További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A pályázók munkái Klikk a képre! |
A 4-es metró állomásait megtervező főépítész kiválasztására kiírt tender három hete zárult le. Az első helyezett a Palatium Studio pályaműve lett, így a csapat vezetője, Erő Zoltán lett az új földalatti vasút állomásainak főépítésze. A pályázat menetét, illetve a pályaműveket hétfőn egy opponens, illetve a megjelent építészek bírálhatták.
"Reprezentatív, kulturált, olyan mint egy Duty Free Shop, és ezt jó értelemben mondom: visszafogott, de részletgazdag" - foglalta össze az opponens Takács Ákos, a budai sikló rekonstrukciójának építésze, a Palatium terveit. A vita ezután a szürke Budapest kontra látványos Budapest frontvonalak mentén folytatódott.
Egy, a pályázaton nem indult építész elmondta, személy szerint nagyon örül, hogy a zsűri elégedett, de ő mégsem annyira. Szerinte a tervek nem elég erőteljesek, és ez általában jellemző Budapest építészetére. "Gyengék, valljuk be, erőtlenek ezek a képek; Hol a dráma, hol a látvány?" - olvasott aztán fel az Építészfórumon az állomástervekről megjelent véleményekből a második helyezett, Dévényi Tamás, majd a két megjelent zsűritagnak szegezte a kérdést: Valóban alszik Budapest?
A stockholmi metró fotó: Bussmicke |
"Akkora döbbenet tényleg nem volt ez a pályázat, mint a stockholmi metró, de nem fanyaloghatunk" - vette át a szót Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke, ugyancsak zsűritag, aki előtte felelevenítette azt a megdöbbentő érzést, amit a svéd főváros metróállomásai keltettek benne a nyolcvanas években, amikor fiatal építészként ott járt.
Előre meghúzott vonalak
A bírálatokkal megszólított pályázatnyertes csapat vezetője, Erő Zoltán szerint túl sok választásuk nem volt: mivel a vasúthatóság mérnökei már kész terveket adtak át, az építészek abba a furcsa helyzetbe kerültek, hogy nekik csak "felöltöztetni" kellett a már meglévő alagutakat, és a már megtervezett állomások "dobozait".
Ez egyébként teljesen szokatlan a világ más részein, Magyarországon azonban, úgy látszik, nem az építész a főszereplő - fogalmazta meg aggályait a pályázattal kapcsolatban Erős az Indexnek. "Itt mindenki a meglévő tervek alapján dolgozott, nehogy kizárják. Itt van például a mozgássérült lift" - mutat az egyik tervre Erős. A mozgáskorlátozottak számára tervezett felvonó az egyik állomásnál például csak a peron biztonsági zónáját súrolva érhető el, ahol a száguldó metró egy méterre zúg el a kerekesszékes utas mellett. Erős elmondta, ezek a tervek csak kiindulópontok, ezek még rengeteget fognak változni, és az ilyen anomáliákkal is - remélik - meg fognak majd küzdeni.
(A tíz állomás megtervezésében kötelező módon részt vesz majd a második, illetve a harmadik helyezett, de a többi, megvétellel díjazott pályaművet is felhasználják majd a munkánál.)
A koppenhágai metró fotó: René Strandbygaard |
A laikus budapesti számára tulajdonképpen mindegy is lehetne, a beérkezett tervek mindegyike simán lekörözi a meglévő 2-es és 3-as metró igénytelen stílusát. A 4-es metró állomásai a korszerű megoldások mellett (mozgássérült lift, vakvezető sáv) ugyanis alapvetően abban is különbözni fognak elődeitől, hogy két állomást kivéve hatalmas csarnokok alkotják majd a belső teret a mostani szűk járatos megoldások helyett.