Autóval kedveskednek a nemzetnek

2005.05.27. 13:16
Pozsgay Imre szerint nem autóért cserébe konzultálnak a néppel. Az Orbán Viktor által létrehozott Nemzeti Konzultációs Testület tagja elmondta, hogy egyik adományozójuk akart hozzájárulni egy Volkswagen Polóval a kérdőíves akció sikeréhez. Valószínű, hogy egy MSZP-s játékban is autót nyerhet a legszerencsésebb játékos. A marketingszövetség alelnöke sem lát kivetnivalót az akcióban, mint mondja, fel kell készülnünk arra, hogy a politika egyre gyakrabban alkalmazza a gazdaságból ismert fogásokat. Egy másik kommunikációs szakember nem emlékszik olyan külföldi politikai kampányra, amelyben nyereményjáték is volt.
"Ez nem egy nyereményjáték, egyszerűen szeretnénk örömet okozni az embereknek, mert egy autó nem kis dolog" - mondta Jókai Anna, a Nemzeti Konzultációs Központ utcai plakátokon is népszerűsített akciójáról; Volkswagen Polót sorsolnak ki azok között, akik visszaküldik vagy a testület irodájában kihelyezett gyűjtőládákba bedobják a 3,6 millió választóhoz eljuttatott kérdőívet.

Pozsgayt nem zavarja

"Ebben a feszült közéletben nem kell ott is ellenséget keresni, ahol nincs" - mondta az írónő, a testület tagja, aki szerint "több kedves nyereményt" is kisorsolnak. A listáról, valamint az ajándékozás feltételeiről a konzultációs testület májusi 30-i ülésén döntenek.

"Könyv, festmény és más, kulturális értéktárgyak" - árulta el Pozsgay Imre az Indexnek, hogy mire számíthatnak a konzultációs kérdőívet visszaküldők. A testület munkájában Orbán Viktor kérésére részt vevő, egykori állampárti politikust az sem zavarja, ha a "másik oldalhoz" tartozóé lesz a nyereményautó. Szerinte ennek reális esélye van, mert nemcsak a jobboldali választópolgárokat mozgatja meg a kérdőív.

"Nem hiszem, hogy autóért cserébe konzultálnánk a néppel" - mondta Pozsgay. "Annyi történt, hogy egy adományozó ezzel a gépkocsival kívánt hozzájárulni az akció sikeréhez."

A nyereményjáték, illetve az a körülmény, hogy a kérdőív-visszaküldőknek - természetesen, ha meg akarják pályázni az autót - valódi személyi adataikat kell megadniuk, azt engedi sejtetni, hogy a Fidesz-közeli akció sokkal inkább az MSZP Amőba játékához vagy az SZDSZ korábbi regisztrációs kampányához hasonló, választói adatbázist építő marketingakció, semmint valamiféle bázisdemokrata kísérlet.

Független a Fidesztől, de

Orbán Viktor, a Fidesz elnöke néhány héttel ezelőtt jelentette be a Nemzeti Konzultációs Központ kérdőíves akcióját. Az űrlapon több kérdéskör szerepel arról, hogy miként értékelik az emberek a rendszerváltástól eltelt időszakot, melyek a legnagyobb csalódások, mik az elvárások, és van értékválasztásra (liberális, konzervatív, szociáldemokrata) utaló kérdéssor is.

A Nemzeti Konzultációs Testület felállítását március elején jelentette be Orbán Viktor. A tanács a volt miniszterelnök szerint független a Fidesztől, bár a tanács felállításához szükséges forrásokat a Fidesz pártalapítványa finanszírozza.

Fel kell készülni

"A játékban való részvétel önkéntes, és amíg egy ilyen játékot nem a versenytárs terhére hirdetnek meg, addig nincs vele baj" - mondta a Nemzeti Konzultációs Központ kezdeményezéséről Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. "A politikának ugyanúgy fel kell keltenie az érdeklődést maga iránt, mint a piaci viszonyok között működő cégeknek."

Tonk szerint fel kell készülnünk arra, hogy a politika egyre gyakrabban alkalmazza majd azokat az eszközöket, amiket korábban csak a klasszikus gazdasági szférában alkalmaztak. "Hol van már a kilencvenes évek második fel, amikor rácsodálkoztunk arra, hogy a politikai és a mosóporreklám között nincs is olyan nagy különbség?" - merengett a múlton marketingszövetség alelnöke.

Egy kommunikációs szakember az Indexnek azt mondta, hogy a kereskedelemben megszokott dolog nyereményjátékkal reklámozni egy terméket, de szerinte ilyen a politikai kampányokban egyáltalán nem szokás. Szerinte kommunikációs szempontból azért lehet ez problémás, mert azt a képet sugallja, hogy nem bíznak eléggé az új termék, az új brand bevezetésében, ezért értékes nyeremény felajánlásával próbálják "eladni" azt.

Szocialista autó

Elképzelhető, hogy egy MSZP-s játékban is autót nyerhet a legszerencsésebb játékos. Az Alapítvány a Modern Baloldalért amőbajátékán a legtöbb pontot nyerők között más ajándékokat is kiosztanak, de döntés még nincs. A játék egyébként a multilevel marketing alapjaira épül, a feladatok végrehajtásáért, például aktuális közéleti kérdések virtuális megoldásáért, és új tagok beszervezéséért is pont jár.