További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Európai Bizottság attól tart, hogy a fővárosi 4-es metró társfinanszírozása a teljes pénzügyi keretet elvinné, ezért csökkentené a magyar fél által a beruházáshoz a kohéziós alapból igényelt összeget, és egyebek mellett azt ajánlotta, a magyar fél magántőkét vonjon be a projektbe, mondta el a magyar nyelvű brüsszeli Bruxinfónak Ana-Paula Laissy a bizottság illetékes szóvivője.
A szóvivő megerősítette az Indexnek azt a pénteki információját, hogy a bizottság szakmailag aggályosnak tartja a metró első szakaszának állomáskiosztását, túl sűrűnek tartja a metró tervében szereplő állomáskiosztást, ami aránytalanul megnöveli a költségeket.
Az Index korábban brüsszeli forrásokból úgy értesült, a bizottság álláspontja szerint csak 100-120 milliárd forinttal támogatná a 4-es metrót a kormány és a főváros által eredetileg elképzelt 240-280 milliárd forint helyett (vagyis a 340-400 milliárdos projekt 60 százalékát).
A kormány nem szándékozik annál többet fizetni a metróra, mint amennyi a metrótörvényben szerepel. A 2004-ben módosított törvény szerint az állam kb. 200 milliárd forinttal finanszírozná a projektet.
Demszky szerdán válaszol
A főváros egyelőre nem reagált érdemben a brüsszeli hírekre, Demszky Gábor főpolgármester szerdán délután áll először a nyilvánosság elé, hogy Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettessel beszámoljanak a metróberuházás állásáról.
Rövid nyilatkozatokból kiderült, a főváros egyelőre nem állítja le a metróépítését, áprilistól kezdődnek nagyobb útlezárások a pesti oldalon, a Kálvin és a Fővám téren.
"Ameddig nem tisztázódik a projekt pénzügyi háttere őrült hiba volna lezárni a fél belvárost, és feltúrni a Kálvin és a Fővám teret. Szerintünk az egyedüli megoldás a beruházás leállítása és a metró áttervezése és az alternatív projektek tervezésének mielőbbi folytatása" - nyilatkozta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek.
Demszky Gábor már hónapok óta nem hajlandó a nyilvánosság előtt mutatkozni metróügyben, újabban szocialista helyettese viszi a nyilvánosság előtt a metróügyeket, vagy a fővárosi SZDSZ közlekedésügyi megmondóembere, Dancs Gábor.
Össze-vissza nyilatkoznak
A Duna tévének kedden nyilatkozó Dancs Gábor tagadta, hogy többe kerülne, és hogy csúszik a metróprojekt. "Itt 2010-re metró lesz" - nyilatkozta a Közbeszéd c. műsorban, a költségtúllépésre vonatkozó kérdéseket, pedig a "nem tudok fejben számolni" válasszal intézte el.
Dancs szerint például "homályos alakok" tartják elavultnak a metró tervét, ami mögött több száz szakértő, 30 éves kutatómunka (!) és több tonnányi irat áll. A liberális politikus szerint híreszteléseken alapulnak a bizottság álláspontjáról szóló információk.
Pedig múlt héten Becker László metróbiztos az Országgyűlésben is közölte a metróberuházás azon számait, amiket az Index hetekkel ezelőtt bemutatott, miszerint a 4-es metró első szakasza 2012-re (2011 végére) lesz kész, és a beruházás összköltsége már most 470 milliárd forintnál tart.
A közlekedési és infrastruktúra-fejlesztési albizottság ülésén arról sem volt vita, hogy a metró terve elavult: ezt egyébként a főváros megbízásából készült tanulmányok is megállapították.