További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
20 milliárd forinttal többe kerül a 4-es metró, írta a Blikk csütörtöki száma. A lap nem említette meg, honnan származott az információ, annyit közölt, hogy a kelenföldi végállomás építésénél jelentkezik a többletköltség.
"Én nem jósolok, ez még túl korai felvetés" - reagált az Indexnek Becker László metróbiztos, aki szerint csak akkor derül ki, hogy mennyivel került többe a Kelenföldi állomás szerkezetépítése, ha a kivitelező Hídépítő befejezte a munkát, számláit pedig kifizették.
"A pótmunka még nem jelenti azt, hogy drágul a projekt" - fogalmazott a metróbiztos, és elmondta, a kivitelező pótmunkára vonatkozó igényét minden esetben megvizsgálják. Ha önhibáján kívül lép fel többletköltség (pl. a tervek nem feleltek meg a valóságnak), akkor a különbözetet a BKV fizeti.
A metróbiztos elmondta, a pótmunkák vizsgálata még nem zárult le. Az sem biztos, hogy a pótmunka mértéke túllépi a 10 százalékos tartalékot, amit az ilyen esetekre kalkuláltak be a 354 milliárd forintos becsült árba.
A metróépítés számos részprojektjét (alagút, Fővám és Gellért téri állomásszerkezetek) kivitelező Hídépítő Zrt. a Kelenföldi állomásszerkezet kivitelezését 13,5 milliárd forintos ajánlatával nyerte el.
A cég a vasúti peronok szintjéig vállalta az állomás megépítését. Mivel az Etele téren intermodális csomópontot (metró-, busz-, vasúti és volánbuszvégállomást) alakítanak ki, megújul a Kelenföldi vasúti pályaudvar is, aminek 7-9 milliárdos költségeit már a MÁV-nak kell állnia.
Az állomásbelsők kivitelezése drágul?
Metróépítő berkekben azt csiripelik, hogy az állomások belső beépítése jelentősen fog drágulni. A munkára a tendert már kiírták, az ajánlati felhívás 26 milliárd forintra becsüli a belsőépítészeti munkákat, de hallani olyan híreket, miszerint a végösszeg eléri az 50 milliárd forintot is.
Becker László erről annyit mondott, hogy lehet, hogy eredetileg a mérnökök alulbecsülték a munka nagyságát, de igyekeznek tartani magukat a 26 milliárdos árhoz. A metróbiztos hangsúlyozta, csak ősszel, a tender lezárultával derül majd ki az ár.
"A DBR projekt igazgatóságának jelenleg semmilyen hivatalos információja nincs arról, hogy a megbízott Hídépítő, vagy BAMCO alvállalkozók, a szerződésben vállalt összegen felül szeretnék a 4-es metró adott beruházását kivitelezni" - közölte a BKV cége, metróprojektet vezető DBR.A metróépítés projektvezetői és tanácsadói feladatait ellátó Eurometro mérnöke, Bozsó Tamás az Indexnek elmondta, határidőkről és költségekről nem nyilatkozhat, de a belsőépítésre szánt költségek megnövekedése szerinte annak lehet köszönhető, hogy a tervek és becslések 1998-ban készültek, amikor még az első szakasz költségét csupán 120 milliárd forintra becsülték.
Ilyen még nem volt Magyarországon
Azóta viszont drágultak az árak, új technikák jelentek meg a piacon, és általában egy ilyen beruházás mindig tartogat meglepetéseket, előre nem látható többletköltségeket, illetve a társadalmi igények is megváltoztak azóta, például a mozgássérültek számára lifteket is kellett az állomásokba tervezni.
Ez az érvelés kísértetiesen hasonlít arra, amikor a tavasszal elkészült metrójelentésből kiderült, az állomásszerkezetek megépítésére becsült összeg duplájáért vállalták a kivitelezők (Strabag, Hídépítő, Swietelsky) a munkát, 40 milliárd helyett 80 milliárd forintért.
Akkor a főváros azzal indokolta a drágulást, hogy Magyarországon még egy teljesen ismeretlen ún. vastag résfalas technológiát igényelt a szellős, modern állomáscsarnokok megépítése, ezért becsülték alul a költségeket. (Ezt az indoklást az Index által megkérdezett tervezőmérnökök meglehetősen kétkedve fogadták.)
Ha a metró többe kerül, azt a Fővárosi Közgyűlésnek is jóvá kell hagynia. Legközelebb júniusban lesz a közgyűlés előtt a 4-es metró ügye, akkor már többet lehet tudni arról, mennyivel kerül többe a már így is az eredetileg becsült ár háromszorosát felemésztő gigaberuházás.