Elhalasztották a főváros költségvetésének tárgyalását

2001.03.01. 19:07
A fővárosi büdzsé általános vitáját a Fidesz kérésére a jövő hétre halasztotta a közgyűlés. Az egyhetes koalíciós válság után szerdától ismét egyeztet a költségvetésről a fővárost vezető MSZP és SZDSZ frakció, miután pártelnöki segítséggel kompromisszumos megállapodást kötöttek egymással. Cserébe azért, hogy az SZDSZ engedett villamosügyben, információink szerint a szocialistáknak körülbelül 1 milliárd forintnyi engedményt kellene tennie a főváros működési költségeinek terhére. A Fidesz frakciója csupán 20 milliárd forint átcsoportosításával tudná elfogadni a ,,nyomor költségvetését".
A Fidesz-MDF-MKDSZ frakció indítványára csütörtökön elhalasztották Budapest ez évi büdzséjének tárgyalását. Tirts Tamás frakcióvezető a kérést azzal indokolta, hogy nem kapták még kézhez a képviselők a városvezető koalíció módosító-csomagját, és ennek ismerete nélkül nem lehet érdemben vitázni a 280 milliárd forintnyi büdzséről.

Ismét egyeztet az MSZP és SZDSZ frakció

Az MSZP és az SZDSZ frakció szerda óta, az egyhetes koalíciós válság után ismét egyeztet a költségvetésről. Ennek közvetlen előzménye a két párt elnökének, Demszky Gábornak és Kovács Lászlónak, illetve a két párt fővárosi frakcióvezetőinek részvételével szerdán megtartott tárgyalás volt. Ezen a villamosvita lezárásán felül abban is megállapodtak a felek, hogy konszenzussal szavaznak Budapest 2001-es költségvetéséről.

Engedmények mindkét oldalon

Információink szerint mivel az SZDSZ engedett a hannoveri villamosok ügyében - városházi körökben biztosra veszik a használt járművek megvásárlását-, az MSZP-nek körülbelül 1 milliárd forintnyi engedményt kellene tennie a főváros működési költségeinek terhére. Ezt az információt egyik fél sem erősítette meg, csupán annyit tudni biztosan, hogy az egyeztető tárgyalások központjában a költségvetés működési kiadásait érintő fejezetek álltak.

Három kiemelt terület

Gy. Németh Erzsébet szocialista frakcióvezető az Indexnek elmondta, hogy képviselőcsoportjának három kiemelt célja van, amelyből nem kívánnak engedni. A kulturális, oktatási és szociális intézmények működési költségeinek javítása körülbelül 3,5 milliárd forintnyi, a budapesti közlekedés, elsősorban a BKV fejlesztése illetve az útfelújítások 4,3 milliárd forintnyi, míg az egészségügy helyzetének javítása körülbelül 7,5 milliárd forintnyi különbséget jelent a szabad demokraták elképzeléseihez képest. A képviselőcsoport vezetője a büdzsé elfogadását illetően bízik a két fél józan kompromisszumkészségében.

A szabad demokrata Atkári János főpolgármester-helyettes az általa benyújtott költségvetési tervezethez 50 oldalas kiegészítést fűzött, és számtalan módosítást nyújtottak be a költségvetéshez a bizottságok és a frakciók is. A közgyűlés pénzügyi bizottsága, amely szerdán második olvasatban tárgyalta a költségvetés tervezetét, a módosítások túlnyomó részét elutasította, a szocialisták módosításai azonban még nem kerültek a bizottság elé.

A nyomor költségvetése

A fideszesek az általuk a nyomor költségvetésének nevezett előterjesztést csak saját, az eddigi 12 milliárd helyett most már 20 milliárdos módosító csomagjuk elfogadása esetén szavazzák meg. Elképzeléseiket elsősorban a 4-es metróra félretett keretből valósítanák meg. A költségvetésről jövő kedden tárgyal és szavaz a Fővárosi Közgyűlés.

A villamosvitának még nincs vége

Az MSZP és az SZDSZ szerdai megállapodása alapján nem tárgyalnak újból a hannoveri használt villamosok vásárlásáról. A Fidesz képviselőcsoportja csütörtökön indítványozta a villamosügy napirendre vételét, ám a közgyűlés ezt elutasította. Tirts Tamás tájékoztatása szerint azért kérték az újratárgyalást, hogy ismét megszavazhassák a vásárlást.

A MIÉP Grespikhez fordult jogorvoslatért

A MIÉP képviselőcsoportja szerint a villamos körüli üzlet több ponton is törvénybe ütközik. A frakció ezért Grespik Lászlóhoz, a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjéhez fordult, indítson vizsgálatot a múlt csütörtöki döntés kapcsán. Zsinka László miépes képviselő az Indexnek kifejtette, hogy a vasúti szabályzat szerint a hannoveri villamosok nem is közlekedhetnének Magyarországon, mivel az legfeljebb 600 miliméteres padlómagasságot engedélyez, míg a német villamosok padlómagassága 943 miliméter. Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes, a vásárlás előterjesztője az Indexet úgy tájékoztatta, hogy a Közlekedési Minisztériumtól már ígéretet kaptak az engedélyeztetésre.

A BKV vezérigazgatója akkor írhatja alá a vásárlási szerződést, ha a közbeszerzési döntőbizottság jogszerűnek találja a BKV közbeszerzési eljárását.