További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tiltakozó felvonulást és gyűlést tartanak a biciklisták kedden Budapesten a belvárosban, miután a választási év elteltével a fővárosnál problémáikkal ismét süket fülekre találnak: a kiskörút felújításából például kimaradt a kerékpárút.
A történet nagyon hasonlít a Bajcsy-Zsilinszky út 2005-ös felújításához: akkor az utolsó pillanatban, a budapesti több tízezres biciklis felvonulások nyomására került be a tervbe a kerékpárút ötlete.
Kamera által ígéretesen
Noha kampányaikban mind Demszky Gábor főpolgármester, mint közlekedésügyi helyettese, Hagyó Miklós előszeretettel emeli ki a környezetbarát közlekedés jelentőségét, a városvezetés lelkesedése az utóbbi hónapokban alábbhagyott, mondta el kérdésünkre László János, a biciklis szervezeteket tömörítő Magyar Kerékpárosklub elnöke.
A biciklisták meglepve tapasztalták, hogy miközben a főváros meghirdette az autómentes belváros fejlesztési tervét, a Budapest Szíve programot, a metróépítés miatt megújuló Szabadság híd és Astoria közötti szakaszon nem szerepel a tervekben kerékpárút.
Ezért amíg a kerékpárosok vezetője kedden délután háromkor Demszkyvel tárgyal a kialakult helyzetről, a Critical Mass szervezői biciklizést hirdettek meg a Kálvin tér és a Deák téri Gödör klub között 17 óra 20 perces kezdettel, utána gyűlést tartanak.
Egy bő esztendő
László elmondta, hogy a Bajcsy-Zsilinszky út felújítása után és a 2006-os önkormányzati választás között nagyon pozitívan állt a főváros a kerékpárutak fejlesztéséhez, amikor a tervezett útfelújításokba beépítették a bicikliutak kialakítását (így lett a Tétényi úton is kerékpárút).
Így készült el 30-35 km új út, ám idén újra csak 10 km terveznek - a korábbi évek gyakorlata szerint. Jelenleg 170-190 km-es a hálózat, a Budapeshez hasonló nagyságú Bécsben 1000 km-nyi kerékpárút van. A főváros egyébként 2015-re 300 km-t ígért.
Ám az utóbbi időben, pl. a Damjanich utca felújításánál már ez elmaradt, és nem szerepel komolyan vehető bicikliút a Margit híd rekonstrukciós terveiben sem. A jelenleg egy oldalra tervezett, 1,8 m széles út ugyanis képtelen lesz megbirkózni az óriási gyalogos és biciklis forgalommal.
Több figyelem, több pénz
László érzékeltette, hogy a folyamatos, éber civil jelenlét nélkül a fővárosban nem gondolnak a biciklisekre. "Ha mi nem végezzük az ő munkájukat, akkor nincs kerékpárút" - fogalmazott, és hangsúlyozta, a belvárosi Belgrád rakparton is a távoli jövőbe tolódott a kerékpárutak kérdésének megoldása.
A klubelnök szerint a legnagyobb probléma az, hogy a főváros még mindig nem állt elő egy, a kerékpáros közlekedés fejlesztését tartalmazó átfogó koncepcióval, az egyes felújított útszakaszokból ugyanis úthálózat még nem alakul ki.
Nem történtek lépések a biciklitárolók, a biciklikölcsönzés, a biciklisávok kialakítására sem.
A civilek ettől függetlenül önerőből teszik a dolgukat, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetemmel (BME) közösen szeptember végére dolgoznak ki egy átfogó koncepciót a kerékpáros közlekedés fejlesztésére.
László szerint, ha a fővárosi vezetés komolyan gondolja azokat a szlogeneket, amiket a sajtótájékoztatókon hangoztatnak, akkor - az uniós elvárásoknak megfelelve - a közlekedésre fordított keretből akkora arányban fordítanának a biciklisekre, amekkora arányt a közlekedők körében el szeretnének érni.
Jelenleg a közlekedők alig néhány százaléka közlekedik biciklivel a fővárosban, holott a sokat hangoztatott cél, hogy a fővárosiak 10-15 százaléka válassza az egyéni közlekedés legegészségesebb és legkevesebb káros hatással járó módját.