrendelheti a magántitok és a személyes adat kötelező kiszolgáltatását, de ennek "szükségességét, arányosságát és alkalmasságát semmi sem bizonyítja".
Befolyással az életünkre
Nem egyértelmű a beszervezettek kiléte
Más részében is inkább a beszervezett és a szolgálat alkalmazásában állókat védené a jogszabály, Péterfalvi ugyanis úgy vélekedik, hogy "az iratokban szereplő adatok nem feltétlenül elegendőek a hivatásos és hálózati személy azonosításához, így az a szabály, hogy ezeket nem kell anonimizálni, még nem jelenti azt, hogy ezek a személyek egyértelműen azonosíthatók lesznek. Gyakori név, vagy névazonosság esetén ez súlyos sérelemhez vezethet."
Az elvi meggyőződés, különleges adat
Az adatvédelmi jogok biztosa szerint az operatív kapcsolatok, a hivatásos alkalmazottak azonosító adatainak korlátozás nélküli megismerhetősége ugyanakkor nem áll összhangban a hatályos törvény céljaival, és "nem tekinthető olyan rendelkezésnek, amely elkerülhetetlenül megalapozza az információs önrendelkezési jog korlátozását". "Tudni kell ugyanis, hogy a hálózati személyek egy jelentős köre, a titkos megbízottak, és a titkos munkatársak, "elvi meggyőződésből", míg az ügynökök többsége "terhelő vagy kompromittáló adatok hatására", egy részük viszont "anyagi érdekeltség fejében" vett részt a titkos együttműködésben. Az elvi meggyőződés "politikai véleményre, világnézeti meggyőződésre" utal, tehát különleges adatnak minősül, hasonlóan a "terhelő vagy kompromittáló adatokhoz".
Nem is tudtak róla
Ismét csak a vétlenek jogainak csorbulásához vezetne az a terv, amely szerint "az operatív kapcsolatok azonosíthatóvá válnának, hiszen ezek a személyek(...) általában nem tudtak arról, hogy őket az állambiztonsági szervezetek, mint – nem szervezetszerűen – együttműködő állampolgárokat, nyilvántartották." Bővebben > > >
Bűnös? Erkölcstelen? Rossz?
És hogy mit is kezdene Magyarország a nyilvánosságra hozott adatokkal? Péterfalvi szerint a törvény nem tisztázza, bűnösnek, erkölcstelennek, rossz embernek kell-e tekintenie magát annak, aki – állampolgári kötelességtudattól vezérelve, vagy zsarolás miatt – segítette a (politikai) rendőrséget a bűnüldözési feladatok ellátásában. És azért is veszélyes, mert "több jogerős bírósági ítélet utal arra, hogy a nyilvántartásban fellelhető személyek nem voltak ügynökök; az ilyen tevékenységükre utaló 6-os kartonok hamisak voltak". Bővebben > > >
Jogtechnikai kiskapu
Burány Sándor az ombudsman alkotmányossági aggályairól kedden azt mondta az Indexnek, hogy legfeljebb módosítják az alkotmányt és betűznek egy bekezdést, amely szerint "közérdekűnek minősősülnek a rendszerváltás előtt a III. főcsoportfőnökségnél készült nemzetbiztonsági iratokban szereplő személyes adatok". Ezzel a megfogalmazással ugyanis elérhetnék, hogy az Alkotmánybíróság ne gördítsen akadályt, a tervek szerint január 31-ig benyújtott törvénytervezet elé. Péterfalvi szerint ez nem jogállami megoldás.